مجمع جهانی اهل‌بیت به دنبال استفاده از ظرفیتهای حوزه قم و نجف است


مجمع جهانی اهل‌بیت به دنبال استفاده از ظرفیتهای حوزه قم و نجف است

مجمع جهانی اهل بیت (ع) در دوره جدید به دنبال ارتقا ارتباطات با مراکز و مؤسسات اهل بیتی و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و هیئت همراه از بنیاد فرهنگی امامت تحت اشراف آیت الله «سید علی حسینی میلانی» بازدید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ضمن تشکر از تلاش‌های آیت‌الله میلانی در زمینه ترویج مباحث امامت و تألیف کتاب "نفحات الازهار فی خلاصه عبقات الانوار" علامه میرحامد حسین هندی، بیان داشت: حدود ۳ یا ۴ ماه پیش در جریان سفر به هندوستان، مقبره صاحب عبقات را زیارت کردم که فضای غریبانه‌ای بود، اما معنویت زیادی را دیدم.

همچنین آیت الله «سید علی حسینی میلانی» رئیس بنیاد فرهنگی امامت با هیئت همراه، با حجت الاسلام والمسلمین رمضانی دیدار کردند و در جریان فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) قرار گرفتند.

در این دیدارحجت الاسلام والمسلمین «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) درباره فلسفه تأسیس مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: مجمع جهانی اهل بیت (ع) به درخواست جمعی از علمای شیعه جهان و با حمایت رهبر معظم انقلاب تأسیس شد. مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) ۷۰۰ عضو از شخصیت‌ها و فرهیختگان شیعه دنیا دارد.

وی افزود: مجمع جهانی اهل بیت (ع) به دنبال تمشیت امور شیعیان جهان است و شیعیان جهان نیازمند ارتقا علمی و آموزشی و پژوهشی هستند؛ چون متأسفانه سطح دانش شیعیان در برخی کشورها پایین است لذا به مبلغان بومی نیاز داریم تا سطح دانش و آگاهی شیعیان را ارتقا بخشند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در تشریح فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: مجمع جهانی اهل بیت (ع) با ۳۲۰۰ تن از مبلغان در کشورهای مختلف جهان در ارتباط است. تاکنون ۲ هزار اثر پژوهشی در ۵۸ زبان منتشر کرده ایم. در گوگل اسکالر تاکنون ۴۱ تن از علما و شخصیت‌های شیعی را معرفی کرده ایم. در دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، از ۲۹ ملیت در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند و این دانشگاه با محافل علمی کشورهای مختلف مرتبط است. شبکه ماهواره‌ای ثقلین به زبان عربی فعال است و درصدد توسعه زبان‌های آن هستیم. ۸۰ مجمع محلی فعال در دنیا داریم. همچنین خبرگزاری ابنا به ۲۷ زبان فعال و رسانه‌ای تأثیرگذار است و اخبار شیعیان جهان را منتشر می‌کند.

وی با بیان اینکه مجمع جهانی اهل بیت (ع) حلقه وصل بین پیروان اهل بیت (ع) و مرجعیت است، افزود: ما باید از ظرفیت‌های حوزه قم و نجف استفاده کرده و آثار این دو حوزه را به دنیا معرفی کنیم. لذا می‌توانیم آثار بنیاد فرهنگی امامت را در ویکی شیعه در قالب مدخل‌های مختلف معرفی کنیم. چون دانشنامه ویکی شیعه روزانه ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر بازدید کننده دارد.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه فضائل اهل بیت (ع) نامتناهی است و باید ابعاد مختلف شخصیت آن ذوات مقدس را معرفی کنیم، افزود: اهل بیت (ع) واسطه فیض الهی و وسایل الی الله هستند و ما موظف هستیم خاندان وحی را به صورت جامع به دنیا معرفی کنیم.

وی بر ضرورت تدوین تفاهم نامه بین مجمع جهانی اهل بیت (ع) و بنیاد فرهنگی امامت تأکید کرد و گفت: عرصه‌های همکاری بین دو نهاد باید احصا شده و در قالب تفاهم نامه‌ای شرایط اجرای آن فراهم شود.

آیت الله «سید علی حسینی میلانی» رئیس بنیاد فرهنگی امامت به معرفی این بنیاد پرداخت و بیان داشت: تا قبل از تأسیس این بنیاد، تمام مباحث امامت در طول تاریخ به شکل فعالیت‌های فردی بود و در قالب یک رشته تخصصی یا مؤسسه علمی نمود نداشت، اما الان در این بنیاد برای طلاب سطح ۳ حوزه علمیه، درس تخصصی کلام با گرایش امامت را برگزار می‌کنیم. از دیگر فعالیت‌های این مجموعه، نشریه تخصصی امامت است که با انتشار مقالات علمی پژوهشی توانسته موفقیت‌های زیادی کسب کند.

وی افزود: درباره اهل بیت (ع) هر چه قدر کار کنیم، کم است و ابعاد مختلف این خاندان آن قدر زیاد و گسترده است که آنچه انجام شده و می‌شود، نسبت به آنچه باید انجام شود ناچیز است.

وی به فعالیت‌های گسترده دشمنان و فرق اسلامی اشاره کرد و گفت: فرقه‌هایی با تمام اختلافات و درگیری‌هایی که دارند اما در برابر شیعه متحد می‌باشند و دنبال این هستند تا بین شیعیان اختلاف ایجاد کنند یا اهل بیت (ع) را از شیعیان جدا کنند. همچنین به دنبال تضعیف مبانی اعتقادی ما و ایجاد گروه‌های انحرافی مثل احمد الحسن هستند. لذا باید انگیزه، عزم، تلاش و خدمات بیشتری داشته باشیم.

رئیس بنیاد فرهنگی امامت درباره وظایف علما و نهادهای دینی درباره شیعیان جهان گفت: ما موظف به تقویت ایمان شیعیان و دعوت دیگران به مکتب اهل بیت (ع) هستیم. البته دعوت دیگران آداب خاص خود را دارد. از سوی دیگر لازم است در مقام معرفی شیعه، مبانی مکتب اهل بیت (ع) را درست معرفی کنیم و چیزی را کتمان و کمرنگ نکنیم؛ چون مکتب شیعه آن قدر قوی است که نیاز به مخفی یا کمرنگ کردن ندارد.

آیت الله میلانی در پایان اظهار داشت: مبلغان باید قوی باشند و نسبت به آنچه که می‌گویند به صورت مستدل دفاع کنند؛ لذا مبلغان به گونه‌ای تربیت شوند تا کم و کیف و آداب تبلیغ را بدانند، ایمان شیعیان را تقویت و دیگران به مکتب شیعه دعوت کنند.

در این دیدار حجت‌الاسلام دکتر «مهدی فرمانیان» معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) به تشریح فعالیت‌های معاونت علمی و فرهنگی مجمع پرداخت. همچنین «حسن صدرایی عارف» سرپرست خبرگزاری ابنا از فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده این خبرگزاری بین المللی گزارشی ارائه نمود.

برنامه پایانی این دیدار بازدید آیت الله «سید علی حسینی میلانی» رئیس بنیاد فرهنگی امامت و هیئت همراه از آثار و فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) در نمایشگاه موقت بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری