امامزاده یحیی ورامین


آرامگاه امامزاده یحیی ورامین در جنوب شرقی ورامین در محلهٔ کهنه گل قرار گرفته ‌است. تاریخ بنای بقعه، سال ۷۰۷ هجری قمری است و به شماره ۱۹۹ در ۹ مرداد ۱۳۱۲ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. معماری این بقعه از معماری ‌های اصیل ایرانی-اسلامی...

آرامگاه امامزاده یحیی ورامین در جنوب شرقی ورامین در محلهٔ کهنه گل قرار گرفته ‌است. تاریخ بنای بقعه، سال ۷۰۷ هجری قمری است و به شماره ۱۹۹ در ۹ مرداد ۱۳۱۲ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. معماری این بقعه از معماری ‌های اصیل ایرانی-اسلامی است و به سبک آذری ساخته شده است.

یکی از جاذبه ‌های مذهبی شهرستان ورامین، بقعه‌ امامزاده یحیی می باشد که در جنوب ‌شرقی ورامین و در محله‌ کهنه گل قرار دارد‌. قدمت این بنا به سال ۷۰۷ ق می ‌رسد. اگرچه در نسب شخص مدفون در این امامزاده تردید‌هایی وجود دارد. اما عده‌ ای وی را یکی از نوادگان امام سجاد (ع) می ‌دانند. عده ‌ای معتقدند که او فرزند علی ابن عبدالرحمن بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن (ع) است‌.

امامزاده یحیی ورامین

معماری بنا

معماری این بقعه از معماری ‌های اصیل ایرانی-اسلامی است و به سبک آذری ساخته شده است. مقبره دارای گنبد بزرگ آجری است و در بدنه ‌اش هشت دریچهٔ مشبک ساخته شده‌ است. صحن بنا به شکل برج، دارای چهار کنج تاق ‌نماست. در قسمت پایین دیوارهٔ صحن، گچبریهایی وجود دارد و در پایین آنها نیز کاشیهای بزرگ و زیبایی با جلای فلزی به کار رفته‌ است. کاشی فیروزه ‌فامی به تاریخ ۶۲۸ هجری قمری در نزدیکی مرقد امامزاده یحیی به دست آمده که متعلق به آرامگاه یکی از بزرگان شیعه و قدیمی ترین لوحهٔ تاریخ‌ دار تهران است.
این لوحهٔ کاشی فیروزه رنگ، به طول ۴۴ و عرض ۲۹ سانتیمتر با خطوط کوفی و نسخ برجسته، قدیمیترین و زبده ‌ترین اثر موزهٔ امامزاده یحیی است و در اطراف آن، حاشیه ‌ای شامل آیهٔ ۶۰ از سورهٔ مائده است. این آیه پیش از قدرتمند شدن مذهب شیعه در ایران، بر لوح‌ ها و بناهایی که مربوط به مقبره ‌های بزرگان شیعه بود نقر می ‌شد. این لوحه در پایین قسمت خارجی دیوار خشتی در غرب بقعهٔ قدیمی نصب است. سنگ قبر این بنا هم‌ اکنون در موزه آرمیتاژ در روسیه نگهداری می ‌شود. تزئینات و کاشیکاری ‌های هنرمندانه در سراسر این بقعه، نشان می ‌دهد که مردم این منطقه به تزئینات و کاشی ‌کاری نیز علاقه‌ مند بوده ‌اند‌.

امامزاده یحیی ورامین

امامزاده یحیی ورامین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی