تامین حقابه گاوخونی پیگیری قضایی می‌شود


تامین حقابه گاوخونی پیگیری قضایی می‌شود

اصفهان- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان از طرح شکایت از شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو و پیگیری قضایی برای تامین حقابه تالاب بین المللی گاوخونی خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد رضا لاهیجان زاده ظهر چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط‌زیست برگزار شد، پایداری سرزمین را موضوعی بسیار مهم دانست و اظهار داشت: مسئله فرونشست زمین در اصفهان باید در اولویت اول استان قرار گیرد زیرا پایداری سرزمین مطرح است، شاید وجود یک معدن در منطقه‌ای به یک نقطه آسیب بزند اما فرونشست زمین تمدنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: تلاش می‌شود رودخانه زاینده رود ولو با دبی‌های مختلف بطور دائم آب داشته باشد تا به شرایطی پایدار برسیم که سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان آگاهی داشتن از آمایش سرزمینی را بسیار مهم خواند و گفت: اگر رسانه مداران از آمایش سرزمینی مطلع نباشند اتفاقاتی مانند امروز رخ می‌دهد که طی این سال‌ها بارگذاری‌ها در حوضه آبریز زاینده رود بسیار سنگین‌تر از توان این حوضه بوده یا بارگذاری‌هایی که در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان وجود دارد.

لاهیجان زاده با اشاره به وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی که تقریباً ۱۰۰ درصد مساحت ۴۷ هزار هکتاری آن خشکیده است، ابراز داشت: جلسات هفتگی با شرکت آب منطقه‌ای اصفهان داریم اما به این جلسات بسنده نکردیم و برای تأمین حقابه تالاب گاوخونی از شرکت آب منطقه‌ای، مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود و شرکت مدیریت منابع آب شکایت قضائی کردیم و اکنون موضوع در دادگاه مطرح است و حقابه تالاب را از طریق مراجع قضائی دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نیاز آبی حداقلی برای پایداری رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ۳۱۳ میلیون مترمکعب در سال تعیین شده که ۱۷۵ میلیون مترمکعب آن حقابه تالاب است، افزود: متولیان شرکت آب منطقه‌ای در جلسات عنوان می‌کنند ما آب را در رودخانه رها می‌کنیم اگر به تالاب نرسید به ما ارتباط ندارد و این صحبت‌ها درحالی است که جلوی آب را از محل بند تنظیمی رودشتین در فاصله ۸۵ کیلومتری تالاب می‌بندند و از طریق دو کانال به اراضی کشاورزی منتقل می‌کنند و ما برای همین مسئله از آنان در مراجع قضائی شکایت کردیم.

بازنگری در مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود ضروری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه حجم ذخیره سد زاینده‌رود تعیین کننده جریان این رودخانه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴.۵ مترمکعب بر ثانیه حجم برداشت شرب اصفهان از زاینده رود است و در سال حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب فقط باید برای آب آشامیدنی و بهداشت مردم تأمین شود که تحت تأثیر قرار نگیرد.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه اواخر سال آبی گذشته حجم آب پشت سد ۱۳۰ میلیون مترمکعب بود و بارش‌های الهی ماه‌های گذشته برای تأمین آب بسیار کمک کرد، گفت: طبق مطالعات مرکز تحقیقات راه و شهرسازی دبی جریان آب ثابت در رودخانه زاینده‌رود باید ۱۵ مترمکعب بر ثانیه در مقطع اصفهان باشد که این میزان آب یعنی سالانه نزدیک به ۴۸۰ میلیون مترمکعب باید از زیر پل‌های تاریخی عبور کند تا شدت فرونشست زمین در شهر اصفهان کنترل شود.

وی ادامه داد: اگر امروز تصمیم بگیرند که این آب در اصفهان بدون توقف جاری شود طی دوسال می‌تواند نرخ فرونشست را از ۱۵ سانتیمتر در سال به پنج سانتیمتر برساند تا در نهایت به ۲ سانتیمتر و شرایط پایداری برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: وزارت نیرو نیز در مطالعاتی دبی جریان آب را بین ۱۰ تا ۱۱ مترمکعب بر ثانیه برآورد کرده است؛ در نظر بگیرید برداشت آب شرب اصفهان از تصفیه باباشیخعلی و جریان حداقلی آب در زاینده رود حدود یک میلیارد مترمکعب می‌شود این در حالی است که آورد سد زاینده رود حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است یا اگر بارش‌ها بسیار خوب و سال ترآبی باشد ورودی سد شاید به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب نیز برسد.

لاهیجان زاده تصریح کرد: باید روی مصارف دیگر بازنگری کنیم زیرا مصارفی بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب در سال داریم در حالی که منابع ما ۹۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر نیست.

ستاد احیای زاینده‌رود تشکیل شود

وی تصریح کرد: درخواست کردیم که ستاد ملی احیای زاینده رود تشکیل شود زیرا مسائل این حوضه بین ۲ استان مطرح است و زمانی که تصمیمی گرفته می‌شود باید ملی و جامع باشد ضمن اینکه لازم است برنامه‌ای برای کشاورزی و صنعت این حوضه تدوین شود و باید نیاز صنعت و بویژه صنایع بزرگ را به زاینده‌رود به صفر برسانیم و به سمت استفاده از آب‌های غیرمتعارف چون پساب شهری و آب دریا بروند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه الگوی کشاورزی این حوضه باید اصلاح شود و طبق مطالعات آمایش سرزمینی بارگذاری جدید نباید در حوضه زاینده رود اتفاق افتد، گفت: مدیریت هرآنچه در حوضه تاکنون بارگذاری شده نیز ضروری است و اگر این کارها انجام شود ظرف مدت ۱۰ سال می‌توانیم جریان آب دائمی زاینده‌رود را داشته باشیم.

آخرین تصمیمات برای عبور آزاد راه اصفهان- شیراز از پارک ملی کلاه قاضی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته بیش از پنج هزار استعلام احداث داشتیم، در پاسخ به خبرنگار مهر درخصوص آخرین تصمیمات برای عبور آزادراه از پارک ملی کلاه قاضی گفت: تا پیش از آمدنم به محیط زیست اصفهان نسخه کلاه قاضی پیچیده شده بود و تصمیم بر این بود که بر اساس طرح اولیه جاده از داخل پارک عبور کند که سبب گسست منطقه می‌شد؛ از زمانی که آمدم گزینه‌های دوم و سومی را مطرح کردیم که این مسیر صرفاً یک مسیر عبور ترانشه نباشد و توانستیم این پیج عبوری را به منتهی الیه پارک ملی و نزدیک خط گاز برسانیم تا بخش بزرگی از پارک آزاد شود.

لاهیجان زاده با بیان اینکه پیشنهاد تونل ترانشه مطرح و محاسبات آن انجام و مسیر استخراج شده و این گزینه آماده است که به شورای عالی محیط زیست برود، ابراز داشت: تلاش کردیم که برای این طرح در شورای عالی محیط زیست تصمیم گیری شود.

وی اضافه کرد: اکنون بحث این است که کجا تونل باید ایجاد کرد ضمن اینکه تمهیدات بسیار مفصلی برای حفاظت از پارک ملی کلاه قاضی جزو تعهدات پیمانکار لحاظ شده که اگر در شورای عالی به تصویب برسد یک ضمانت برای حفاظت دائم پارک کلاه قاضی خواهد بود.

درخواست معدن نقره در پناهگاه عباس آباد رد شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درخصوص فشارها برای اکتشاف و بهره برداری از معدن نقره در پناهگاه حیات وحش عباس آباد، گفت: متقاضیان این معدن از ما استعلام کردند و ما مخالفت کردیم، مجدد این موضوع را با استفاده از ماده ۲۴ قانون معادن پیگیری و در کمیته شورای معادن استان مطرح کردند و درحالی که در این کمیته نسبت افراد توسعه دهنده و رأی آنان غالب است، خوشبختانه با مساعدت استانداری در آن کمیته نیز زد شد و تا این لحظه پیگیری خاصی در خصوص این معدن نداریم.

لاهیجان زاده با بیان اینکه پیگیر اصلاح قانون معادن هستیم، ابراز داشت: امیداست که خلاء‌های لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی جبران شود و اصلاحات خوبی در این برنامه برای محیط‌زیست صورت گیرد.

تصمیم معاونت حقوقی ریاست جمهوری فصل‌الخطاب مالکیت قلعه قمیشلو است

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر درخصوص فرجام قلعه تاریخی در پارک ملی قمیشلو که سال ۱۳۹۸ سند ۱۸ هکتار آن بنام وزارت میراث فرهنگی صادر شد، اظهار داشت: اداره کل محیط زیست استان ۲۵ سال پیش سند این قلعه را گرفته بود؛ ۹ هزار و ۶۰۰ متر مساحت قلعه است و محیط زیست توانست با جانمایی درست سند آن را اخذ کند اما ثبت سند که سامانه‌ای شد، اداره ثبت برای تبدیل سند کاغذی به سامانه‌ای اقدام کرده و متوجه نبوده که ۲۰ سال قبل روی این عرصه سند صادر کرده و میراث فرهنگی شهرستان تیران براساس ضوابط خود اقدام به اخذ سند می‌کند و بجای یک هکتار قلعه را سند بگیرد کل باغ قمیشلو و عرصه پناهگاه حیات وحش در ۱۸ هکتار سند می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: این موضوع تبدیل شده به پرونده قطور و شکایت محیط زیست نهایتاً موضوع رفته به معاونت حقوقی ریاست جمهوری و در نوبت رسیدگی معاونت حقوقی است و تصمیم معاونت حقوقی فصل الخطاب این مسئله است.

وی پارک ملی قمیشلو را ثروت ملی دانست و گفت: در ۱۵ سال گذشته سرمایه گذاران متعددی درخواست سرمایه‌گذاری برای گردشگری در قمیشلو را داشتند؛ گردشگری اصولی در این منطقه می‌تواند تحولی ایجاد کند زیرا قمیشلو جزو استثناهای کشور است که یک قلعه تاریخی در محیط طبیعی هم اکوتوریسم و هم توریسم تاریخی را دارد.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری اخیراً گزارش اولیه خود را تحویل داده و لازم است اهلیت سرمایه گذار از نظر توانمندی مالی ارزیابی شود؛ هنوز مراحل ارسال طرح به سازمان محیط زیست انجام نشده و قطعاً چون حساسیت منطقه بالاست، با حساسیت بسیاری در خصوص آن تصمیم گیری می‌شود، ظرفیت برد منطقه و تعداد ورود گردشگر براساس توان منطقه ملاک اول محیط زیست برای طرح گردشگری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...