قیمت رانا پلاس در کارخانه و بازار


قیمت رانا پلاس در کارخانه و بازار

رانا پلاس یا همان ۲۰۶ فیس لیفت یا ایرانیزه‌شده، خودرویی که بر خلاف انتظار آبی های جاده مخصوص، آن طور که باید مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت و هیچ گاه حتی به محبوبیت خانواده پژو ۲۰۶ نزدیک هم نشد.

قیمت رانا پلاس در کارخانه و بازار

به گزارش راهبرد معاصر؛ رانا پلاس خودرویی است که اولین بار در سال 1388 اسمی از آن به میان آمد و از سال 1391 در دو مدل LX و EL تولیدش آغاز شد. اواخر سال 1399 بود که ایران خودرو به فکر عرضه کردن مدل مجهزتر و به‌روز‌تر این خودرو با نام رانا پلاس افتاد.

در اولین عرضه رانا پلاس توسط ایران خودرو رانا پلاس با قیمت نمایندگی ۱۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه شد. پس از گذشت یک ماه در اوایل آبان ماه ایران خودرو طی بخشنامه‌ای قیمت را به ۱۷۹ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان تغییر داد و از آذز ماه سال ۱۴۰۰ قیمت مصوب این خودرو به ۲۱۵ میلیون و ۶۶ هزار تومان تغییر پیدا کرد.

نکته‌ای که در مورد نوسانات قیمتی محصولات ایران خودرو در بازه زمانی قرعه‌کشی‌ها همیشه مطرح بوده تغییرات قیمتی در بازه‌های کوچک و بزرگ بوده است که منجر به پاسکاری مداوم‌ نامه‌های اعلام قیمت بین شورای رقابت و کارخانه بوده و همین منجر به نوسان قیمتی نمایندگی‌ها و به تبع از آن بازار آزاد می‌شد.


ثبات یک‌ساله قیمت‌ها

از دی ماه ۱۴۰۰ تا اواسط فروردین ۱۴۰۲ قیمت رانا پلاس توسط کارخانه تغییری نداشت اما ۲۲ فرودین ۱۴۰۲ ایران خودرو قیمت رانا پلاس را به شکل ناگهانی ۹۰ میلیون تومان افزایش داد و در بازه ای دو هفته‌ای مجددا قیمت را ۱۶ میلیون تومان افزایش داد تا امروز رانا پلاس با قیمت ۳۲۱ میلیون تومان توسط ایران خودرو عرضه شود.


نوسانات بازار آزاد رانا پلاس

پس از اولین عرضه رانا پلاس و تحویل توسط مشتریان. بازار آزاد تحویل فوری این خودرو با حاشیه سود ۲۸ میلیون تومان آغاز شد و رفته رفته پس از گذشت دو سال این حاشیه به سه برابر قیمت کارخانه رسید.


ایران خودرو پس از مشاهده این حاشیه سود بازار، طی اقدامی قیمت کارخانه این خودرو را حدود ۹۰ میلیون تومان افزایش داد تا کمی از این اختلاف بازار و کارخانه کاسته شود، که البته تاثیر چندانی بر بازار نداشت چرا که باز هم حاشیه سود این خودرو حدود ۳۲۰ میلیون تومان بود که عدد چشمگیری محسوب می‌شود.

از اسفند سال گذشته و با آغاز روند نزولی قیمت رانا‌ پلاس هم به تبع از بازار کاهشی شد تا جایی که امروز این خودرو در بازار آزاد با قیمت ۴۹۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و اختلاف قیمتی ۱۷۶میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با قیمت کارخانه دارد./ تجارت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!