وزیر خارجه اسرائیل: اجازه نخواهیم داد ایران به کره شمالی دوم تبدیل شود


وزیر خارجه اسرائیل: اجازه نخواهیم داد ایران به کره شمالی دوم  تبدیل شود

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل امروز چهارشنبه در جریان سفر به سئول خواستار توقف برنامه هسته ای ایران شد تا از تبدیل شدن این کشور به کره شمالی دوم جلوگیری شود.

به گزارش اسپوتنیک، کوهن در این سفر با پاک چین وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار کرد.
کوهن گفت: "کره جنوبی با تهدید هسته‌ای مواجه است... و آنها نیز مانند ما خطری را که ایران هسته‌ای برای صلح و ثبات جهانی ایجاد می‌کند، درک می‌کنند".
وی خاطرنشان کرد که با همکار کره جنوبی خود "راه های مهار برنامه هسته ای ایران" را بررسی کرده و ابراز عقیده نمود که تنها "تحریم های جدی همراه با تهدید نظامی واقعی" آنرا متوقف خواهد کرد.
کوهن گفت: "جهان باید از تجربه بد کره شمالی درس بگیرد و برنامه هسته ای ایران را هم اکنون متوقف کند. اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به کره شمالی دوم تبدیل شود."
وزرای امور خارجه دو کشور همچنین در خصوص گسترش همکاری های اقتصادی دوجانبه گفت و گو کردند و خاطرنشان کردند: تجارت بین دو کشور در سال 2022 به 3.3 میلیارد دلار رسید که حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
کوهن گفت: "هر دو کشور رهبران جهانی در سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه هستند و ما با هم در حال پیشبرد همکاری هستیم که منجر به پیشرفت های مشترک در فناوری و امنیت خواهد شد."
کوهن یادآور شد که در زمان خدمت خود به عنوان وزیر اقتصاد اسرائیل، توافقنامه تجارت آزاد بین اسرائیل و کره جنوبی را امضا کرد که در دسامبر 2022 لازم الاجرا شد. برای اسرائیل، این اولین توافقنامه تجارت آزاد بود که با یک کشور آسیایی امضا شد، و برای کره جنوبی، اولین توافقنامه با یک کشور خاورمیانه بود.
به گفته وزیر خارجه اسرائیل، این توافق منجر به افزایش تجارت دوجانبه در سال های آینده به نفع اقتصاد دو کشور خواهد شد.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا ، فرانسه و ایران توافق هسته ای - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود. در ماه مه 2018، ایالات متحده در دوره رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
سپس مذاکراتی در وین برای تمدید برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر 2021، طرفین بر سر دو پیش نویس یک توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را نیز درج کرد. باقری کنی، نماینده ایران اعلام کرد مذاکرات به خوبی پیش می رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد. اکنون روند مذاکرات وین در حالت توقف قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کره شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه