افشاگری عمران خان درباره پشت پرده همکاری پاکستان و آمریکا


افشاگری عمران خان درباره پشت پرده همکاری پاکستان و آمریکا

نخست‌وزیر سابق پاکستان افشا کرد که ارتش کشورش در همکاری با آمریکا، دولت وی را سرنگون کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «عمران خان»، نخست‌وزیر سابق پاکستان در گفت‌وگو با پایگاه خبری آمریکایی «اینترسپت» از دخالت آمریکا در سرنگونی دولت او سخن گفته و ارتش پاکستان را به تعمیق بحران سیاسی متهم کرد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، عمران خان در این گفت‌وگو تصریح کرد: ایالات متحده به دلیل تردید او در مورد جنگ جهانی علیه تروریسم و ​​به خاطر سوء تفاهمی که مبنی بر حمایتش از طالبان ایجاد شده، به او حمله کرده است.

عمران خان در ادامه گفت که در ۶ مارس ۲۰۲۲ دیداری بین سفیر پاکستان در واشنگتن و «دونالد لو»، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، صورت گرفت. به گفته خان، آنچه در این دیدار گفته شده ضبط گردیده و کد فایل ضبط‌ شده برای وی و وزارت خارجه ارسال شده است.

عمران خان به اینترسپت گفت: طبق داده‌های افشا شده، دونالد لو به سفیر پاکستان گفته است که عمران خان، نخست وزیر وقت پاکستان باید از طریق رای عدم اعتماد برکنار شود و در غیر این صورت کشور پاکستان عواقب آن را خواهد دید.

وی در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: روز بعد، هفتم مارس، من رای عدم اعتماد گرفتم و آن زمان، مطمئن شدم که این یک توطئه علیه من به رهبری واشنگتن است؛ به ویژه این که سفارت واشنگتن در اسلام‌آباد به طور مرتب، با افرادی که از «حزب تحریک انصاف» به ریاست من خارج شده بودند، ملاقات می‌کرد.

عمران خان بعد از این توضیحات، تاکید کرد: بعدها متوجه شدم که آمریکایی‌ها «قمر جاوید باجوا»، فرمانده سابق ارتش پاکستان را با همکاری «حسین حقانی»، سفیر سابق اسلام‌آباد در واشنگتن علیه من بسیج کرده‌اند.

نخست‌وزیر سابق پاکستان در ادامه مصاحبه با اینترسپت فاش کرد: حقانی به آمریکایی‌ها گفته بود که نخست وزیر ما با آن‌ها مخالف است، در حالی که رئیس ارتش از آن‌ها حمایت می‌کند. این فرمانده ارتش بود که این ذهنیت را در مقامات واشنگتن ایجاد و مهندسی کرد که خان ضد آمریکایی است.

عمران خان در بخش دیگری از این گفت وگو درباره ممنوعیت رسانه‌ای که برایش در نظر گرفته شده است، اظهارنظر کرده و گفت: «ذکر نام من در تلویزیون، یا هر یک از رسانه‌های الکترونیکی و نشریات مکتوب، ممنوع اعلام شده است».

اینترسپت در ادامه نوشت: طبق اظهارات نخست‌وزیر سابق پاکستان، رئیس ارتش این توطئه را برای برکناری وی از قدرت طراحی کرده است. بنابراین از آن زمان تاکنون اکثر شبکه‌های تلویزیونی اجازه همکاری با وی را نداشته‌اند؛ برای همین اکنون خبری از وی در رسانه‌ها وجود ندارد.

اخیراً خبرگزاری «رویترز» مصاحبه‌ اختصاصی با عمران خان نخست‌وزیر سابق پاکستان در منزل شخصی او در لاهور ترتیب داده بود. او در این مصاحبه به صراحت ارتش پاکستان و سرویس اطلاعات نظامی (آی اِس آی) را به تلاش برای نابودی حزب تحریک انصاف و زندانی کردن خودش متهم کرده بود.

خبرنگار رویترز از عمران خان سوال کرده بود که چه کسی پشت سرکوب حزب انصاف قرار دارد؟ عمران خان در جواب گفته بود: «دستگاه حاکم که مشخصا ارتش است، آنها حالا به طور علنی این کار را می‌کنند و دیگر حتی مخفی هم نمی‌کنند و این موضوع کاملا عیان و در دید همگان است».

پس از دستگیری عمران خان در اسلام آباد، اعتراضات شدید در شهرهای مختلف به خشونت کشید؛ خشونتی که منجر به کشته شدن حداقل ۹ نفر و جراحت صدها نفر شد و همچنین حملاتی به نهادهای دولتی و ارتشی هم انجام گرفت. دولت و ارتش پاکستان، عمران خان و حزبش را عامل این خشونت‌ها و حملات به نهادهای دولتی و نظامی خواندند اما او این اتهام را رد کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس