ثبت نخستین «تلیله سینه راه راه» برای ایران


ثبت نخستین «تلیله سینه راه راه» برای ایران

اهواز- فعال محیط زیست خوزستان از ثبت نخستین «تلیله سینه راه راه» برای ایران در این استان خبر داد و گفت: گونه‌های پرندگان خوزستان به ۴۰۰ گونه افزایش یافت.

کرامت حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تلیله (نام علمی: Calidris) نام سرده‌ای است از پرندگان مهاجر هستند که در مناطق قطبی زاد و ولد می‌کنند و زمستان‌ها به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند؛ اندازه این پرندگان کمی بزرگ‌تر از جوجه مرغ است و از پرندگان کنار آبزی هستند.

وی افزود: تلیله سینه راه راه با نام علمی (Clalidris melanotos ) برای نخستین بار در ایران در دهم خرداد ماه سالجاری در شهرستان هندیجان در خوزستان توسط «احمد محمدی روش» تصویر برداری شد؛ پس بررسی تصاویر پرنده و پایش مجدد محل با مشورت کارشناسان بین‌المللی به عنوان ۵۶۴ گونه پرنده ایران و ۴۰۰ گونه پرنده در خوزستان در فهرست پرندگان ایران ثبت شد.

فعال محیط زیست خوزستان ادامه داد: تلیله سینه راه راه ( Pectoral Sandpiper) در شمال سیبری و شمالگان آمریکای شمالی تولید مثل می‌کند و اکثر جمعیت این گونه در آمریکای جنوبی زمستان گذرانی می‌کنند ؛ مشاهده این گونه در خاورمیانه اتفاقی نادر است ؛ خوزستان با ثبت ۴۰۰ گونه پرنده در خاورمیانه به عنوان بهشت پرنده‌نگری است و بالاترین تنوع زیستی ثبت شده کشور در این استان ثبت شده‌اند.

عضو گروه تنوع زیستی خوزستان با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بیش از ۷۰ گونه پرنده و پستاندار با همت گروه تنوع زیستی خوزستان در این استان ثبت شده است، بیان کرد: خوزستان زیستگاه ۴۰۰ گونه پرنده، ۷۶ گونه پستاندار، ۸۵ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست ،۵۶ گونه ماهی آب‌های داخلی و ۹۰۰ گونه ماهیان خلیج فارس است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر