بقعه کوکب ‌الدین ورامین


بقعه کوکب ‌الدین ورامین ،یکی از اماکن مذهبی-تاریخی شهرستان ورامین است که در مرکز شهر و در میدان امام قرار گرفته است‌. کتیبه ‌ای به خط ثلث در بقعه وجود دارد که زمان ساخت این بنا را به دوران شاه تهماسب اول صفوی نسبت می ‌دهد. تاریخ ۹۵۶ هجری قمری در...

بقعه کوکب ‌الدین ورامین ،یکی از اماکن مذهبی-تاریخی شهرستان ورامین است که در مرکز شهر و در میدان امام قرار گرفته است‌. کتیبه ‌ای به خط ثلث در بقعه وجود دارد که زمان ساخت این بنا را به دوران شاه تهماسب اول صفوی نسبت می ‌دهد. تاریخ ۹۵۶ هجری قمری در آن ثبت شده است. بنای این بقعه شامل گنبد، صحن، ایوان و حرم است و هیچ ‌گونه کاشیکاری و تزئینی در آن دیده نمی ‌شود.
در غرب شهر ورامین و در خیابان شهدا، بقعه کوکب الدین قرار دارد. ساختمان قدیمی این بقعه دارای کتیبه گچبری نفیسی بوده که کلمات «الدنیا والدین» و غیره بر روی آن حک شده بود و در سالهای گذشته تخریب و ساختمان جدیدی به روی این بقعه ساخته شده‌ است. بناى اصلى ساختمان بقعه مربوط به زمان شاه طهماسب اول صفوى است. از نسب و شجره نامه صاحب بقعه اطلاع دقیقی در دست نیست، سه سنگ قبری که در گذشته در داخل ساختمان بقعه موجود بوده متعلق به دوره تسلط افغان ‌ها بر ایران، زندیه و قاجاریه ‌است. امامزاده کوکب الدین ظاهرا برادر امامزاده عبدالله (علیه السلام)، پدر بزرگ امامزاده زید ابوالحسن (علیه السلام) است.

بقعه کوکب ‌الدین ورامین

معماری بقعه کوکب ‌الدین ورامین

بنای بقعه دارای گنبد بوده و نمای خارجی و داخلی آن تماماً جدید هستند. گنبد بنا پیازی شکل و بوده و در مرمتهای معاصر به این شکل درآمده است. ورودی بنا از ضلع جنوبی ایجاد شده و بخش بیرونی آن با آجر سه سانتی پوشیده شده است. این پوشش آجری در داخل بقعه نیز وجود دارد و تزئینات قدیمی آنرا از بین برده است. سقف و زیر گنبد با گچ اندود شده است و چهار پنجره در چهار جهت اصلی در بدنه گنبد وجود دارد. یک حیاط و اتاق کوچک در ضلع شمالی بنا وجود دارد و در کف اتاق نیز تدفین صورت گرفته است.
دیواره‌ های بنا از کف به ارتفاع یک متر با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است. در حقیقت می ‌توان این بنا را یک نمونه کامل از مرمت نادرست آثار تاریخی که در آن هویت و هنر و معماری کهن بنا در تعمیرات و نوسازی نابود می ‌شود؛ دانست.

نحوه دسترسی

بقعه تاریخی امامزاده کوکب الدین در میدان امام، جنب کوچه شهید نوری و در کنار خیابان خیابان مشهد از خیابان‌ های اصلی شهر ورامین قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک