5 روش ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی


5 روش ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی

شاید تصور کنید که اسکاچ ظرف‌شویی به‌دلیل تماس مداوم با آب و مواد شوینده، به شست‌وشو و ضدعفونی نیازی ندارد؛ ولی این تصور اشتباه است. اسکاچ باید هر چند وقت یک بار ضدعفونی شود و پس از مدتی استفاده نیز با اسکاچی نو جایگزین شود. در ادامه، با...

شاید تصور کنید که اسکاچ ظرف‌شویی به‌دلیل تماس مداوم با آب و مواد شوینده، به شست‌وشو و ضدعفونی نیازی ندارد؛ ولی این تصور اشتباه است. اسکاچ باید هر چند وقت یک بار ضدعفونی شود و پس از مدتی استفاده نیز با اسکاچی نو جایگزین شود. در ادامه، با روش‌های مختلف ضدعفونی‌کردن اسکاچ ظرف‌شویی آشنا می‌شویم.

چرا باید اسکاچ ظرف‌شویی را ضدعفونی کنیم؟

تمیز و ضدعفونی‌نکردن مرتب اسکاچ ظرف‌شویی ممکن است موجب گسترش باکتری‌ها شود. اسکاچ ظرف‌شویی در تمیز نگه‌داشتن آشپزخانه نقش مهمی دارد. از اسکاچ برای شستن ظروف و تمیزکردن پیشخوان آشپزخانه استفاده می‌شود، یعنی همان جایی که روی آن مواد غذایی را آماده می‌کنیم. بنابراین نباید از اسکاچ آلوده به میکروب استفاده کنیم.

5 روش ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی

اسکاچ‌های آلوده نیز مانند دستمال‌های کثیف و بدبوی آشپزخانه محلی مناسب برای رشد و تکثیر قارچ و کپک و باکتری هستند. در یکی از بررسی‌ها، یک اسکاچ ظرف‌شویی کثیف ۳۶۲ نوع باکتری‌ داشت. با روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، میکروب‌های خطرناک روی اسکاچ با ترکیدن در اثر حرارت یا با آسیب‌دیدن پروتئین‌های داخلشان از بین می‌روند.

روش‌های ضدعفونی‌کردن اسکاچ ظرف‌شویی

۱. استفاده از سرکه

سرکه ماده ضدعفونی‌کننده‌ای ارزان، بی‌ضرر و زیست‌تخریب‌پذیر است. می‌توان از سرکه برای تمیزکردن مایکروویو، زیرآب سینک ظرفشویی، سردوش حمام و اسکاچ‌های کثیف آشپزخانه استفاده کرد. برای ضدعفونی اسکاچ با سرکه می‌توانید آن را به‌مدت ۵ دقیقه در سرکه (رقیق‌نشده) قرار دهید. سپس اسکاچ را فشار دهید تا سرکه آن خارج شود. در پایان نیز اسکاچ را با آب گرم کاملا بشویید و اجازه دهید که خشک شود.

روش دیگر این است که ۳ پیمانه آب و ۱ پیمانه سرکه سفید را در قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله بگذارید تا به جوش بیاید. سپس اسکاچ ظرف‌شویی را داخل آن بیندازید و اجازه دهید که ۲ دقیقه بجوشد. پس از ۲ دقیقه، شعله را خاموش و صبر کنید تا محلول خنک شود. در پایان اسکاچ را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و اجازه دهید که در معرض هوا خشک شود.

۲. قراردادن اسکاچ در مایکروویو

استفاده از مایکروویو روش دیگری برای کشتن باکتری‌های اسکاچ ظرف‌شویی است. در این روش ابتدا باید اسکاچ را در آب خیس کنید، زیرا قراردادن اسکاچ خشک در مایکروویو ممکن است موجب آتش‌سوزی شود. اسکاچ را داخل ظرف کم‌عمقی بگذارید. (از ظرف مناسب مایکروویو استفاده کنید.) مایکروویو را روی درجه بالا قرار دهید. اسکاچ‌های فوم پلیمری را به‌مدت ۱ دقیقه و اسکاچ‌های سلولزی، دریایی یا میکروفایبر را ۲ دقیقه حرارت دهید. با این کار آب درون اسکاچ به جوش می‌آید و باکتری‌ها را می‌کشد. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا اسکاچ خنک شود. سپس آن را از مایکروویو درآورید و با فشردن آن آب باقی‌مانده‌اش را خارج کنید. در پایان نیز اسکاچ را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.

۳. استفاده از سفیدکننده

5 روش ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی

سفیدکننده علاوه بر باکتری‌ها، ویروس‌ها، کپک و قارچ‌ها را نیز از بین می‌برد. سفیدکننده با آسیب‌رساندن به پروتئین‌های میکروب‌ها آنها را می‌کشد و برای برطرف‌کردن لکه‌های غذای روی اسکاچ نیز مؤثر است.

برای استفاده از سفیدکننده ابتدا چند بار اسکاچ را با آب بشویید تا ذرات غذا از آن خارج شود. سپس به‌خوبی آن را بچلانید تا آب اضافی‌اش خارج شود. سه‌چهارم پیمانه سفیدکننده را با ۱ گالن (۳٫۷۸ لیتر) آب ترکیب کنید و اسکاچ را ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید. سپس آن را با آب گرم به‌خوبی بشویید.

همچنین می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری سفیدکننده کلرین را در ۱ لیتر آب سرد بریزید و اسکاچ را ۱۰ دقیقه در این محلول خیس کنید. سپس اسکاچ را بچلانید تا رطوبت اضافی‌اش خارج شود و آن را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.

سفیدکننده و سرکه هر دو بویی قوی دارند. همیشه در اتاقی با تهویه مناسب از سفیدکننده استفاده کنید.

۴. جوشاندن اسکاچ

استفاده از آب جوش روشی ساده برای تمیز و ضدعفونی‌کردن اسکاچ ظرف‌شویی است. ابتدا ۲ پیمانه آب را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید که به جوش بیاید. اسکاچ را داخل آب بیندازید تا ۵ دقیقه بجوشد. سپس صبر کنید که آب درون قابلمه کاملا خنک شود. اسکاچ را بیرون بیاورید و آن را بچلانید تا آب اضافی خارج شود.

۵. قراردادن اسکاچ در ماشین ظرف‌شویی

ابتدا چند بار اسکاچ را بشویید تا ذرات غذای موجود در آن خارج شوند. سپس آن را در قفسه بالایی ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. برای ضدعفونی‌کردن اسکاچ برنامه خشک‌کردن با هوای گرم (heat-dry cycle) را اجرا کنید. گرچه طولانی‌ترین و داغ‌ترین برنامه مؤثرترین برنامه است، هریک از تنظیمات خشک‌کردن با هوای گرم ماشین ظرفشویی می‌توانند میکروب‌های موجود در اسکاچ را بکشند.

همچنین می‌توانید اسکاچ را همراه ظرف‌های کثیف داخل ماشین ظرف‌شویی بگذارید و برنامه کامل شست‌وشو و خشک‌کردن را اجرا کنید. در این روش نیز باید اسکاچ را در قفسه بالایی ماشین قرار دهید. پس از پایان شست‌وشو، اسکاچ را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و اجازه دهید که با جریان هوا خشک شود. با این روش ترکیب شست‌وشو در دمای زیاد و خشک‌کردن با هوای گرم میکروب‌ها را از بین می‌برد.

هر چند وقت یک بار باید اسکاچ ظرف‌شویی را ضدعفونی یا تعویض کنیم؟

۱ بار در هفته اسکاچ آشپزخانه را تمیز و ضدعفونی کنید تا آشپزخانه را از باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها در امان نگه دارید. زمان تعویض اسکاچ نیز به میزان استفاده و جنس آن بستگی دارد. اگر اسکاچ ظاهری کهنه پیدا کرده است یا حتی پس از ضدعفونی‌کردن نیز بوی بدی می‌دهد، یعنی زمان تعویض آن فرا رسیده است. بهتر است که اسکاچ‌های سلولزی، طبیعی و فوم پلیمری را هر ۲ هفته یک بار تعویض کنید. اسکاچ‌های میکروفایبر اگر به‌درستی تمیز و ضدعفونی شوند، چند ماه نیز دوام می‌آورند.

شاید در اینترنت روش‌هایی مانند اسپری‌کردن پراکسید هیدروژن یا سرکه را مشاهده کرده باشید. این روش‌ها برای ضدعفونی‌کردن اسکاچ توصیه نمی‌شوند، زیرا به‌اندازه کافی قوی نیستند و باکتری‌های مضر و خطرناک را از بین نمی‌برند.

سخن پایانی

علاوه بر ضدعفونی‌کردن مرتب اسکاچ، بهتر است پس از هر بار استفاده آن را بشویید و اجازه دهید که در معرض هوا خشک شود، زیرا مرطوب‌ماندن اسکاچ آن را به محلی برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها تبدیل می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس