هنرمندان مذهبی نزد مردم محبوب هستند/هنر ریشه در اعتقاد و باور مردم، پویا می ماند


هنرمندان مذهبی نزد مردم محبوب هستند/هنر ریشه در اعتقاد و باور مردم،  پویا می ماند

یزدانی اصل ذات هنر را مقدس دانست و گفت: هنری که ریشه در اعتقاد و باور مردم دارد، مانا و پویا خواهد ماند.

خبرگزاری شبستان__یاسوج: نیاز انسان امروز به هنر از جمله نیازهایی است که احتیاج به استدلال ندارد، زیرا هر انسانی با هر سطحی از فرهنگ، فکر و اندیشه ای به این مساله واقف است.

بشر در طول تاریخ حیات اجتماعی خود هیچ گاه بدون هنر زندگی نکرده و هنر از آغاز زندگی تا به امروز همچنان با او و همراه او بوده و خواهد بود.

زندگی بدون هنر بی روح و کسل کننده است، زیرا نقش هنر در زندگی این است که به مردم امید و نشاط می دهد و دوست داشتن زندگی را به انسان می فهماند.

هنر پدیده ای است که از گذشته تاکنون نقش موثری در زندگی انسان دارد و از آن به عنوان وسیله ای کارآمد و موثر در جهت ترویج و تبلیغ اندیشه ها و رفتارها استفاده شده و می شود.

مهم ترین اثر هنر تاثیر است و اگر هنر ماندگاری و تاثیر نداشته باشد، ارزشی ندارد و اگر نتواند جامعه را به سوی رشد و آگاهی سوق دهد، هنری موفق نبوده است.

انقلاب اسلامی با ادعای جامعیت در تمام زمینه های فردی و جمعی و برای صدور اندیشه های خود سخت نیازمند ابزار هنر است.

عمق این نیاز آن گاه روشن تر می شود که جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی در برابر ایدیولوژی هایی که علی رغم کثرت شان در مبنای اومانیستی شان مشترک اند، درک شود و در راه انتقال اندیشه های والای انقلاب به نسل های آینده و همچنین صدور آنها به دیگر حوزه های جغرافیایی و معرفتی، هنر یکی از بهترین ابزارها است؛ زیرا هنر زبان مشترک تمامی انسان ها است.

حضرت امام خمینی (ره) که خود شاعری توانمند بود، دیدگاه هایی درباره هنر دارد که با توجه به مشرب عرفانی و اندیشه های عمیق فلسفی اش که از ستون های اصلی بنای هنر در کشورمان بوده، شایسته توجه بسیار و درک بیشتری است.

اگر حضرت امام خمینی(ره) فقیهی انقلابی و بنیان گذار نظامی نو در عرصه سیاسی ایران و جهان نبود، همین دیدگاه ها می توانست به عنوان بخش مهمی از منابع درک هنر ایرانی، شیعی به حساب آید.

‏‏حضرت امام خمینی(ره) واژه هنر را در معانی گوناگون بکار برده اند. مثل اینکه جهاد در راه خدا و فدا کردن خود در این راه را «هنر مردان خدا» می داند. ‏‏(صحیفه امام،ج14،ص478)

مقام معظم رهبری نیز «ابزارهای هنری را رساترین، بلیغ ترین و کاری ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام می دانند». سخنرانى در مراسم‏«سالگرد تاسیس سازمان تبلیغات اسلامى‏»۱۳۶۶/۰۴/۰۱

«هنر یک شیوه بیان است، یک شیوه ادا کردن است. منتها این شیوه بیان، از هر تبیین دیگر رساتر، دقیق تر، نافذتر و ماندگارتر است. دقت در هر یک از این چند تعبیری که عرض کردم:رساتر بودن، دقیق تر بودن، نافذتر و ماندگارتر بودن، در فهم معنای هنر کمک می کند. ای بسا که یک گزارش غیر هنری، گر چه علمی و تحقیقی و دقیق، خاصیت ارائه هنری را نداشته باشد. بارها گفته ام که هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بین پیام های حق و باطل نیست». ) گفت و گو با اعضاى ‏«سومین کنگره‏ شعر و ادب دانشجویان سراسر کشور-جهاد دانشگاهى‏۱۳۶۵/۰۹/۲۷

«هنرمند با همان روح هنری و با آن چراغ هنر که در درون او برافروخته شده است، ظرایف و دقایق و حقایقی را ابراز می کند. این می شود هنر واقعی و حقیقی که ناشی از یک ادراک و یک بازتاب و یک تبیین است».

«در واقع هنر یک موهبت الهی و یک حقیقت بسیار فاخر است. به طور طبیعی کسی که این موهبت از سوی پروردگار مثل همه ثروت های دیگر به او داده شده است، باید بار مسئولیتی را هم برای خودش قائل باشد؛ یعنی داده های خدا همراه با انجام تکلیفهاست. این تکلیفها لزوماً همه دینی و شرعی نیست؛ تکلیف هایی است که بسیاری از آنها از دل انسان بر می خیزد». بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اصحاب فرهنگ و هنر یکم مرداد ماه سال ۱۳۸۰

حال با توجه به اهمیت هنر و هرمند در جامعه، نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد به سراغ هنرمند هم استانی «فردین یزدانی اصل» رفته تا نظر وی را در زمینه فعالیت های هنری به ویژه هنر دینی جویا شود که در ذیل از نظر خوانندگان ارزشمند می گذرد.

ضمن معرفی، بفرمایید از چه سالی فعالیت خود را در زمینه کارهای هنری آغاز کرده اید؟

بنام یکتا هنرمند نقاش هستی

فردین یزدانی اصل، خوشه چین مزرعه بی انتهای خدایی هنر

در واپسین دقایق عصر آخرین روز اسفند ماه دم آغاز بهار در روستای زیبای سروک متولد شدم.

از کودکی و به ویژه در زمان تحصیل علاقه وافری به کار هنر و خطابه داشتم.

یادم هست تمام داستان های درس تعلیمات دینی و زندگی ائمه معصوم (ع)، پیامبران و درس تاریخ را به صورت نمایش در مدرسه و خانه اجرا می کردم.

نخستین فعالیتی که در زمینه هنری داشته اید چه بود و چه موضوعی باعث شد که به هنر روی بیاورید؟

روز سیزده بدر هر سال چارقد و چادر مادر بزرگم را دور سر و شانه ام می انداختم و برای فامیل احادیث و داستان های کتاب تعلیمات دینی و قصص القرآن را بازگو می کردم.

تا اینکه بعد از فعالیت های هنری در مدرسه نزد اساتید عزیزم اردشیر کیانی، فریدون داوری، سید جواد موسوی و مجید صادقی به صورت تجربی تئاتر آموختم، آموختم و آموختم.

آیا در زمینه های دیگر هنری فعالیت دارید در صورت مثبت بودن، توضیح بفرمایید؟

در زمینه بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و فعالیت رادیو و تلویزیون فعالیت هایی زیادی داشتم و موفقیت هایی را نیز کسب نمودم.

«پری صحرا»، «عشق»، «سفر ستاره»، «افسانه بگو»، «لیلی»، «ری گشون»، «تیه ری»، «خاتون خشم»، «سین هفتم» و .....

سریال «عروس کوهستان»، «نقش و نگار»، «مظنونین»، «شرط دوم»، «امانت عشق»، «همریشل» و ... بخش کوچکی از فعالیت های هنری اینجانب در کنار اساتید مختلف است.

در پاسخ به سوال شما و دیگر فعالیت های هنری، در زمینه مداحی، مولودی خوانی، شاهنامه خوانی، خبرنگاری، آواز محلی، نمایش طنز اجتماعی و پژوهش فرهنگ عامه فعالیت دارم.

در آثار تولیدی با مضامین دینی، مسجدی و آئینی بیشتر به چه موضوعاتی می پردازید؟

در آثار تولیدی خودم، به واسطه اینکه فرهنگ و آداب و رسوم ما ریشه در اعتقادات و باورهای مذهبی دارند و به جد می توان اذعان کرد که حتی تولد و زاد و ولد، آئین کار و مناسبت های مذهبی در فرهنگ ما ریشه مذهبی و اعتقادی دارند، از این باب می توان گفت که هنرمندان ما می توانند این فرصت را غنیمت شمرده و انجام فعالیت نمایند.

موضوعاتی که در آثار خود و یا در بازی از آنها الهام می گیرم، کرامات ائمه معصوم(ع)، باورها، اعتقادات بومی و مذهبی، آئین های نمایشی و در هنر بی بدیل تعزیه، زندگی و سیره ائمه معصوم(ع) و ظلم، ستم و رنجی که بر اهل بیت (ع) روا داشته اند و سینه به سینه انتقال یافته است.

تاکنون چه آثاری در این زمینه ها تولید شده، در صورت امکان این آثار را نام ببرید؟

در بحث تولید و عناوین آثار می توان به بخش اندکی از این فعالیت ها اشاره کرد، نمایش های کمدی و طنز اجتماعی در تمام مناسبت های ملی و مراسمات اداری، اجرای تعزیه «خرابه شام»، «بازار شام»، «نیزه های خونین»، «حاجت روا»، «غلامرضا»، «هشت نگین» و ... هستند.

در بحث فرهنگ منور رضوی، ولادت حضرت مهدی(عج)، ماه محرم و اربعین حسینی با ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان، حوزه هنری و هئیت های مذهبی و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در بخش های تابعه استان در کلیه مناسبت ها و اعیاد ملی و مذهبی شرکت داشته ام.

به نظر حضرتعالی برای تربیت هنرمندان دینی، مذهبی و مسجدی چه اقداماتی باید از طرف متولیان صورت گیرد؟

در بحث تربیت هنرمندان مذهبی، بر این باورم که فرزندان این خطه و این آب و خاک هیچ گاه دیدگاه، اعتقاد و باورهایشان را با هیچ فرقه ای تغییر نخواهند داد و ریشه مذهبی در وجود همه اقشار مختلف و قومیت های متعدد در ایران اسلامی و استان سراسر شیعه کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که این امر فطری است.

فعالیت های هنری که برگرفته از احادیث، روایات، زندگی و سیره انبیا و اولیاء الهی است در ذهن مخاطب عام و خاص وارد و تداعی می شود، نمونه بارز آن سریال امام علی (ع) و یوسف پیامبر هستند که تبدیل به فیلم و سریال شدند.

آیا احساس نمی کنید در جامعه امروزی به فعالیت های دینی و محتوای ارزشی تاثیرگذار در کارهای هنری کمتر توجه می شود؟

بدانید ذات هنر مقدس است و هنری که ریشه در اعتقاد و باور مردم دارد، مانا و پویا خواهد ماند و هنرمندانی که به فعالیت های مذهبی گرایش پیدا می کنند، در نزد مردم محبوب هستند.

اشاعه فرهنگ نیاز به هزینه دارد و متولیان هر اندازه در زمینه فعالیت های مذهبی هزینه کنند، بدانند که موفق تر و به بهره وری بیشتری دست می یابند.

از این رو فعالیت های مسجد محور، حضور مربیان کارآمد و طلاب زبده در جذب نوجوانان و جوانان نقش به سزایی دارد.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها