طلای شفابخش


طلای شفابخش

عسل ماده ای مرکب از قندها ، گرده گیاهان، پروتئین ها و اسید های آمینه است که توسط زنبورعسل Apis meliffera از شهد گیاهان به وجود می آید.

به گزارش مشرق، عسل در سراسر جهان به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و ترکیبات آن نیز به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات زیادی برروی ترکیبات شیمیایی عسل مانند قندها، فلاونوئید ها و پروتئین های عسل صورت گرفته است. ترکیبات عسل با توجه به منشأ گیاهی، ناحیه جغرافیایی و همچنین روش های فرآوری بسیارمتنوع است.

پروتئین ها مهمترین ترکیبات عسل محسوب می شوند، با این حال درصد کمی از وزن عسل را تشکیل می دهند. در این میان آنزیم ها از مهمترین اجزاء پروتئینی عسل محسوب می شوند به دلیل نقش آنزیم ها درتعیین خواص فیزیکو شیمیایی و همچنین ویژگی های درمانی عسل مطالعات زیادی بر روی آنزیمهای موجود در عسل صورت گرفته است و ویژگی ها و منشأ این آنزیم ها را مورد بررسی قرارداده اند.

عسل با داشتن ترکیبات و ویژگی های منحصر به فرد نه تنها به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند بلکه همچنین به عنوان یک دارو مورد استفاده بوده است و انسان آن را در درمان بسیاری از بیماری از جمله آب مروارید ، زخم معده و ترمیم زخم مورد استفاده قرار داده است.

از بین عملکرد های دارویی عسل ، ترمیم زخم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیقات نشان داده که عسل موثرتر از هر ماده طبیعی یا سنتتیک دیگری بر روی ترمیم زخم و سوختگی ها عمل می کند.

خاصیت آنتی باکتریایی عسل نیز بر روی انواع زیادی از میکروارگانیسم های بیماری زا به اثبات رسیده است. با توجه به مقاوم شدن بسیاری از باکتری ها به آنتی بیوتیک ها این ویژگی عسل نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع:بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی