تکذیب توافق موقت ایران و آمریکا / حمله تند یک نماینده مجلس به برجام


تکذیب توافق موقت ایران و آمریکا / حمله تند یک نماینده مجلس به برجام

به گزارش تجارت‌نیوز، تارنمای میدل ایست آی با استناد به دو منبع که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.در این راستا نمایندگی ایران...

به گزارش تجارت‌نیوز، تارنمای میدل ایست آی با استناد به دو منبع که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

در این راستا نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد: هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.

تمرکز ما روی برجام نیست

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با الشرق‌نیوز در ریاض گفت در حال حاضر تمرکز واشنگتن بر روی برجام نیست.

آنتونی بلینگن، وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: دولت بایدن از همان روز اول به دنبال بازگشت متقابل به برجام بود و شرکای اروپایی واشنگتن و همچنین روسیه و چین تلاش زیادی در این راستا انجام دادند اما ایران یا نتوانست و یا نخواست اقدامات لازم برای بازگشت به تعهدات برجامی را انجام دهد.

صحبت‌های تند نماینده تهران درباره برجام

نماینده تهران در مجلس بابیان اینکه در برجام، سخت‌گیرانه‌ترین نظارت‌ها در طول تاریخ برای ایران منعقد شده است، گفت: در برجام صنعت هسته‌ای ایران دچار رکود بی‌سابقه‌ای شد.

آن‌طور که خبرگزاری حوزه نوشته است نبویان افزود: باید دستاوردها و آسیب‌های برجام در رسانه ملی برای مردم تشریح و تبیین شود؛ در توافقات بین المللی باید تعهدات توسط دو طرف امضا شود، ولی در برجام اصلا به زبان ایران توجهی نشده است.

او با اشاره به اینکه در برجام حدودا ۱۰۰ حق هسته‌ای از مردم ایران سلب شد، بیان کرد: صراحتا در برجام آمده است که اگرچه ایران جزو NPT، است اما حق استفاده از مزایای NPT را ندارد.

حقوق سلب شده ایران در برجام

نماینده تهران در مجلس با اشاره به حقوق سلب شده ایران در برجام، عنوان کرد: ازجمله این حقوق می‌توان به غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و نگهداری هرگونه مواد هسته‌ای در فردو به مدت ۱۵ سال، ممنوعیت تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سایر مراکز به مدت ۱۵ سال، ممنوعیت تولید سانترفیوژ بیش از سقف ۵۰۰ عدد به مدت ۱۰ سال و غیره اشاره کرد. بسیاری از مواردی را که ممنوع شده است می‌توان در موضوعات صلح آمیز و یا درمانی استفاده کرد.

نماینده تهران در مجلس افزود: تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دو گروه تحریم‌های اولیه و درون‌ سرزمینی و تحریم‌های ثانویه و فراسرزمینی تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: در تحریم‌های اروپایی نیز ۳۰ مقررات و آیین‌نامه وجود دارد که وزیر امور خارجه سابق کشورمان در قبال برجام پذیرفت تنها یک آیین‌نامه حذف شود و بقیه باقی‌بماند.

جلوگیری از ورود سرمایه‌گذاران به کشور

نبویان همچنین عنوان کرد: برجام به‌گونه‌ای نوشته شده است که هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌تواند به ایران بیاید و در آن آمده است آمریکا تحریم‌های اولیه خود را باقی نگه ‌خواهد داشت و تحریم‌های ثانویه تنها در حوزه هسته‌ای نه لغو یا تعلیق می‌شود، بلکه تنها به مدت ۱۲۰ الی ۱۸۰ روز متوقف خواهد شد.

.IRPP_minimalist .IRPP_minimalist:active, .IRPP_minimalist:hover .IRPP_minimalist .IRPP_minimalist .ctaText .IRPP_minimalist .postTitle .IRPP_minimalist:hover .postTitle

او اظهار کرد: در موارد بسیاری تحریم‌هایی که قرار بود در اثر برجام برداشته شود دارای معارض با تحریم‌های اولیه است که موجب شده است این تحریم‌ها لغو نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!