رشد کم شتاب بورس


رشد کم شتاب بورس

در هفته ای که 2 روز از 5 روز معاملاتی آن تعطیل بود، شاخص های بورس رشد محدودی را به ثبت رساندند.

رشد کم شتاب بورس


در این هفته بازار سهام 3 روز معاملاتی داشت که طی این 3 روز، رشد کمی را ثبت کرد. البته این نوع از حرکت که بازار اخیرا دچار آن شده، بیشتر از اینکه رشد یا افت محسوب شود، تحت عنوان درجا زدن شناخته می شود.

درجا زدن بورس تقریبا یک ماه است که آغاز شده و طی این مدت شاخص مدتی بالا می رود و دوباره به سمت پایین برمی گردد. حالا در این هفته، نوبت بالا رفتن بازار بود.

طی 3 روز معاملاتی این هفته، شاخص کل بورس 17 هزار واحد معادل 77 صدم درصد رشد کرد. شاخص هم وزن 11 هزار واحد معادل 1.45 درصد بالا رفت و شاخص فرابورس هم 339 واحد معادل 1.18 درصد رشد داشت.


سقوط مجدد ارزش معاملات
ارزش معاملات خرد در این هفته بسیار کم بود. نسبت به چند هفته گذشته، میانگین معاملات این هفته کمترین رقم محسوب می شود. در روز شنبه تنها 6200 میلیارد تومان معامله خرد در بازار سهام انجام شد که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، 2400 میلیارد تومان کاهش داشت.

البته به دلیل قرار گرفتن روز شنبه میان دو تعطیلی دو روزه، طبیعی بود که ارزش معاملات کم شود. اما نکته با اهمیت این بود که پس از پایان تعطیلات نیز رقم معاملات به حالت عادی بازنگشت.


سه شنبه رقم معاملات 7700 میلیارد تومان شد که یکی از کمترین ارقام ارزش معاملات در سال 1402 محسوب می شود. روز چهارشنبه هم رقم معاملات 7500 میلیارد تومان بود تا ثابت شود بورس همچنان در رکود به سر می برد.

خروج پول با شیب کم
با وجود رشد شاخص ها در این هفته، اما برآیند کلی ورود و خروج پول حقیقی ها به بازار طی هفته جاری منفی بود. در روز شنبه حقیقی ها حدود 30 میلیارد تومان پول جدید وارد بازار کردند.

سه شنبه هم 180 میلیارد تومان دیگر پول به بازار تزریق شد اما در روز چهارشنبه ورق برگشت و حقیقی ها حدود 290 میلیارد تومان پول از بازار بیرون کشیدند.

با این حساب در این هفته حدود 80 میلیارد تومان پول از بازار خارج شده که البته رقم قابل توجهی نیست.

قدرت خریداران بیشتر است
با اینکه وضعیت بازار طی چند هفته گذشته خوب نبوده اما در اکثر روزها، خریداران حقیقی قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان حقیقی داشته اند.

در این هفته هم در تمام 3 روز معاملاتی، حقیقی ها قدرت خرید بالاتری نسبت به قدرت فروشندگان داشته اند. در روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی 1.28 بود. سه شنبه این شاخص به عدد 1.31 رسید و چهارشنبه هم عدد 1.18 را ثبت کرد.

با این حساب می توان گفت که همچنان خریداران حقیقی که پول های درشت دارند، عقب نشینی نکرده اند و در حال خریدهای جدید خود برای دوره رشد بعدی بازار هستند.

منبع: اقتصادنیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل