ثبت بیش از 60 هزار مرگ سالانه ناشی از مصرف دخانیات در ایران 


ثبت بیش از 60 هزار مرگ سالانه ناشی از مصرف دخانیات در ایران 

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: استفاده از مواد دخانیات در بین نوجوانان و جوانان گسترش یافته و این یک خطر جدی برای جامعه محسوب می‌شود که باید آن را جدی گرفت.

عیدی با اشاره به برنامه ریزی و تدوین برنامه عملیاتی ۴ ساله در راستای پیشگیری از ابتلا به دخانیات و آگاه سازی عمومی مردم از معضلات فردی خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی، اظهار کرد: بیش از ۶۰ هزار مرگ سالانه ناشی از مصرف دخانیات در کشور ایران برآورد شده است و اگر روند آن کنترل نشود نه تنها میزان مرگ و میر ناشی از این معضل چندین برابر خواهد شد بلکه سایر آسیب‌های اجتماعی نیز به تبع آن افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: متاسفانه استان هرمزگان از نظر شیوع مصرف دخانیات بین استان‌های کشور بالا است، بنابراین باید خانواده‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و آموزش پرورش باید به شکل ویژه ورود پیدا کنند و با این معضل بصورت جدی مقابله کنند.

عیدی با اشاره به اینکه سالانه ۸ میلیون نفر در جهان به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که ۲.۱ میلیون نفر آن افرادی هستند که در معرض مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران قرار می‌گیرند، عنوان کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها ناشی از مصرف دخانیات شامل سرطان خون، لوزالمعده، کبد، زبان، مری معده، ریه و دهان است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: ۹ نفز از ۱۰ نفری که به دلیل سرطان ریه فوت می‌کنند، مصرف کننده دخانیات هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت