رونمایی از کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی


رونمایی از کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی

کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی برای آنان، نشان می دهد که او فردی متعلق به جامعه هنری است.

کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی برای آنان، نشان می دهد که او فردی متعلق به جامعه هنری است.

به گزارش «دنیای سفر» معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه شیرین ترین مکان در اصفهان برای او بازار است، گفت: کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی برای آنان، ثمره یک سال تلاش ما است تا نشان دهد که او فردی متعلق به جامعه هنری است. این کارت مانند کارت خبرنگاری در دنیا معتبر است و فردا رونمایی شده و به صورت نمادین به پیشکسوتان صنایع دستی تقدیم خواهد شد.

مریم جلالی، صبح روز جمعه (۱۹خردادماه) با حضور در برنامه تلویزیونی زنده رود که به مناسبت روز جهانی صنایع دستی برگزار شد، گفت: هنر ایرانی حکمت پایه است. رنگ و گل و مرغ و جنسش حکمت دارد. حتی در خوراکی ها نیز سبک زندگی و هنر ایرانی دارای قصه است. توجه به اینکه ما چه ظرفیت هایی داریم فارغ از مناسبت ها و رویدادها، مسئله ای است که باید به آنها بپردازیم، بنابراین همین پولکی ساده هنر است.

او هنر ایرانی را دارای پیوستگی با متن زندگی دانست و افزود: خانواده ایرانی هنر را دست مایه خلق می دانست. هنر، دارای پیوست و مجموعه ای است و همان چیزی که در معماری خلق کرده بوده را در سفره و لباس و ظروف و غیره نیز داشته است. ما با هنر زندگی کردیم و انفکاک از هنر از جایی به بعد شروع شد. هنر بر خواسته از زندگی است، برای مثال هنرمند، درخت را دیده و نقش آن را بر فرش انداخته، گل و مرغ و سرو را دیده و آن را ثبت کرده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه زنان ایرانی نیز همیشه مولد بوده اند، بیان کرد: یکی از تجلی های مولد بودن و خلق آنها صنایع دستی است. کمتر زنی در ایران پیدا می کنید که حداقل یک هنر نداشته باشد. امروزه زنان حتی به هنرهای مردانه همچون قلم زنی و معرق و منبت چوب می پردازند.

جلالی در این برنامه تلویزیونی، نوآوری در صنایع دستی را راهکاری برای توسعه صنایع دستی دانست و گفت: ما نباید صنایع دستی را توصیف کنیم بلکه باید به ادبیات توسعه بپیوندیم. صنایع دستی گاهی از ادبیات پیشرفت جامانده و در ویترین ها حبس شده است. ما باید به مدد ایده های خلاق جوانان از این فضای فانتزی خارج شویم. الآن جوانان با چوب، فرم عینک می سازند. اصفهان در عرصه نوآوری محصول صنایع دستی حرفی برای گفتن دارد و اینکه ما جشن صنایع دستی را در اصفهان برگزار می کنیم به این علت است که باید همان گونه که جهان برای صنایع دستی احترام قائل است ما نیز برای جهان حرف جدیدی داشته باشیم و به تکرار و توصیف حرف های قدیمی بسنده نکنیم.

او با اشاره به نقش رسانه ای گردشگران اظهار کرد: گردشگری پیوند ریشه میراث فرهنگی با میوه صنایع دستی است. گردشگری راوی این دو محصول است. گردشگری و سیروا فی الارض، توجه به آحاد طبیعی و تاریخی و میراث ملموس و میراث ناملموس ما است. گردشگر، رسانه میراث فرهنگی است. ما فردا در مهرگرد که شهر ملی گلیم است، آقای سعد القدومی که دبیر شورای جهانی صنایع دستی و اهل کویت و عالی ترین مقام در صنایع دستی جهان است را دعوت کرده ایم تا آداب و رسوم و زیبایی هایی که عشایر در مهرگرد و سمیرم خلق می کنند را به او نشان دهیم و این کار نوعی رسانه است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: گردشگر به روایت های تازه نیاز دارد و برای رونق گردشگری، قصه ها را باید تازه کرد. اگر رودوزی یکی از صنایع دستی زابل است، زابل بانو نیز عروسکی است که می تواند روایت جدیدی را با تکیه بر رودوزی تولید کند.

جلالی، صنایع دستی را نمود و نماد فرهنگ و اجتماع و سیاست و اقتصاد دانست و افزود: اگر صنایع دستی فقط در چارچوب هنر و فرهنگ محصور نشود و ادبیات اقتصادی کسب وکار را کسب کند، قدرت نرم دیپلماسی بر آن سوار می شود و منجر به انسجام نسلی نیز خواهد شد. صنایع دستی بهانه لازم برای تولید قصه جدید را به ما می دهد. بالاخره از جایی به بعد، گردشگر داستان خواجو را کامل متوجه خواهد شد؛ بنابراین نگاه چندجانبه به مقوله صنایع دستی لازم است و نباید از صنایع دستی فقط به عنوان وسایل تزئینی استفاده شود.

او با اشاره به اینکه فرایندها نیازمند اصلاح هستند، گفت: اولین گام تصحیحی ما ایجاد بانک های اطلاعاتی و شفاف سازی رده های مختلف هنری است. هنرمند، جوشش هنری و صنعت گر، بازرگان رده های مختلف هنری هستند. کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی برای هنرمندان، ثمره یک سال تلاش ما است که نشان دهد که دارنده ی آن متعلق به جامعه هنری است و مثل کارت خبرنگاری که در دنیا معتبر است، این کارت نیز در کل دنیا تأثیر خود را خواهد داشت. این کارت فردا رونمایی خواهد شد و به صورت نمادین به پیشکسوتان صنایع دستی تقدیم خواهد شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خاطرنشان کرد: من فکر می کنم که اجتماع هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی در اصفهان است. هنرمندان هرکدام یک چاه نفت هستند و به جامعه و فرهنگ ایران انرژی می دهند.

جلالی با تأکید بر نقش بازار در میراث فرهنگی و علاقه شخصی خود به بازارهای سنتی اصفهان، اظهار کرد: البته که زاینده رود خروشان برای ما اصفهانی ها جایگاه ویژه ای دارد، اما رواق های بازار از مسجد جامع تا میدان امام از مسیری که از خیابان عبدالرزاق عبور می کنیم، لذت بخش است. موزه بازار و بازدید از آن، همه ۶ حس ما را درگیر می کند و برای من شیرین ترین مکان در اصفهان بازار است.

او در پایان افزود: من دست بوس زنان و مادران و دختران باغیرت و هنرمندانی هستم که صنایع دستی را معاصرسازی می کنند و آن را به متن زندگی برمی گردانند، و روز صنایع دستی را به آنان تبریک می گویم. امیدوارم تلاش های ما در عرصه میراث فرهنگی، ارتقا یافته و به ثمر بنشیند؛ همچنین مردم اصفهان را دعوت می کنم به بازدید از نمایشگاه سراسری چهل ستون که گردهمایی هنرمندان از ۳۰ استان است و به تولید زنده آثار هنری می پردازند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها