ویروس تهدید کننده سلامت نسل جوان


ویروس تهدید کننده سلامت نسل جوان

رییس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران با بیان اینکه نظام سلامت کشور در خصوص آگاهی رسانی و ارائه هشدار های لازم به افراد جامعه بویژه جوانان باید جدی تر و مستمر عمل کند، گفت: نکته مهم دیگر در همین راستا دقت نظر جوانان است تا در این زمینه اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سودابه کاظمی، افزود: راه اصلی انتقال ویروس HPV، عامل بیماری زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی با فرد آلوده و ارتباطاتی است که به شکل خاص برقرار می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه واکسیناسیون ضد بیماری زگیل تناسلی در برخی از کشورها جزء برنامه های الزامی و دستورالعمل های کشوری آنان برای پیشگیری از بیماری ها قرار گرفته است افزود: در کشورمان این واکسیناسیون هنوز جزء برنامه ملی و الزامات کشوری اعلام نشده و متاسفانه برخی از افراد ناآگاه پس از برقراری ارتباط جنسی و متاسفانه آلودگی با ویروس، نسبت به تزریق واکسن اقدام میکنند که اشتباه است و تاثیری ندارد.
دکتر کاظمی با تاکید براینکه بهترین راه برای مبتلا نشدن خویشتنداری و رعایت موارد پیشگیرانه است و باید دقت داشت که واکسیناسیون ضد ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) مدتها قبل از اولین تماس جنسی باید انجام شود نه اینکه بعد از آلودگی به ویروس و بروز علائم بالینی یا حتی سرطان، تصریح کرد: مهمترین اقدام انجام واکسیناسیون در زمان مناسب است به همین خاطر طی جلساتی که با وزارت بهداشت داشتیم درخواست انجمن متخصصین زنان ایران مطرح شد که واکسیناسیون علیه بیماری زگیل تناسلی در فهرست موارد واکسیناسیون کشوری و ملی قرار گیرد.
رییس انجمن متخصصین زنان و زایمان، گفت: واکسن تولید داخل کارایی و کیفیت لازم را دارد ولی وقتی یک واکسن مهم و ضروری در برنامه ملی واکسیناسیون کشور نباشد و دسترسی به آن محدود یا قیمت آن زیاد باشد، امکان هر پیامدی از جمله گرانفروشی، قاچاق یا عرضه آن در بازار سیاه به هر قیمت و بدون رعایت زنجیره سرمایی یا هر شرایطی که خارج از نظارت است وجود خواهد داشت.
دکتر کاظمی افزود: پیرو بررسی های علمی در کشور استفاده از واکسن پاپیلوگارد تولید شده توسط متخصصان کشور در حال انجام است و کارایی ضروری برای ایمنی زایی در خصوص دو نوع ویروس سویه ۱۶و۱۸ عامل مهم بروز سرطان دستگاه تناسلی را دارد.
این فلوشیپ فوق تخصصی طب مادر و جنین، افزود: با توجه به مقالات علمی ارائه شده و اختلاف قیمت زیادی که بین نمونه تولید داخلی و نمونه وارداتی وجود دارد، توصیه می شود که واکسن ضد ویروس زگیل تناسلی در محدوده سنی اعلام شده تزریق شود.
دکتر کاظمی گفت: واکسن تولید داخل دوظرفیتی است و نوع ۱۶ و۱۸ ویروس پاپیلومای انسانی عامل سرطان دستگاه تناسلی را پوشش می دهد واز نظر برنامه های پیشگیری سرطان دستگاه تناسلی، همین دو ظرفیت اهمیت فراوانی داشته و در اولویت مقابله قرار دارند؛ طبق مطالعات انجام شده تاثیرگذاری واکسن داخلی مشابه خارجی است و عوارضی برای آن گزارش نشده است ولی از نظر هزینه نیز تفاوت زیادی دارد.
رییس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران توصیه کرد که مردم واکسن را از داروخانه بخواهند و به هیچ عنوان از محل هایی مانند بازار سیاه دارو(ناصرخسرو) یا سایت های اینترنتی و دستفروشان تهیه نکنند، چون باید نظارت دقیق شده تا زنجیره سرما مناسب حفظ شود و این نکته بسیار حائز اهمیت است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: متاسفانه در بین مردم جو روانی نسبت به واکسن های خارجی وجود دارد و تصور میکنند نمونه خارجی ارجحیت دارد ولی باید گفت که واکسن(HPV) تولید داخل مدتهاست که استفاده میشود، خوشبختانه تا کنون عوارضی گزارشی نشده است و اثرگذاری لازم را دارد.
شایان ذکر است که ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) بیش از یکصد سویه(نوع) مختلف دارد، دو سویه کم خطر ویروس منجر به بروز زگیل در نواحی تناسلی می‌شوند و چندین سویه‌ی پرخطر آن باعث ایجاد سرطان‌های ناحیه تناسلی، دهان، حلق و … می‌شوند. از میان سویه‌های پرخطر دو نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس شیوع بیشتری دارند که خوشبختانه با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا