خاندوزی : بانک های ناتراز امسال هلاک خواهند شد+ فیلم


خاندوزی : بانک های  ناتراز امسال هلاک خواهند شد+ فیلم

وزیر امور اقتصاد و دارایی از ساماندهی موسسات مالی ناتراز خبر داد. به گزارش بانکداری ایرانی ؛ سید احسان خاندوزی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه با اشاه به عملکرد صنعت مالی در یک سال گذشته گفت: نسبت تسهیلات به...

خاندوزی : بانک های  ناتراز امسال هلاک خواهند شد+ فیلم

وزیر امور اقتصاد و دارایی از ساماندهی موسسات مالی ناتراز خبر داد.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛ سید احسان خاندوزی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه با اشاه به عملکرد صنعت مالی در یک سال گذشته گفت: نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در شبکه بانکی از ۸۳.۲ در اسفند سال ۱۴۰۰ به ۸۵.۱ به اسفند۱۴۰۱ رسید.

او افزود: همزمان با این افزایش مطالبات غیرجاری ریالی بانکی از ۴.۰۸ درصد به ۴.۰۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ رسیدیم. این آمارها نشان دهنده تکاپوی صنعت بانکی با کاهش نکول در این حوزه را استنباط کرد.

خاندوزی اضافه کرد: افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد .

وی خبر داد: اوراق شرکتی و تامین مالی بخش های شرکتی از ۳۲ هزار میلیاردتومان به ۱۲۴ هزارمیلیاردتومان در ۱۴۰۱ افزایش داشت که ۴ برابر افزایش تامین مالی شرکت‌ها داشتیم. انتشار اوراق دولتی نیز از ۱۳ به ۲۷ درصد رشد پیدا کرده است. در وزارت اقتصاد سعی داشته‌ایم سهم کمی از دولت را به بازار سرمایه اختصاص بدهیم تا مجالی برای بخش خصوصی باشد.

وی افزود: صنعت مالی از منظر تحلیل دولت صنعتی است که رکن تامین مالی بخش واقعی اقتصاد است. اگر صنعت مالی قوی نداشته باشیم بخش واقعی اقتصاد خوبی نیز نخواهیم داشت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه برنامه دولت این است که سهم کمتری از ظرفیت بازار سرمایه به دولت اختصاص داده شود، عنوان کرد:صنعت مالی از منظر تحلیل دولت رکن تامین مالی بخش واقعی اقتصاد است و اگر صنعت مالی قوی نداشته باشیم نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد ایران رشد خوبی تجربه کند. البته رشد مستقل صنعت مالی مطلوب نیست و باید صنعت مالی کشور را در نسبت با بخش واقعی و تولید ایران قراردهیم.

خاندوزی با تاکید بر اینکه نمی توان صنعت مالی را فقط برای کنترل تورم به کار گرفت، گفت: غیر از سیاست‌های سلبی که فقط نقدینگی را کنترل می‌کند نیازمند سیاست ایجابی از بخش اعتبارات هستیم. اگر قرار است رشد تولید داشته باشیم نمیتوان حضور موسسات مالی ناتراز را تحمل کرد و برای ساماندهی این‌ موسسات توافق خوبی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته است.

او درمورد رشد سرمایه‌گذاری توضیح داد: رشد سرمایه‌گذاری منفی بود اما با فشاری که سال قبل روی بازیگران مهم صورت گرفت از رشد سرمایه‌گذاری منفی پنج در سال ۱۴۰۰ به مثبت ۷.۷ در سال قبل رسیدیم و از سیاهچاله دهه ۹۰ خارج شدیم؛ بنا داریم در سال جاری این مسیر را ادامه دهیم . همچنین ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری مستقل امسال مصوب شد. نگاه دولت احیای نقش سرمایه‌گذاری منضبط شبکه بانکی است. مقدمات مشارکت نهادهای مالی فراهم شده است و جلسه اخیر شورای پول و اعتبار مصوبه خوبی در این زمینه انجام داد.

علی سوری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش