شاهرگ حیاتی برای حفظ سلامتی


شاهرگ حیاتی برای حفظ سلامتی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هر ساله هفتم ژوئن (1402/3/17) را بعنوان روز جهانی ایمنی غذا برای جلب توجه بیشتر و بسیج همه جانبه اقدامات پیشگیرانه به منظور شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا و بهبود سلامت انسان ها اعلام نموده است.

به گزارش بهداشت نیوز، طی سال های اخیر با بروز بحران همه گیری جهانی بیماری کرونا، خشکسالی، تغییرات اقلیمی، افزایش قیمت مواد غذایی بدنبال بروز مناقشات در مناطق مختلف دنیا که محدودیت های ناشی از صادرات مواد غذایی سالم را بدنبال داشته است، اهمیت ایمنی غذا را حائز اهمیت بسیار بیشتری نموده است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این روز با بیان اینکه غذای سالم یک شاهرگ حیاتی برای حفظ سلامتی محسوب می شود گفت: غذای ناسالم می تواند عامل بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماریهای مختلف گوارشی و برخی از سرطان ها باشد.

دکتر حسین بیگلری در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه با اشاره به شعار روزجهانی ایمنی غذا تحت عنوان "استانداردهای غذایی جان انسان‌ها را نجات می‌دهد" گفت:ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره می تواند در بسیاری از موارد جان انسان‌ها را نجات دهد واین نه تنها یک عامل حیاتی برای تامین امنیت غذایی است، بلکه نقشی حیاتی در کاهش بار بیماری‌های مختلف ناشی از غذای ناسالم دارد.

وی اظهار داشت: کمبود مواد مغذی و ریزمغذی ها باعث ایجاد کاهش رشد در کودکان می شود و ازسوی دیگرعدم سیری سلولی کافی می تواند موضوعات مهمی نظیر کاهش حافظه، تمرکز، ناباروری و برخی ازبیماری های روحی روانی را بدنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه تمام انسان ها حق دارند به غذای سالم و دارای ارزش تغذیه ای مناسب دسترسی داشته باشند گفت: اهمیت این موضوع در گروههای کودکان، زنان باردار و سالمندان دو چندان است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه همچنین عنوان کرد: بیماری های ناشی از عدم ایمنی غذا مانع پیشرفت اجتماعی و فرهنگی مناسب می شوند و حتی باعث آسیب رساندن به اقتصاد ملی کشورها می گردند.

دکتر بیگلری افزود: غذای سالم و بدون آلودگی برای سلامت و زندگی انسان ها شرطی ضروری است در حالی که بسیاری از مردم در سراسر جهان به مواد غذایی سالم و مغذی دسترسی نداشته و یا از توان مالی برای خرید غذای کافی و مناسب برخوردار نیستند.

وی به نقش مهم نظارت های مستمر معاونت های غذا و دارو و امور بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی در این حیطه اشاره کرد و گفت: باید برای ارتقاء ایمنی و سلامت مصرف کننده برای نشانگرهای تغذیه ای و شناسه اصالت کالا از طریق نظارت ها و اعمال استاندارد های غذایی اقدامات موثرتری انجام شود.

دکتر بیگلری با بیان اینکه درواقع استانداردهای غذایی به ما کمک می‌کند تا مطمئن شویم آنچه می‌خوریم بی‌خطر است گفت: همه ی ما به نحوی در زنجیره تولید، حمل و نقل، نگهداری، عمده فروشی ، خرده فروشی و ... حتی بعنوان مصرف کننده، در حفظ ایمنی مواد غذایی سهیم هستیم تا غذای ایمن تر در زنجیره تامین جا به جا شود و در این بین مشارکت فعال مردم، تقویت همکاری های بین بخشی ، آموزش و اطلاع رسانی علمی از طریق نخبگان مرتبط و رسانه ها در افزایش دانش سلامت تغذیه ایی جامعه بسیار مهم است.

وی روز جهانی ایمنی غذا را فرصتی برای آگاه سازی مردم درخصوص مسائل ایمنی مواد غذایی، نشان دادن چگونگی پیشگیری از بیماری ها از طریق ایمنی مواد غذایی، بحث در مورد رویکردهای مشترک برای بهبود ایمنی مواد غذایی در سراسر بخش‌ها و در نهایت ترویج راه حل‌ها و راه‌های ایمن‌تر بودن مواد غذایی دانست و عنوان کرد: در حقیقت نامگذاری این روز برای توجه به تغییر ساختارها و سیستم های غذایی به منظور تامین سلامت بیشتر و پایدارتر و پیش گیری از بروز بیماری های ناشی از غذا تاکید می کند و در این روز از تمامی سیستم های تاثیر گذار بر غذا و مواد غذایی خواسته می شود تا با برنامه ریزی های مناسب خود، به افزایش تولید غذای سالم، پایدار و ایمن برای بهبود جهانی بهداشت غذا کمک کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دل بریدم از این جماعت به کنج خلوت نشسته ام احمد حسینی