قلعه دختر مزار بجستان


قلعه دختر مزار بجستان در ۵ کیلومتری جنوب غرب روستای مزار بر فراز قله ‌ای تک و بلند در کوهستانی به نام (کوه باغ سلیمه) قرار دارد. قلعه نامبرده در قرون اول تا ۵ هجری قمری کم و بیش مورد استفاده بوده، در اواخر قرن ۵ به تصرف پیروان حسن صباح رهبر...

قلعه دختر مزار بجستان در ۵ کیلومتری جنوب غرب روستای مزار بر فراز قله ‌ای تک و بلند در کوهستانی به نام (کوه باغ سلیمه) قرار دارد. قلعه نامبرده در قرون اول تا ۵ هجری قمری کم و بیش مورد استفاده بوده، در اواخر قرن ۵ به تصرف پیروان حسن صباح رهبر اسماعیلیان ایران در آمده و در قرن ۷ توسط مغولان ویران شده است.

قلعه دختر مزار بجستان

موقعیت قلعه دختر مزار

قلعه دختر روستای مزار برفراز قله ای منفرد و رفیع واقع در ۵ کیلومتری جنوب غرب روستای مزار در بجستان ساخته شده است. این قلعه نیز مانند سایر قلاع دختر ایران نام خود را از ناهید، الهه آب، برکت و زیبایی اخذ نموده است. شادروان دکتر زمانی با بیان دلایلی اظهار می دارد که این قلعه در دوره ساسانی و یا قبل ازآن ساخته شده است. در دست امیران محلی بوده و در قرون اولیه اسلام نیز به همان ترتیب مورد استفاده بوده است . هنگامی که در تصرف پیروان حسن صباح بود، به فرمان خوانین مغول ویران شد.
قسمت شمال شرقی را قطعات ساختمانی مختلف در ابعاد گوناگون تشکیل داده که دیوار آنها را سنگ طبیعی قله تشکیل می داد. در محل، سنگر گفته می شود. مجموع این سنگرهای سنگی فعلا به صورت وسیع و سنگلاخی به چشم می خورد و ارتفاع اکثر آنها به ندرت از یک متر تجاوز می کند. احتمال می رود این سنگرها بعد از دوره ساسانی توسط اسماعیلیه جهت حافظت از خود ساخته باشند.

قلعه دختر مزار بجستان

قلعه دختر مزار بجستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام