پذیرش دانشجو در رشته نوین و فرارشته‌ای «مهندسی ورزش»


پذیرش دانشجو در رشته نوین و فرارشته‌ای «مهندسی ورزش»

پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته فرارشته‌ای «مهندسی ورزش» در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و از طریق آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق و مهندسی مکانیک در دانشگاه تهران صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر علی معینی، رئیس دانشکده علوم مهندسی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با اعلام این خبر گفت: مقطع کارشناسی ارشد رشته فرارشته‌ای «مهندسی ورزش» در دانشکده علوم مهندسی دانشکدگان فنی و با همکاری دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشکده برق و دانشکده مکانیک برگزار می‌شود.

وی گفت: تحقق اهداف و حوزه‌های کاری این رشته صرفاً با دارا بودن دانش مهندسی محقق نمی‌شود بلکه نیازمند تسلط به مبانی مختلف تربیت بدنی مانند فیزیولوژی، حرکت‌شناسی، آسیب‌شناسی، روانشناسی و بسیاری از اصول مرتبط دیگر است. بنابراین از دانش‌آموخته رشته «مهندسی ورزش» انتظار می‌رود که بتواند با کسب علوم در هر دو حوزه، توانمندی لازم را کسب کند.

معینی از مدل‌سازی، شبیه‌سازی و آنالیز حرکات مختلف ورزشی؛ تحلیل انواع فعالیت‌های روزمره در حیطه سالمندان و معلولین؛ طراحی و ساخت ابزارهای ورزشی مرتبط با معلولین با در نظر گرفتن سطوع مختلف ناتوانی‌ها؛ مدل‌سازی و شبیه‌سازی در حوزه ورزش‌های تیمی و آنالیزهای تاکتیکی؛ طراحی سیستم‌های هوشمند با کاربرد در ورزش؛ گسترش سنسورهای مختلف به منظور اندازه‌گیری مربوط به فعالیت ورزشکاران؛ پردازش تصاویر و داده‌های ورزشی و گسترش نرم‌افزارهای مختلف در این حوزه؛ طراحی، ساخت و تست ابزارهای مختلف ورزشی؛ طراحی و گسترش نرم‌افزارهای کاربردی در حوزه ورزش؛ مباحث مربوط به بهینه‌سازی آنالیز تأثیر پارامترهای مختلف در موفقیت تیم‌های ورزشی؛ طراحی و ساخت سازه‌های مرتبط با ورزش و تدوین استانداردهای مختلف برای تجهیزات و ادوات ورزشی از جمله حوزه‌های کاری و پژوهشی نام برد که در ذیل رشته مهندسی ورزش وجود دارند.

وی همچنین گستره فرصت‌های شغلی در انتظار دانش‌آموختگان رشته مهندسی ورزش را بسیار وسیع خواند و گفت: تیم‌های ورزشی مختلف، باشگاه‌های ورزشی، مراکز پژوهشی، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما، کمیته ملی المپیک، ورزش شهرداری، ورزش خانگی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان استاندارد، تولیدکنندگان وسایل و تجهیزات ورزشی، صادرکنندگان و واردکنندگان مرتبط و شرکت‌های فنی مهندسی مرتبط، نمونه‌هایی از مخاطبین فارغ‌التحصیلان این رشته هستند.

استاد دانشگاه تهران درباره ضرورت تربیت نیروی متخصص در رشته مهندسی ورزش اظهار داشت: با گسترش تکنولوژی‌های مرتبط با ورزش در داخل کشور، امکان طراحی و ساخت بسیاری از تجهیزات ورزشی در داخل کشور میسر شده و مانع خروج ارز از کشور خواهد شد. با توجه به گردش مالی بالا در بسیاری از ورزش‌های پرطرفدار در داخل کشور، هزینه‌کرد تکنولوژی کاملاً توجیه اقتصادی دارد.

وی گفت: علاوه بر این، با توجه به جنبه همه‌گیر بودن ورزش و وجود ابزارهای ورزشی در اماکن عمومی، مدارس، باشگاه‌ها و خانه‌‎‌ها نیاز است این تجهیزات توسط افرادی که نسبت به الزامات مربوط به تربیت‌بدنی و دانش مهندسی آگاهی کافی دارند، طراحی و ساخته شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط