درخواست فوری اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل


درخواست فوری اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل

وزارت خارجه اوکراین درباره انفجار سد «کاخوفکا» در منطقه خرسون، خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزارت خارجه اوکراین خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره آنچه «حمله تروریستی روسیه» به سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین خواند، شد.

کی‌یف همچنین خواستار آن شد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این موضوع بحث کند و درخواست تحریم‌های جدید علیه روسیه را مطرح کرد. وزارت خارجه اوکراین در بیانیه خود از کشورهای عضو گروه هفت و اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های گسترده جدید علیه روسیه بخصوص صنعت موشکی و بخش هسته‌ای آن را بررسی کنند.

مقام‌های اوکراینی و روس انگشت اتهام را در پی تخریب سد تحت کنترل مسکو که باعث خروج ساکنان مناطق اطراف شده، به سوی یکدیگر گرفته‌اند.

واکنش رافائل گروسی به انفجار سد نوا کاخوفکا

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه خود اعلام کرد: ما انفجار سد توسط فدراسیون روسیه را اقدام تروریستی می‌دانیم که با هدف حداکثر تلفات و تخریب انجام شده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اتهام‌زنی اوکراین به مسکو درباره تخریب سد و نیروگاه برقی-آبی شهر نووا کاخوفکا را قویاً رد کرده است.

تصاویری هولناک از انفجار سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین/ سیل بزرگ به راه افتاد+فیلم

اوکراین با این حال در بیانیه خود مدعی شد: حمله تروریستی به نیروگاه برقی-آبی کاخوفکا پیش‌تر به شدت در سطح نیروهای اشغالگر در منطقه خرسون و مبلغان در تلویوین روسیه مورد بحث قرار گرفته بود که نشان می‌دهد از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

به گزارش رویترز، این وزارتخانه از جامعه جهانی خواست روسیه را به خاطر این اقدام محکوم کنند و افزود مسکو باید برای عواقب آن غرامت بپردازد.

اوکراین همچنین خواستار مشارکت مکانیزم حفاظت مدنی اتحادیه اروپا شد که یک کشور می‌تواند در مواجهه با شرایط اضطراری از طریق این سازوکار درخواست کمک کند.

صبح امروز، نیروهای روسیه و اوکراین اعلام کردند یک سد بزرگ متعلق به دوره شوروی سابق در بخش تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین منفجر و باعث ایجاد سیلاب در سراسر منطقه جنگی شده است.

این سد مهم بر روی رودخانه دنیپرو، آبراه اصلی که از جنوب شرقی اوکراین می‌گذرد، قرار دارد و چند منطقه مسکونی و شهر در پایین آن قرار دارد از جمله خرسون شهری که قبل از آغاز جنگ ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت.

به گفته تحلیلگران، سیلاب ناشی از این تخریب، پتانسیل ایجاد ویرانی بزرگ حوالی شهر خرسون و سایر مناطق پرجمعیت در امتداد رودخانه دنیپرو را دارد.

به نوشته رویترز، این سد یک زیرساخت حیاتی است که حدود ۱۸ کیلومتر مکعب آب در مخزن کاخوفکا تقریباً برابر دریاچه نمک بزرگ در ایالت یوتا آمریکا را در خود جای داده است. این سد آب بسیاری از بخش‌های جنوبی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد را تامین می‌کند.

این سد همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه