پرداخت 11 وام قرض‌الحسنه به کارمندان یک بانک


پرداخت 11 وام قرض‌الحسنه به کارمندان یک بانک

موضوع پرداخت وام به کارمندان بانک‌ها با اظهارت نماینده مردم خلخال در مجلس ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. به طوری که به گفته وی یکی از بانک‌ها به کارمندان خود ۱۱ بار وام قرض‌الحسنه داده است.

پرداخت 11 وام قرض‌الحسنه به کارمندان یک بانک

به گزارش راهبرد معاصر؛ آمارهایی که چندی پیش بانک مرکزی از میزان وام‌های اعطایی بانک‌ها به کارکنان خود منتشر کرد، نشان می‌داد که مانده تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به کارمندان بیش از ۱۶۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و به طور متوسط به هر یک از کارکنان ۸۳۶ میلیون تومان وام تعلق یافته است. با این وجود، بررسی دقیق‌تر وضعیت وام‌دهی بانک‌ها به خودی‌ها نشان می‌دهد که داستان به اینجا ختم نمی‌شود و در شرایطی که بسیاری از مردم برای دریافت وام‌های قرض‌الحسنه به در بسته می‌خورند، یکی از بانک‌ها به کارمندان خود ۱۱ بار وام قرض‌الحسنه داده است.


وام‌هایی که تنها به جیب خودی‌ها می‌روند
به تازگی غنی نظری خانقاه، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی، با تاکید بر این نکته که آمار و اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی به کارکنان بانک‌ها در اختیار دولت است، گفت: درست در زمانی که میزان تسهیلات اعطایی فقط یکی از بانک‌ها به کارکنان خود بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است، مردم برای دریافت وام ازدواج از همان بانک با مشکلات متعددی مواجه هستند.

نماینده مردم خلخال در مجلس همچنین افزود: طبق بررسی‌های کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی، کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض‌الحسنه گرفته‌اند.


پرداخت ۱۱ وام قرض‌الحسنه به کارمندان یک بانک
پس از آنکه تجارت‌نیوز گزارشی درباره پرداخت وام به کارمندان شبکه بانکی منتشر کرد، برخی از مخاطبان اعتقاد داشتند که این وام‌ها‌ به ازای چندین سال فعالیت در بانک‌ها رقم چندانی نیست.

برای نمونه یکی از مخاطبان نوشت: «اگر ۸۶۰ میلیون تومان را تقسیم بر ۲۰ کنیم، می‌بینیم که یک کارمند با ۲۰ سال سابقه، سالی ۴۳ میلیون وام گرفته است. این وام یکجا داده نشده بلکه طی چند سال داده شده است. مثل این است که بگوییم کارکنان بانک‌‌ها ۳۰۰ میلیون تومان حقوق گرفته‌اند اما این حقوق در ۲۰ سال داده شده و نه به یکباره. یا بگوییم که دولت به هر فرد ۳۰ میلیون تومن یارانه داده است و سوال نشود این پول طی چند سال پرداخته شده است.»

در حالی که نظری خانقاه در اظهارات خود موضوع پرداخت ۱۱ باره وام قرض‌الحسنه توسط یک بانک به کارمندان مطرح کرده است و بعید به نظر می‌رسد که این تعدد در پرداخت وام به کارکنان، مختص به یک بانک باشد.


میانبر کارمندان بانک برای دریافت وام
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود، تصریح کرد: «کل تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای که سال گذشته بانک‌ها به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند، ۲۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از تسهیلات ازدواجی است که پارسال به ۹۰۰ هزار متقاضی پرداخت شد.»

این در حالی است که صف وام ازدواج روز به روز طولانی‌تر می‌شود و طبق آخرین آماری که بانک مرکزی از تعداد متقاضیان در صف برای دریافت وام ازدواج منتشر کرد، تا تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری، ۲۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، ۳۵ هزار و ۹۵۰ نفر موفق به دریافت این وام شده‌اند.


به عبارت دیگر، تنها حدود ۱۷ درصد از متقاضیان از ابتدای سال توانسته‌اند به وام ازدواج دست پیدا کنند و ۱۸۰ هزار و ۵۵۰ نفر همچنان در صف هستند. البته باید به این آمار، تعداد متقاضیانی که در سنوات قبل برای دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند را نیز اضافه کرد./ تجارت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !