روند کاهشی قیمت دلار ادامه می‌یابد؟/ پیش‌بینی‌ها از آینده بازار ارز


روند کاهشی قیمت دلار ادامه می‌یابد؟/ پیش‌بینی‌ها از آینده بازار ارز

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها قیمت دلار روند کاهشی دارد. انتشار اخباری از مذاکرات ایران و آمریکا و احتمال احیای برجام، بالاخره بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد. مدتی بود که به دلیل طولانی شدن روند گفتگوها، بازار اخبار مربوط به مسائل هسته‌ای را...

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها قیمت دلار روند کاهشی دارد. انتشار اخباری از مذاکرات ایران و آمریکا و احتمال احیای برجام، بالاخره بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد. مدتی بود که به دلیل طولانی شدن روند گفتگوها، بازار اخبار مربوط به مسائل هسته‌ای را چندان جدی نمی‌گرفت اما این بار تحولاتی که به نظر جدی می‌رسید، توانست قیمت دلار را کاهشی کند. اما شب گذشته، ایران و آمریکا هر دو این اخبار را تکذیب کردند. البته عدم صدور قطعنامه علیه ایران در شورای شورای حکام نیز در صدور سیگنال کاهشی برای بازار موثر بود.

در بازار دلار چه گذشت؟

روز گذشته، بنابر اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، معاملات دلار با قیمت 49,750 تومان آغاز شد. این کانال‌ها کف و سقف قیمت دلار را نیز به ترتیب 49,150 و 49,820 تومان اعلام کردند. آخرین نرخ معاملات غیرقانونی فردایی نیز 49,340 و آخرین مظنه فردایی دلار تهران (فروش)، 49,350 تومان بوده است.

این کانال‌ها ممکن است قیمت‌ها را درصدی بالاتر از کف بازار اعلام کنند اما به هر روی، روند کاهشی قیمت دلار مشخص بود. می‌توان گفت قیمت دلار در آخرین روز معاملات نقدی، در محدوده ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان قرار داشت که حدود 500 تومان کاهش نسبت به روز قبل را نشان می‌داد.

پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند؟

بازار دلار از ظهر دیروز تعطیل است. در این فاصله، ایران و آمریکا هر دو اخبار مربوط به مذاکرات پشت پرده هسته‌ای و نزدیک بودن توافق موقت را تکذیب کرده‌اند.

ابتدا، کاخ سفید بود که با صدور بیانیه‌ای، ادعاها و گزارش‌ها را مبنی بر نزدیک شدن آمریکا و ایران به یک توافق موقت که بر اساس آن تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کند، تکذیب کرد. آنگونه که ایرنا گزارش داده است، پس از آن نیز، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد: «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام وجود ندارد و در دستور کار نیست.»

در این میان، مهز نیز گزارش داده است، روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد. این تحریم در رابطه با دو شهروند نیجریه‌ای و عراقی و ۱۵ نفتکش حامل پرچم پاناما به اتهام همکاری با ایران اعلام شده است.

بر اساس همین اخبار ضد و نقیض و البته واقعیت‌های اقتصادی کشور، برخی تحلیلگران محدوده فعلی را برای قیمت دلار موقتی می‌دانند. گروهی از تحلیلگران بازار، ارزش ذاتی دلار را محدوده ۵۲ تا ۵۳ هزار تومانی می‌دانند. آنها معتقدند سیاست‌گذار ارزی اجازه کاهش بیشتر قیمت دلار را در طولانی‌مدت نمی‌دهد؛ به خصوص اکنون که دولت با کسری بودجه مواجه است و تمایلی به کاهش بیشتر قیمت دلار ندارد. اما انتشار اخبار سیاسی می‌تواند در کوتاه‌مدت، قیمت‌ها را در بازار ارز کاهشی کند. با وجود این، برخی کارشناسان اقتصادی با توجه به موضوع رشد تورم، روند کاهشی قیمت‌ها را کوتاه‌مدت می‌دانند. آنها همواره به توافقی کامل از جنس برجام اشاره می‌کنند که باید با گذر زمان تورم را کاهش دهد و به تدریج روند قیمت را در بازارهای مالی متعادل کند.

.IRPP_minimalist .IRPP_minimalist:active, .IRPP_minimalist:hover .IRPP_minimalist .IRPP_minimalist .ctaText .IRPP_minimalist .postTitle .IRPP_minimalist:hover .postTitle

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان