نقش لهستان در انفجار خط لوله نورد استریم


نقش لهستان در انفجار خط لوله نورد استریم

یک روزنامه آمریکایی خبر داد شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد گروهی از لهستان در انفجار خط لوله نورد استریم دست داشتند.

نقش لهستان در انفجار خط لوله نورد استریم

به گزارش راهبرد معاصر، وال استریت ژورنال امروز (شنبه) نوشت: محققان آلمانی در حال بررسی شواهدی هستند که نشان می‌دهد یک تیم خرابکار از لهستان به عنوان پایگاه عملیاتی برای آسیب رساندن به خطوط لوله نورد استریم در دریای بالتیک در ماه سپتامبر استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این روزنامه افزود: بازرسان آلمانی سفر دو هفته‌ای «آندرومدا»، یک قایق تفریحی سفید ۵۰ فوتی (۱۵ متری) را که مظنون به دست داشتن در خرابکاری خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا است، به طور کامل بازسازی کرده‌اند.

این بازرسان با استناد به داده‌های رادیویی و ناوبری آندرومدا، ماهواره‌ها و تلفن‌های همراه، حساب‌های جی‌میل و نمونه‌های DNA باقی‌مانده در کشتی که آلمان سعی کرده آن‌ها را با اطلاعات خود مطابقت دهد، گفتند که شواهد نشان می‌دهد این قایق بادبانی که حداقل یک نظامی اوکراینی در آن حضور داشته از مسیر خود منحرف می‌شود و در ادامه وارد آب‌های لهستان می‌شود.

واشنگتن پست این هفته گزارش داد که آمریکا از طرح اوکراین برای حمله به خطوط لوله نورد استریم سه ماه قبل از آسیب دیدن آن‌ها توسط انفجار‌های زیر آب مطلع شده است.این انفجار‌ها در مناطق اقتصادی سوئد و دانمارک رخ داده است. هر دو کشور گفتند که این انفجار‌ها عمدی بوده است، اما هنوز مشخص نشده است که چه کسی مسئول این انفجار‌ها بوده است.

به گفته وال استریت ژورنال، محققان به این نتیجه رسیدند که ماده منفجره مورد استفاده در این عملیات HMX است که به نام اکتوژن نیز شناخته می‌شود، ماده‌ای بی رنگ که برای تخریب ساخت‌های زیر آب مناسب است.

پیشتر رسانه‌های آلمانی در ماه مارس احتمال دخالت یک قایق تفریحی متعلق به یک شرکت لهستانی متعلق به شهروندان اوکراینی را در این حمله شناسایی کردند. این در حالیست که شبه‌نظامیان لهستانی که برای اوکراین کار می‌کنند، اخیراً بیانیه‌ای منتشر کردند و مدعی شدند که در حمله به منطقه «بلگورود» روسیه دخالت دارند. این بیانیه همراه با شواهد ادعایی عکس و ویدئو، در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی موسوم به «گروه داوطلب لهستان» به اشتراک گذاشته شد. به نظر می‌رسد این بیانیه به حمله به منطقه «گریورون» در منطقه بلگورود در تاریخ ۲۲ مه اشاره دارد. این گروه در بیانیه خود به صراحت نقش خود را در این حمله تأیید کرد و گفت که با گروهی نئونازی متشکل از سربازان روسیه که برای اوکراین کار می‌کنند، همکاری دارد./ باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس