ترکیب رؤیایی برای اقتصاد ترکیه!


ترکیب رؤیایی برای اقتصاد ترکیه!

اقتصادنیوز: یکی از مدیران اجرایی سابق بانک فرست ریپابلیک، پس از آنکه به عنوان یکی از نامزدهای بالقوه ریاست بانک مرکزی مطرح شد، به گفته افراد مطلع، با وزیر تازه منصوب‌شده دارایی دیدار کرد.

به گزارش اقتصادنیوز مطابق گزارش بلومبرگ، «حافظ گی ارکان» که نزدیک به یک دهه در گلدمن ساکس مشغول به کار بوده، روز دوشنبه با مهمت شیمشک دیدار کرده ولی به دلیل عمومی نبودن این ملاقات، طرفین از اعلام آن خودداری کرده‌اند‌.

دفتر شیمشک از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرد و ارکان نیز به تماس درباره این موضوع پاسخ نداد.

این‌که چه کسی جانشین شهاب کاوچی اوغلو - رئیس کنونی بانک مرکزی ترکیه - بشود، برای بازار مهم است. سیاست‌های غیرمتعارف رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - در سال‌های اخیر دلیل مهاجرت سرمایه‌گذاران از ترکیه و تجربه یکی از بدترین بحران‌های تورم بوده است. اردوغان با توجه به وعده‌ای که در زمان رقابت‌های انتخاباتی داده بود، اکنون به دنبال تکمیل تیم اقتصادی خودش با اعتبار بین‌المللی است.

در صورتی که «ارکان» به ریاست بانک مرکزی ترکیه منصوب شود، اولین رئیس زن بانک مرکزی این کشور خواهد بود.

«تاد شوبرت» - رئیس تحقیقات بخش درآمد ثابت دوبی در بانک سنگاپور - می‌گوید استقلال و اعتبار رئیس بانک مرکزی ترکیه در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است. ترکیب اقتصادی شیمشک به عنوان وزیر دارایی و ارکان به عنوان رئیس بانک مرکزی به عنوان یک تیم رؤیایی طرفدار بازار در نظر گرفته می‌شود.

ارکان پیش از یک سال قبل در اقدامی غافلگیرکننده از سمت خود در فرست ریپابلیک کناره‌گیری کرد و مدیر گری استون - یک وام‌دهنده املاک تجاری مستقر در نیویورک - شد، اما پس از چند ماه آن را نیز ترک کرد.

علاوه بر ارکان، هیچ نام دیگری برای تصدی ریاست بانک مرکزی ترکیه مطرح نیست و دوره ریاست کاوچی اوغلو هم در سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد.

بر اساس اطلاعات صفحه لینکدین ارکان، او‌ مدرک دکترای مهندسی مالی و ریاضیات کاربردی را از دانشگاه پرینستون دریافت کرده و هشت سال در فرست ریپابلیک به عنوان رئیس و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری مشغول به کار بوده است.

اردوغان پیش‌تر اعلام کرده که سیاست‌های خود درباره نرخ بهره را تغییر نمی‌دهد. کاووچی اوغلو هم تاکنون ازاین سیاست‌ها منحرف نشده است، ولی انتخاب شیمشک هم اولویت مهار تورم در ترکیه را نشان می‌دهد و نشست بعدی بانک مرکزی ترکیه برای تعیین نرخ بهره در تاریخ ۲۲ ژوئن (یکم تیر) نشان می‌دهد که آیا اردوغان در دور جدید خود در سیاست‌های نامتعارف خود تجدیدنظر می‌کند یا خیر؟

تورم ترکیه در این ماه به لطف وعده انتخاباتی اردوغان کاهش یافت. اردوغان پیش از انتخابات وعده داده بود که قبوض گاز را برای خانوارهای ترکیه برای یک سال رایگان می‌کند. با عملی شدن این وعده در این ماه، تورم ترکیه به کمترین میزان از سال ۲۰۲۱ رسید و رشد ماهانه تورم صفر شد.

تورم مصرف‌کننده در ماه می، نسبت به سال قبل به ۳۹.۶ درصد رسیده است ولی تحلیلگران با توجه به سقوط ارزش لیر و روند نزولی آن، انتظار دارند که فشار تورمی بر سر اقتصاد ترکیه همچنان سنگینی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟