فاز نخست مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش کلاه‌قاضی افتتاح شد


فاز نخست مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش کلاه‌قاضی افتتاح شد

اصفهان- فاز نخست مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش در پارک ملی و پناهگاه حیات کلاه قاضی استان اصفهان با حضور مجازی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین افتتاح پروژه‌های محیط زیست هشت استان کشور با حضور مجازی علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر چهارشنبه برگزار و فاز نخست مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان به بهره برداری رسید.

فاز نخست مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش استان اصفهان با زیربنای ۲۲۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای نگهداری گونه‌های گوشت‌خوار احداث شده است. فاز دو و سه این مرکز نیز در حال ساخت است که فاز دوم برای نگهداری گونه‌های علف‌خوار و فاز سوم برای نگهداری پرندگان خواهد بود.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این آئین با بیان اینکه تنوع زیستی کشور اعم از گیاهی و جانوری در جهان مثال زدنی است و می‌طلبد طبق اصل ۵۰ قانون اساسی آنها را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: امروز با افتتاح مراکز تیمار و بازپروری، پناهگاهی برای حیات وحش مظلوم کشور ایجاد می‌شود که اگر دچار آسیب و بیماری شدند در زیستگاه‌ها درمان شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لازم است شبکه بهداشت حیات وحش کشور نیز راه اندازی شود، ابراز داشت: توانمندی و پیشینه خوبی در تیمار حیات وحش داریم مانند آنچه در توران انجام شده و دستاوردهای علمی خوبی با نتایج مثبت و منفی کسب کردیم.

سلاجقه با بیان اینکه از لحاظ نیروی انسانی در مضیقه هستیم، گفت: تلاش می‌کنیم تقریباً هر منطقه یک مرکز مناسب قرنطینه با نیروهای متخصص داشته باشد زیرا گاهی انتقال حیوانات از استان‌ها به پایتخت باعث تلف شدن آنها می‌شود.

تکمیل مرکز بازپروری حیات وحش کلاه قاضی نیازمند ۵ میلیارد تومان اعتبار است

در ادامه احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه این استان دارای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی حفاظت شده است و مساحت مناطق تحت مدیریت اصفهان حتی از مساحت کل برخی استان‌های کشور بیشتر است، اظهار داشت: تنوع زیستی بسیار بالایی در مناطق تحت مدیریت داریم که بالطبع آسیب‌های زیادی به آن وارد می‌شود.

وی ادامه داد: مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش که در کلاه قاضی ایجاد شده، فاز اول آن امروز به طور رسمی افتتاح شد و فاز دوم آن نیز ظرف یک سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه این مرکز دارای سه جایگاه نگهداری است، گفت: مساحت ساختمان اول ۲۲۰ متر مربع، ساختمان دوم ۱۸۵ متر مربع و فاز سوم ۲۵۰ متر مربع است و این مرکز در عرصه هشت هکتاری پیش بینی و اطراف آن فنس کشی شده است.

لاهیجان زاده افزود: اهمیت حفاظت محیط زیست و حیات وحش برای استان کامل نهادیه شده و افراد براساس مسئولیت اجتماعی بطور داوطلبانه در ساخت فاز اول این مرکز سرمایه گذاری کردند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲ میلیارد تومان در این مرکز سرمایه گذاری شده است، افزود: تکمیل این مرکز بین چهار تا پنج میلیارد دیگر بودجه نیاز دارد که از محل مسئولیت اجتماعی و با حمایت مالی سازمان انجام خواهد شد تا منحصر بفرد ترین مجموعه بازپروری و تیمار حیات وحش را در کلاه قاضی داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند