چه داروهایی علائم آسم را تشدید می‌کند؟


چه داروهایی علائم آسم را تشدید می‌کند؟

آسم یک بیماری است که زمینه‌های فراوانی در بروز آن نقش دارند.یکی از این زمینه‌ها، زمینه‌های ژنتیکی و خانوادگی است، زمینه های محیطی هم در ابتلا به این بیماری موثر است، مواجه با مواد گوناگون آلرژن‌ها و مواد آلاینده و داروها نیز می‌تواند در بوجود آوردن آسم نقش داشته باشد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)آسم یک بیماری است که زمینه‌های فراوانی در بروز آن نقش دارند.یکی از این زمینه‌ها، زمینه‌های ژنتیکی و خانوادگی است، زمینه های محیطی هم در ابتلا به این بیماری موثر است، مواجه با مواد گوناگون آلرژن‌ها و مواد آلاینده و داروها نیز می‌تواند در بوجود آوردن آسم نقش داشته باشد.
دکتر سلیمی فوق تخصص بیماری‌های ریه با بیان اینکه آسم در سنین مختلفی می‌تواند شروع شود، گفت:گاهی شروع بیماری از کودکی و گاهی اوقات شروع بیماری از میانسالی و پیری است.
وی با بیان اینکه این بیماری با سرفه، تنگی نفس و گاهی اوقات با درد و سنگینی قفسه سینه همراه است و شدت های مختلفی دارد، گفت:این علائم ممکن است با ورزش کردن یا قرار گرفتن در محیط کار تشدید شود که در این حالت با تغییر محل کار و عدم فعالیت ورزشی علائم برطرف خواهد شد.
سلیمی همچنین با بیان اینکه مصرف بسیاری داروها هم علائم بیماری آسم را تشدید می‌کند، گفت: داروهایی مانند آسپرین، پروپرانولول، ایبوپروفن و آتنولول از جمله این داروها هستند، بنابراین بهتر است در استفاده از این داروها احتیاط کرده و حتما تحت نظر پزشک باشد.
سلیمی با بیان اینکه آسم یک بیماری مزمن بوده و یک عفونت نیست که با یک دارو بیماری را از بین ببریم و تنها می توانیم بیماری را کنترل کنیم، عنوان کرد:اجتناب از محرک هایی مثل آلودگی هوا، گرد و غبار، گرده گیاهان و مواد شیمیایی می تواند در کنترل آسم کمک کننده باشد.
این پزشک متخصص اظهار کرد: داروهای این بیماری یا در کنترل علائم بیماری نقش دارند و یا اینکه سیر بیماری را می توانند کنترل کنند و از سیر بیماری بکاهند و اجازه ندهند بیماری شدت پیدا کند.
وی افزود: بیماران مبتلا به آسم از اسپری و داروهای خاصی استفاده می کنند، لذا لازم است همیشه داروهای خود را همراه داشته باشند تا در صورت بروز حملات، بتوانند از آنها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه داروهای استنشاقی تسکین‌دهنده سریع (گشادکننده برونش) به سرعت مجاری تنفسی متورم را که باعث محدود شدن قدرت تنفس می‌شوند باز می‌کنند، تاکید کرد: برای افزایش تاثیر اسپری‌ها و جلوگیری از خشکی دهان بهتر است از محفظه هایی به نام دمیار استفاده شود. این محفظه علاوه بر اینکه نیاز به هماهنگی زمان دم و فشردن افشانه ندارد، باعث کاهش میزان رسوب دارو در دهان و راه‏های هوایی فوقانی شده، جذب دارو را افزایش داده و عوارض موضعی و غیرموضعی دارو را کم می‏کند.

منبع:ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی