طرح کمیسیون تنظیم مقررات برای تمرکززدایی از شبکه ارتباطی کشور


طرح کمیسیون تنظیم مقررات برای تمرکززدایی از شبکه ارتباطی کشور

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه پیشنهادی شرکت ارتباطات زیرساخت را در مورد ارائه خدمات ابر انتقال با سرعت Mbps100 و بالاتر تصویب کرد. این کمیسیون در راستای تمرکززدایی شبکه ارتباطی کشور و اجرای طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات کشور...

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه پیشنهادی شرکت ارتباطات زیرساخت را در مورد ارائه خدمات ابر انتقال با سرعت Mbps100 و بالاتر تصویب کرد.
طرح کمیسیون تنظیم مقررات برای تمرکززدایی از شبکه ارتباطی کشور
این کمیسیون در راستای تمرکززدایی شبکه ارتباطی کشور و اجرای طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات کشور را به پنج ناحیه تقسیم کرده و تعرفه خدمات زیرساختی ابر انتقال را برحسب تعرفه خدمت پهنای باند اینترنت بر اساس «داخل هر ناحیه» و «بین نواحی» تفکیک کرد.
در نتیجه این مصوبه که از اول تیرماه اجرایی می‌شود، قیمت خدمات بخش زیرساخت بدون در نظر گرفتن میزان داده از Mbps100 تا بالاتر بین ۱۰ تا ۵۰ درصد تعرفه در نظر گرفته می‌شود. اگر داده‌ها در داخل نواحی انتقال داده شوند، تعرفه‌ی ۱۰ درصدی و در صورتی که بین نواحی منتقل شوند تعرفه ۵۰ درصدی برایشان اعمال خواهد شد.
تفاوت تعرفه در این مصوبه ایجاد دیتاسنترها و CDNها را در نقاط مختلف کشور تشویق می‌کند. بر اساس جدول تقسیم‌بندی نواحی، تهران، البرز، قم، مازندران، قزوین سمنان و همدان ناحیه یک، اصفهان، کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان ناحیه دو، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و گلستان ناحیه‌ی سه، فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد ناحیه چهار و آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان، اردبیل، کرمانشان، کردستان و ایلام ناحیه‌ی پنج هستند.
در این مصوبه برای اپراتورها یک ماه مهلت در نظر گرفته شده تا تصمیم خود را در خصوص تأمین یا عدم تأمین تجهیزات حاکمیتی در نواحی ۲ تا ۵ به سازمان تنظیم مقررات اعلام کنند. از آنجا که تعرفه برای انتقال داده در داخل نواحی کمتر است، احتمالاً آن‌ها تمایل پیدا کنند که در نواحی مختلف دیتاسنترهایشان را مستقر کنند.
مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پس از گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد طرح توزیع ترافیک و تمرکززدایی شبکه ارتباطی کشور به تصویب رسیده است.
پیش از این در دی ماه ۱۴۰۰ وزارت ارتباطات اعلام کرده بود که نحوه توزیع ترافیک دیتا شبکه کشور در شبکه ملی اطلاعات بازطراحی می‌شود؛ چراکه یکی از مشکلاتی که در کندی شبکه و تأخیر دسترسی کاربران به اطلاعات نقش دارد، تمرکز شبکه و محتوای مورد نیاز کاربران در تهران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تلاش نیروهای امنیتی برای اطفا حریق ناشی از حمله هوایی آمریکا به پایگاه حشد الشعبی