غار کلر قوچان


غار کلر قوچان یکی از مناطق زیبای اطراف قوچان است که نام آن از روستایی سرسبز در کنار رودخانه ‌های پرآب و درختان انبوه به همین نام گرفته شده است. این غار به دلیل پیشینه تاریخی و معماری بی ‌نظیر، از بهترین آثار تاریخی-طبیعی قوچان به شمار می ‌رود. این...

غار کلر قوچان یکی از مناطق زیبای اطراف قوچان است که نام آن از روستایی سرسبز در کنار رودخانه ‌های پرآب و درختان انبوه به همین نام گرفته شده است. این غار به دلیل پیشینه تاریخی و معماری بی ‌نظیر، از بهترین آثار تاریخی-طبیعی قوچان به شمار می ‌رود. این اثر تاریخی در ۱۳۸۱/۰۵/۰۸ به شماره ۵۹۴۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

غار کلر قوچان

موقعیت جغرافیایی

غار کلر در یکی از روستاهای منطقه هودانلو ی قوچان به نام روستای کلر در ۲۵ کیلومتری شرق قوچان واقع شده است . این غار به صورت حفره هایی وسیع در چشم انداز یکی از ارتفاعات مشرف بر روستا دیده می شود. این غار دارای چاله هاو اتاق های فراوان بوده است. فضای داخلی این معماری صخره ای به طول ۱۲ متر و مشتمل بر دیواره سرتاسری به صورت شرقی-غربی است. که در هر سوی آن پنج اتاق کوچک و بزرگ به ارتفاع ۱۸۰ سانتی متر ایجاد شده است. در مجموع ۱۶ حلقه چاه با عمق های متفاوت در کف این فضاها وجود دارد.
گرچه برخی صاحبنظران معماری صخره ای کلر را پناهگاهی از دوران ایلخانی می دانند. اما احتمال دارد این مکان محل عبادت فرقه ای از پیروان تصوف به نام شکفیه باشد که به سبب مسائل مذهبی و سیاسی آن روزگار در میان شکاف کوه ها به صورت دسته جمعی زندگی می کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها