وقتی بچه‌های مسجد محرومیت‌ها را دور می‌زنند


وقتی بچه‌های مسجد محرومیت‌ها را دور می‌زنند

کانون فرهنگی هنری «صاحب‌الزمان(عج)» روستای آسفیچ از توابع خراسان جنوبی، باوجود همه محرومیت‌ها در خدمت مسجد و فعالیت‌های مسجدی بوده و برگزاری دوره‌های آموزشی و راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی از جمله اقدامات این کانون است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، اگر قرار بود جهاد فرهنگی را معنا کنیم، قطعا یکی از بارزترین مصادیق آن فعالیت‌هایی بود که به همت نسل جوان در عرصه‌های مختلف و با تکیه بر سنگر مسجد محقق می شود. بسیار پیش آمده است که کمبود امکانات پیشبرد برنامه‌ها را به کندی جلو برده باشد اما هر قدم به مثابه یک آجر در ساخت و بالا بردن یک ساختمان محسوب می‌شود بنابراین همواره شاهد تاثیرگذاری فعالیت‌های مسجدی در سطح جامعه هستیم چه با کمترین عِده و عُده و چه با بیشترین افراد و امکانات.

کانون فرهنگی هنری صاحب‌الزمان (عج) روستای «آسفیچ» از استان خراسان جنوبی، نمونه‌ای مثال‌زدنی از فعالیت‌های بچه‌های مسجد با کمترین امکانات است که با وجود فقدان ابتدایی‌ترین ملزومات کار فرهنگی، باز هم کمر همت برای خدمت به مسجد بسته و هرگز از پای ننشستند.

«فاطمه نظری» مدیر این کانون که چند سالی است تلاش می‌کند با محورهای مختلف زمینه را برای اجرا و فعالیت نوجوانان و جوانان در کانون و مسجد فراهم کند، در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان بیان کرد: روستای «آسفیچ» یک روستای محروم است و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند با این وجود اهالی و خیرین همواره برای اعتلای مباحث فرهنگی و مسجدمحور حضور جدی در میدان داشته اند.

مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب‌الزمان (عج) روستای آسفیچ گفت: یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فعالیت‌هایی که در کانون به ثمر نشست برگزاری دوره‌های آموزشی خیاطی بود که منجر به دریافت مدرک فنی‌ و حرفه‌ای برای بانوان شد؛ این دوره‌ها سبب شکل‌گیری کارگاه خیاطی در روستا شد و اکنون دو سال از زمان آغاز به کار این کارگاه خیاطی می‌گذرد و برخی بانوان موفق به دریافت سفارش برای دوخت لباس و نهایتا کسب و کار خانگی شدند.

این فعال مسجدی ادامه داد: با این وجود امکانات و وجود تنها یک چرخ خیاطی در محل کارگاه درد چندانی را دوا نکرده است، اکنون حداقل ۱۰ نفر موفق به کسب مدرک فنی‌حرفه‌ای ذیل دوره آموزشی که برگزار کردیم شدند، اما با توجه به میزان سفارش‌ها و کمبود وسایل خیاطی و بعضاً حتی در برخی موارد محرومیت از ابتدایی‌ترین وسایل خیاطی، امکان گرفتن سفارش بیشتر را نداریم با وجودی که توانایی و مهارت آن وجود دارد و امیدواریم که حمایت شویم.

نظری تصریح کرد: از دیگر فعالیت‌های ما برگزاری جلسات هفتگی قرآن در ساعات مجزا ویژه دختران و پسران نوجوان عضو در کانون است، استقبال از این جمع‌خوانی قرآن بین اعضای کانون رضایت‌بخش است، این جلسات قرآنی در ماه مبارک رمضان و با حضور بزرگسالان و دیگر اهالی روستا نیز برگزار شد.

وی با بیان اینکه اعضای کانون همواره در مناسبت‌های مختلف حضوری فعال دارند، گفت: در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر ایستگاه نقاشی برای کودکان برگزار شد؛ این رویکرد اقدامی در راستای جذب نونهالان به محافل دینی بود.

مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب‌الزمان (عج) روستای آسفیچ افزود: برگزاری محافل بصیرتی ویژه نوجوانان در مناسبت‌های مختلف از جمله ۱۲ فروردین؛ برپایی نمایشگاه پوستر حجاب، برگزاری کارگاه‌های تفسیر قرآن از جمله دیگر فعالیت‌های ما محسوب می‌شود که امیدواریم با حمایت مسئولان امکان گسترده تر کردن این ویژه برنامه ها فراهم شود.

این فعال مسجدی با بیان اینکه با همراهی اعضای کانون تلاش می‌کنیم تا فعالیت‌های مسجدی در تمامی ایام در روستای آسفیچ زنده و پویا نگاه داشته شود، تصریح کرد: برای مثال هر سال به مناسبت روز مادر، پویش بوسیدن دست مادران توسط فرزندان و اعضای کانون برگزار می‌شود، این ویژه‌برنامه حال و هوای خاصی را در روز مادر مبتنی بر احترام و عشق و علاقه مادر فرزندی رقم می زند.

وی اضافه کرد: همچنین، اجرای سرودهای محلی توسط نوجوانان، اجرای نمایش‌های مناسبتی، برگزاری ویژه‌برنامه‌های تفریحی و اردویی نظیر اردوهای زیارتی در سطح استان خراسان جنوبی و همچنین اردوی مشهد مقدس؛ برگزاری کاروان شادی پیاده‌روی غدیر؛ برپایی برنامه‌های ورزشی و کوهپیمایی از دیگر فعالیت هایی است که اعضای کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ برگزار می کنند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟