رونمایی از سرویس پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم


رونمایی از سرویس پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: رونمایی از سرویس پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم بعد از واریز سود سنواتی و جاری از بستر سجام، دومین آرزوی سهامداران و ناشران را محقق می‌کند.

رونمایی از سرویس پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم

به گزارش ایران اکونومیست، «محمد باغستانی» در مراسم رونمایی از سرویس پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم که در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) صورت گرفت اظهار داشت: توسعه خدمات نوین و تسهیل دسترسی سهامداران و ناشران به سرویس های الکترونیکی یکی از اهداف راهبردی و همیشگی سمات در بازار سرمایه است.

استقبال بیشتر سهامداران از افزایش سرمایه ها

وی در ادامه افزود : راه اندازی سرویس پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم به صورت الکترونیک یک خدمت ویژه به جامعه سهامداری کشور از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است که باعث استقبال بیشتر سهامداران از مشارکت در افزایش سرمایه ها می‌شود.

۵ نماد در صف پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم

باغستانی در مراسم رونمایی از سرویس پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم گفت : از امروز پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم نماد کگل به صورت آزمایشی عملیاتی می شود و در ادامه پذیره نویسی نمادها نیز به صورت الکترونیکی اجرایی می شود.

کاهش هزینه برای سهامدار و ناشر

مدیر عامل سمات در ادامه تصریح کرد : پیش از این بر اساس الزامات قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷، فرآیند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران از طریق ارسال پُستی گواهینامه حق تقدم توسط شرکت انجام می‌شد و سهامدارانی که تمایل به شرکت در افزایش سرمایه داشتند، در صورتی که دارای مطالباتی از ناشر بودند باید با تایید، استفاده از مطالبات گواهی حق تقدم را امضاء و به شرکت ارسال می‌کردند؛ اما اگر سهامدارن مطالباتی نداشتند باید با واریز آورده نقدی به حساب شرکت ناشر، در افزایش سرمایه مشارکت و مدارک واریز مبلغ مربوطه را برای شرکت ارسال می‌کردند.

مدیر عامل سمات ادامه داد: به عبارتی در هر ۲ حالت مدارک از طریق پُست ارسال می‌شد و این امر ضمن هزینه‌بر بوده و با احتمال وقوع اشتباه، منجر به تلف شدن زمان زیادی از شرکت و سهامداران می‌شد؛ اما در روش جدید این فرآیند با هزینه به مراتب کمتری توسط شرکت انجام می‌شود و برای سهامداران نیز بدون پرداخت هیچ هزینه اضافه‌ای، امکان مشارکت در افزایش سرمایه فراهم خواهد شد.

باغستانی تصریح کرد: در بند چ ماده ۶۸ برنامه پنج ساله ششم توسعه، امکان الکترونیکی شدن فرآیند مربوط به "ارسال گواهینامه حق تقدم خرید سهام جدید از طرف شرکت به صاحبان سهام به جای استفاده از پست سفارشی"، "پذیره‌نویسی و تعهد خرید سهام شرکت، به جای مراجعه به بانک و تکمیل اوراق مربوطه" و "صدور گواهینامه موقت سهام، اوراق سهام و گواهینامه‌های حق تقدم خرید سهام شرکت به جای چاپ کاغذی آن‌ها" به روش مورد تایید سازمان بورس پیش‌بینی شده است.

روند پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم

مدیرعامل سمات درباره روند پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم گفت: سهامداران سجامی که اطلاعات هویتی آن‌ها در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه (ddn) به ثبت رسیده است، می‌توانند در فرآیند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات هر شرکت سهامی عام ثبت شده نزد سازمان به صورت الکترونیکی و برخط (آنلاین)، شرکت کنند و در این سازوکار نیاز به صرف زمان طولانی و هزینه‌های جانبی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، پیامکی مبنی بر آغاز مهلت زمانی استفاده از حق تقدم را برای سهامداران ارسال خواهد کرد و دارندگان حق تقدم می‌توانند در صورت تمایل به مشارکت در افزایش سرمایه در بازه زمانی قانونی، از طریق این سامانه اقدام به مشارکت در افزایش سرمایه کنند.

در صورتی که سهامدار تمایل به استفاده از حق تقدم نداشته باشد و یا خواهان فروش آن باشد، نیازی به مراجعه به سامانه نداشته و تفاوتی در دستورالعمل قدیم و فعلی وجود ندارد.

استفاده از مطالبات برای پذیره نویسی

مدیرعامل سمات اظهار داشت داشت: در صورتی که سهامدار دارای مطالباتی از شرکت باشد تنها باید اجازه استفاده از مطالبات جهت استفاده از حق تقدم را در سامانه صادر کند و در آخر اگر استفاده سهامدار از حق تقدم نیازمند واریز وجه به حساب شرکت باشد، می‌تواند از طریق درگاه پرداخت الکترونیک موجود در سامانه، مبلغ لازم را پرداخت کند و نیازی به مراجعه به بانک و ارسال مدارک پرداخت به شرکت وجود ندارد. در رویه جدید فرآیندهای لازم جهت مشارکت در افزایش سرمایه کمتر از چند دقیقه تکمیل و انجام خواهد شد.

وی با مقایسه شیوه جدید و با سازوکارهای گذشته، بیان کرد: در گذشته ناشران ناچار بودند که فرآیند مربوط به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی را با ارسال پُستی مدارک پشت سر بگذارند و در این امر هزینه و زمان زیادی صرف می‌شد اما دستورالعمل جدید علاوه بر صرفه جویی، فرآیندهای مربوط سهل‌الوصول شده و مراحل فرسایشی کنار گذاشته می‌شود.

باغستانی در پایان گفت: تا اطلاع ثانوی برای سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند فرآیند همانند گذشته انجام خواهد شد و به محض ثبت نام این سهامداران در سامانه سجام، امکان استفاده از این روش برای آن دسته از سهامداران نیز فراهم خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت افغانی افغانستان به تومان، امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403