کودکم دست بزن دارد، با او چگونه برخورد کنم؟


کودکم دست بزن دارد، با او چگونه برخورد کنم؟

سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح کنید، پاسخ علمی و درستی دریافت کنید.کودکی هفت ساله دارم که هنگام عصبانیت، کودکان هم سن و سال خود را کتک می زند. برای رفع این مشکل...

سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح کنید، پاسخ علمی و درستی دریافت کنید.

کودکی هفت ساله دارم که هنگام عصبانیت، کودکان هم سن و سال خود را کتک می زند. برای رفع این مشکل باید چه راهکارهایی به کار بگیرم؟ آیا چنین رفتاری قابل اصلاح است؟

به گزارش سیناپرس، والدینی که دارای بچه هایی هستند که دست بزن دارند یا کودکان دیگر را کتک می زنند، باید چند نکته زیر را رعایت کنند.

1-قبل از این که کودک تان در تعامل با بچه های دیگر قرار بگیرد، ترس او را کاهش داده و احساس امنیتش را افزایش دهید. وقتی با بچه های دیگر تعامل می کند، در دسترس او باشید. اگر متوجه شدید که دارد به سمتی می رود که احتمال کتک زدن وجود دارد، مداخله کنید و بین او و کودکی که می خواهد با او گلاویز شود قرار بگیرید.

2- اگر کودک شما دارد گریه می کند او را متوقف نکنید. گریه کردن یعنی بیرون ریختن احساسات و این باعث می شود که او کم کم احساس بهتری پیدا کند. اگر کودکتان بچه ای را زده، عصبی نشوید. عصبانیت شما شاید چند ساعتی صورت مساله را پاک کند اما در بلند مدت هیچ مشکلی را حل نمی کند. پس آرام باشید، نفس عمیق بکشید و به خودتان بگویید «او کتک زده چون ترسیده است و من می توانم با آرامش و صمیمیت این ترس او را کم کنم».

3- اگر کودکتان عمل کتک زدن و هل دادن را تکرار کرد برای نشان دادن چگونگی احساسات دیگران از کتک خوردن می توانید از حیوانات پشمالو استفاده کنید. دو خرس پشمالو را که شادمانه مشغول بازی با یکدیگرند کنار هم قرار دهید. بعد یک خرس را وادار به کتک خرس دیگر کنید. خرسی که صدمه دیده است گریه می کند و خرسی که او را کتک زده است می تواند بگوید « متاسفم» در یک بازی دیگر خرس بزرگ به خرس های کوچک می گوید یکدیگر را کتک نزند یا هل ندهد. اگر روزی یک یا دو بار برای این بازی وقت صرف کنید کودک شما ارتباط آن را با خودش درمی یابد نیازی نیست به او گفته شود شبیه خرس کوچولو است به یاد داشته باشید او با تقلید( نه با توضیحات شما) بهتر می آموزد.

4-اگر به نظر می آید کودکتان می فهمد کتک زدن و هل دادن دیگران را ناراحت می کند اما باز هم به این کار ادامه می دهد و آن را تکرار می کند شاید شما را می آزماید تا شدت محدودیت های مشخص شده را دریابد. اگر سعی کنید کودکی را که حد و حدودها را جویا شده است نادیده بگیرید یا به سادگی ذهن او را منحرف کنید او به رفتار نادرست خود ادامه خواهد داد و در اغلب موارد رفتار نادرستش را تکرار خواهد کرد تا بالاخره کسی جلوی او را بگیرد.

* دکتر پروانه صفایی مقدم، متخصص روانشناسی بالینی، عضو سازمان نظام روانشناسی و عضو سازمان علوم شناختی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آتش بازی دمبله و ام‌باپه در لوشامپیونه