تعطیلی یک کتاب‌فروشی خاص در تهران


تعطیلی یک کتاب‌فروشی خاص در تهران

دنیای اقتصاد : کتاب‌فروشی «دف» واقع در ضلع جنوبی پل سیدخندان که ویترین خاصی داشت و توانسته بود مخاطبان فراوانی را جذب کند، پس از ۹ سال تعطیل شد.

تعطیلی یک کتاب‌فروشی خاص در تهران

مدیران این کتاب‌فروشی با انتشار متنی در صفحه مجازی این مجموعه نوشته‌اند: «۹ سال از روزی که قفسه‌های کتاب‌فروشی را با شوقی وصف‌ناپذیر طراحی می‌کردیم می‌گذرد. نُه سال کنار شما خندیدیم و اشک ریختیم، هفته‌ای دو سه بار دور هم جمع شدیم؛ از آینده، از سیاست و فرهنگ و هنر و اقتصاد سخن گفتیم. مشق گفت‌وگو کردیم و بهترین خاطرات زندگی را با شما رقم زدیم. امروز کتاب‌فروشی نشر«دف» واقع در پل سیدخندان تعطیل شد. از شما درخواست می‌کنیم برای رسیدن به فردای بهتر سهم مطالعه را مقدم بشماریم. البته ما هم برای بازگشتن و کوشش و دوباره ناامید نیستیم.»

در این زمینه حمیدرضا شعبانی، مدیر کتاب‌فروشی دف، گفت: دلیل تعطیلی کتاب‌فروشی تابع عوامل مختلفی بود؛‌ از‌جمله مجموع اوضاع و احوال اقتصادی، افزایش اجاره‌بهای ناگهانی ملک همچنین تورم روزافزون که قیمت کتاب را به‌شدت افزایش داده است. بنابراین تصمیم بگیریم مجموعه خود را تعطیل کنیم.او افزود: با توجه به افزایش قیمت کتاب، هربار که کتابی را فروختیم، مجبور شدیم برای تامین نسخه‌های چاپ جدید و کتاب‌های جدید، از سرمایه کتاب‌فروشی استفاده کنیم که این مساله هزینه زیادی را به همراه داشت.شعبانی همچنین به فروش کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف در فضای مجازی به‌عنوان یکی دیگر از عوامل کسادی بازار کتابفروشان ازجمله کتاب‌فروشی دف اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به قیمت‌ کتاب‌هایی که در فضای مجازی عرضه می‌شود، دیگر کتاب‌فروشی‌های فیزیکی قدرت رقابت با فضای مجازی را ندارند و همین مساله موجب دشواری کار کتابفروشان شده است.

او تاکید کرد: البته فعلا، تعطیل کردیم مگر اینکه شرایط تغییر کند، ثباتی در شرایط اقتصادی ایجاد‌ یا تصمیم‌‌گیری‌های کلان برای بهبود وضعیت اقتصادی اتخاذ ‌شود. امیدوارم شرایط بهبود پیدا کند و بار دیگر دف فعالیت خود را آغاز کند.شعبانی که مدیریت انتشارات دف را نیز به عهده دارد، درباره ادامه روند فعالیت این انتشارات توضیح داد: «فعالیت نشر را با محدود کردن تولیدات، ادامه خواهیم داد، این محدودیت هم در شمارگان و هم تعداد کتاب‌هایمان خواهد بود تا بتوانیم چراغ انتشارات را روشن نگه داریم.»در سال‌های اخیر فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها به‌خصوص کتاب‌فروشی‌های کوچک و متوسط کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد که می‌تواند این‌شغل را از حیث تناسب درآمد و هزینه، غیراقتصادی کند و به تعطیلی بکشاند. پیش از این نیز در تابستان سال ۱۳۹۹ فعالیت کتاب‌فروشی «دف» متوقف شده بود و بهمن‌ماه همان سال با تغییر مکان، پس از بازگشایی مجدد، اکنون دوباره مجبور به تعطیلی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...