سومین کنفرانس بین المللی «براهین وجود خدا» در استانبول برگزار شد


سومین کنفرانس بین المللی «براهین وجود خدا» در استانبول برگزار شد

سومین کنفرانس بین المللی برهان وجود خدا با حضور فلاسفه مشهور جهان وشخصیت های علمی ودینی ترکیه وبا سخنرانی دکتر عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین کنفرانس بین المللی برهان وجود خدا با حضور فلاسفه مشهور جهان وشخصیت های علمی ودینی ترکیه وبا سخنرانی دکتر عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این کنفرانس که متشکل از نشست و جلسات متعدد بود، سخنرانی‌هایی با موضوع «براهین وجود خدا» به زبان‌های انگلیسی، فارسی و ترکی با ترجمه همزمان برگزار شد. این کنفرانس برای اولین بار در ترکیه برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم مردم رایگان می‌باشد. در این کنفرانس دکتر خسرو پناه از جمهوری اسلامی ایران، شعیب احمد مالک، راسل هاول واساتید برجسته فلسفه جهان، با ارائه مقاله‌های در زمینه برهان وجود خدا به ایراد سخن پرداختند. در پایان سخنرانان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

دکتر خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این کنفرانس با مقاله‌ای باعنوان " فلسفه شناخت و برهان امکان و وجوب" سخنرانی کردند ودر پایان به سوالات شرکت کنند پاسخ دادند. دکتر عبدالحسین خسروپناه استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی و پر استنادترین پژوهشگر ایرانی در بخش علوم انسانی isc می‌باشد .

در ادامه آقای دکتر فرکان اوز چلیک پژوهشگر ترک در خصوص ارتباط هوش مصنوعی با علم، فلسفه ودین پرداختند. سپس خانم دکتر مریم العطار از دانشگاه اردن در باره علم اخلاق وارتباط آن با علم، فلسفه ودین پرداختند. مریم العطار در دانشگاه اردن و آکادمی کینگ در اردن دروس اخلاق، معارف اسلامی، ادیان جهان و فلسفه تدریس کرده است. او در دانشگاه آمریکایی شارجه دوره‌هایی را در زمینه میراث عربی، مقدمه‌ای بر فلسفه و فلسفه اسلامی تدریس کرده است.

دکتر راسل هاول در خصوص تجزیه و تحلیل پیچیده سخن گفتند. در پایان آقای احمد شهاب مالک در مقاله خود در باره اسلام و علم، الحاد جدید و الهیات فلسفی به ایراد سخن پرداختند.

در ادامه کنفرانس آقای زیمرمن در زمینه فلسفه دین روی علم پیشین الهی و اختیار انسان و خدا و زمان سخن گفتند: زیمرمن شخصیتی تأثیرگذار در علم متافیزیک معاصر است و روی موضوعاتی در فلسفه زمان، شخصیت و ساختار مادی، متافیزیک ذهن کار کرده است. آقایان امره دورمان، آلپربیل گلی و جانر تسلا مان سخنرانان بعدی بودند.

بنا بر اعلام این خبر این کنفرانس به ابتکار آقای جانر تسلامان راه اندازی شده است. وی یکی از دانشمندان نو اندیشه ترکیه در زمینه فلسفه و دین می‌باشد که چندین کتاب وی به زبان فارسی نیز ترجمه وچاپ شده است و همچنین وی در پلتفروم های یوتوب به صورت هفتگی به سوالات دینی و فلسفه‌ای نسل جوان پاسخ می‌گوئید. پروفسور جانر تاسلامان، نویسنده و فیلسوف سرشناس جهان اسلام است که دیدگاه‌های قابل توجهی در خصوص رابطه نظریه‌های علمی با جهان بینی انسان ارائه کرده است. پژوهش‌های وی هم چنین، در بین فلاسفه علم جهان غرب نیز تا حدودی شناخته شده است. جانر تاسلامان به ارتباط تنگاتنگ حوزه‌های علم، دین و فلسفه باور دارد و حقایق این حوزه‌ها را جدا از یکدیگر نمی‌داند. به این ترتیب، استدلال می‌کند در صورت تناقض بین این حوزه‌ها، پای دین، علم و یا فلسفه پردازی نادرست در میان است. در ایران، انتشارات سایلاو، به چاپ و نشر آثار ایشان می‌پردازد. تا کنون دو کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا با ترجمه رامین کریمی ثالث و کوانتوم، فلسفه و خدا با ترجمه شیما حاجی حسینی از سوی انتشارات سایلاو منتشر شده است.

دکتر جانر تاسلامان، با ادامه‌ی فعالیت‌های خود در دانشگاه‌های توکیو و آکسفورد موفق به اخذ درجه پست دکترا گردید. وی هم‌چنین به عنوان محقق در دانشگاه‌های هاروارد و کمبریج به ادامه‌ی پژوهش خود بر روی «ارتباط علم مدرن، فلسفه و خدا» اهتمام ورزیده است. وی در حال حاضر، به عنوان پروفسور فلسفه در دانشگاه ییلدیزتکنیک، فعالیت می‌کند. او مطالعات پست دکترای خود را ابتدا در دانشگاه توکیو و سپس در دانشگاه آکسفورد ادامه داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


من میترسم