هشدار درباره مصرف افسار گسیخته آنتی‌بیوتیک در کشور


هشدار درباره مصرف افسار گسیخته آنتی‌بیوتیک در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از مصرف بالای دارو‌های آنتی بیوتیک در کشور خبر داد و گفت: باید به این موضوع توجه شود.

هشدار درباره مصرف افسار گسیخته آنتی‌بیوتیک در کشور

به گزارش راهبرد معاصر. یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران گفت: یکی از شعار‌های جدی دولت‌ها همواره پوشش همگانی سلامت است برای اینکه این امر تأمین شود از یک ادبیاتی با عنوان بهره وری نظام سلامت استفاده می‌شود که وقتی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم یکی از جدی‌ترین چالش‌ها کارآمدی این نظام است.

وی افزود: اگر در کشور به دنبال پوشش همگانی سلامت و ارتقای نظام سلامت باشیم باید ۱۰ مورد را اصلاح کنیم که یکی از این موارد اصلاح تجویز منطقی دارو است.

پناهی بیان کرد: در سازمان غذا و دارو کمیته‌ای برای مصرف دارو وجود دارد که به اهمیت مصرف منطقی دارو تاکید می‌شود اکنون میانگین تعداد اقلام دارویی موجود در یک نسخه در کشور ما ۳.۶ یا ۴.۱ قلم دارو است. در کشور ما مصرف برخی از دارو‌ها نیز مانند آنتی بیوتیک‌ها بالا است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: بحث مصرف غیرعلمی و غیرکاربردی کورتیکواستروئید از دیگر موارد است همچنین بحث مرجعیت علمی مهم است در این بحث تولید علم و فناوری اهمیت بالایی دارد چراکه سرعت تولید علم در کشور‌های منطقه بالاست. اقتصاد دانش بنیان نیز نکته بعدی در مرجعیت علمی است.

پناهی اضافه کرد: بحث ترجمان دانش نیز در بحث مرجعیت علمی مهم است نیروی انسانی نیز از دیگر موارد مهم به شمار می‌آید که باید قدردان نخبگان باشیم. حضور داروسازان در مراکز تحقیقاتی باید زیاد شود.

وی تاکید کرد؛ باید در تهدیدات حوزه سلامت به بار بیماری‌ها توجه شود و برای این امر برنامه داشت.

پناهی با تاکید بر استفاده از علوم جدید گفت: باید به علوم جدید روی بیاوریم؛ ژن درمانی، هوش مصنوعی، مهندسی بافت و…، از جمله موارد مهم است که باید آن را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: بهبود شاخص سلامت و کاهش هزینه‌های سلامت یکی از مأموریت‌های مهم داروسازان است برای کاهش بار بیماری باید القائات را کم کنیم و توصیه مراقبت‌های پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهیم.

در ادامه، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: با توجه به نیاز در مراکز درمانی تعداد داروسازان بالینی کم است اکنون ۳۱ هزار داروساز بالینی داریم که سالیانه تعدادی به این افراد اضافه می‌شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه اخیر برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۲۵ درصد به این ظرفیت اضافه شود لذا نیاز است بازار کاری ایجاد شود تا این افراد تربیت و جذب شوند.

محمدی بیان کرد: اکنون ۲۱۰ داروساز و ۲۴۰ دانشجو داریم، اما ظرفیت مورد نیاز در مراکز درمانی بسیار بیشتر است.

وی اضافه کرد: این همایش همه ساله به خوبی برگزار شده است و اجرای این رویداد با حضور متخصصان داروسازی بالینی منافع زیادی دارد.

محمدی افزود: بهترین گروه برای رفع چالش‌ها داروسازان بالینی هستند که می‌توانند در مراکز تحقیقاتی فعالیت مؤثر داشته باشند.

دوازدهمین همایش داروسازی بالینی از ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ به مدت ۳ روز در سالن همایش رازی برگزار می‌شود./ باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403