چه تعداد کالا تا کنون شناسه دار شدند ؟


چه تعداد کالا تا کنون شناسه دار شدند ؟

معاون دفتر خدمات فنی وزارت صمت گفت: تاکنون حدود ۸۴۳ میلیون شناسه کالا صادر شده و ۲۵ درصد شناسه کالا از کل گروه های کالایی صادر شده است.

چه تعداد کالا تا کنون شناسه دار شدند ؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ امروز میز اقتصاد به بررسی شناسه کالا با حضور برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت،دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقدم معاون دفتر خدمات فنی وزارت صمت،نوده رئیس اتاق اصناف ایران بحث وبررسی شد.

سوال: چه تعداد کالا تا کنون شناسه دار شدند ؟

اقدم: تاکنون حدود ۸۴۳ میلیون شناسه کالا معادل ۲۵ درصد از کل گروه های کالایی صادر شده است. ما ششصد هزار و پانزده شناسه رهگیری صادر کردیم.

در سه ماهه اول ما ۲۰ درصد رشد را شاهد بودیم. ۴۴۴ هزار فعال قطعات یدکی شناسه کالا دریافت کردند که به طور کلی در حوزه و قطعات یدکی و تجهیزات و ما در گروه لوازم خانگی ۴۵ میلیون شناسه رهگیری صادر کردیم.

در حوزه لوزام خانگی تاکنون ۹۳۰ هزار تولید کننده شناسه کالا دریافت کردند. عمده کالا های این گروه واردات شان ممنوعیت دارد. برای لوزام خانگی اگر فعالان تقاضا داشته باشند، حتما آن گروه باید شناسه کالا دریافت کنند. در گروه قطعات یدکی ما طرح را هنوز یک سال است آغاز کرده ایم و هنوز به ارقام درستی نرسیدیم.

ما اکنون ۵۳۳ میلیون شناسه رهگیری در ابتدای سال نازل کردیم و اکنون ما به ۶۰ درصد از آنچه باید رسیدیم. اما مربوط به لوازم خانگی نزدیک به واقعیت است. ما در سامانه جامع تجارت تولید برای افراد این قوانین را حاکم کردیم‌. آمار لوزام خانگی و دخانیات تقریبا دقیق است.

سوال: نظر شما چیست؟

برادران: با هماهنگی دستگاه های ذی ربط و نهاد های امنیتی و انتظامی و سازمان حمایت امیدواریم بتوانیم ایده هایمان رل در این حوزه ها را دنبال کنیم. ما تمرکزمان روی قطعات یدکی خودرو دخانیات و لوزام خانگی است. برای پوشاک و لوزام آرایشی ما طرح کد رهگیری را آغاز خواهیم کرد. ما اخباری در ارتباط با قاچاق این کالا ها را به مردم مخابره خواهیم کرد. با آگاهی که در مردم ایجاد می شود، تغییر رفتار به سمت حرکت ایده آل شکل می‌گیرد.

سوال: چرا آمار با واقعیت همخوانی ندارد؟

دهقانی نیا: ما در بازار و سطح عرضه با یک سری کالا های قاچاق مواجه می‌شویم و برخی کالا ها محرز قاچاق هستند و برخی برچسب تقلبی دارند و ممکن است کالا ایرانی باشد و روی آن مارک کره ای خورده باشد. مردم می‌توانند از درست بودن کالا اطمینان حاصل کنند و می‌توانند با کد دستوری شناسه کالا را اصالت آن را بررسی کنند یا می‌توانند در سامانه ایران کالا بروند و از اصالت کالا و خدمات پس از فروش آن اطمینان حاصل کنند.

کشفیات سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۲ میلیون ریال بوده است و کاهش کشفیات در این حوزه و لوازم یدکی خودرو در مورد کالای قاچاق را داشتیم. ما در حوزه پوشاک با کاهش منفی ۲۵ درصد مواجه هستیم.

اقدم: این آمار هم مربوط به سال های قبل می شود. وزارت صنعت طرح های دیگری برای حوزه پوشاک دارد.

دهقانی نیا: شناسه ها و کالا های محرز که قابل تشخیص باشد یکی از ویژگی های این موضوع است.

سوال: چرا همراهی لازم از سوی اصناف انجام نشده است؟

نوده: قانون گذار در اجرای این طرح برای اینکه کالا های تقلبی و قاچاق به راحتی تشخیص داده شود، باید اصناف منوط بر دریافت شناسه کالا هستند و آن را باید روی کالا های ثبت کنند. ما در تمام دستورات در حوزه آنها به کل کشور ابلاغ کردیم و اکنون تمام اصناف کشور در جریان این موضوع هستند.

ما ۴ هزار و ۹۷۰ بازرسی صنفی انجام دادیم و ارزش ریالی هم بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد ریال است‌. آن هایی که کالا هایی دارند که از قبل در واحد هایشان موجود بوده این ها را باید در سامانه تجارت وارد کنند تا آنها به عنوان قاچاق معرفی نشوند.

من تاکید می کنم که این کار باید انجام می‌شده است و اگر کسی سهل انگاری کرده است، ضررو زیان این موضوع با خود او است.

اتاق اصناف ایران در رابطه با اطلاع رسانی اقدام کرده اند. آماری که درباره تخلف ارائه شده کار وزارت است. مخدوش شدن برچسب قیمت ها بر روی کالا تخلف است و برخی اصناف این کار را انجام می دهند و با آنها برخورد شدیدی صورت خواهد گرفت.

برادران: اساس حرکت ما بر کسب اعتماد است. ما قدرت ارائه نداریم و نمی‌توانیم چیزی را تغییر دهیم و هرکاری زمان می برد. این اعداد نسبت به سال قبل برای ما رشد مناسبی است و برای تولید کنندگان این عدد بزرگ است و در سطح بازار مقاومت هایی وجود دارد که واقعی نیستند.

سوال: چه انتظاری از دستگاه ها وجود دارد؟

دهقانی نیا: اسناد در یک سامانه به نام سیمبا بلافاصله منتقل می شود و آماری که امروز ارائه شد از سامانه استخراج می شود. ما یک زمانی هیچ ابزاری برای تشخیص نداشتیم، اما اکنون دوستان ضابط باید ورود کنند و برخورد را انجام دهند. ما انتظارمان در حوزه دستگاه های ضابط این است که برخورد جدی صورت بگیرد که احتمالا از هفته آینده تشدید می‌شود.

کلیه کالاها باید دارای شناسه کالا و رهگیری شوند‌. بر اساس سامانه بیشترین شناسه های وارده از کشور های چین و ژاپن است. در حوزه آرایشی بهداشتی اکنون ما کمبود داریم و شناسه دار شدن انجام نشده است.

سوال: چه زمانی این زیرساخت تکمیل می شود ؟

دهقانی نیا: تکلیف بر عهده سازمان امور مالیاتی است که این طرح را انجام دهد و طرح ما اکنون به جایی رسیده است که حمایت وزارت صمت را خواهد داشت و ما نمی‌توانیم کارمان را برای صندوق های فروشگاهی متوقف کنیم. ما باید صورت حساب های دستی مان را مهیا کنیم./باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس