اجتماع هیأتی‌ها می‌تواند مشکلات اقتصادی جامعه را حل کند


اجتماع هیأتی‌ها می‌تواند مشکلات اقتصادی جامعه را حل کند

رویداد توانمندسازی کسب و کار به همت جامعه ایمانی مشعر در سالن همایش‌های یاوران مهدی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رویداد توانمندسازی کسب و کار به همت جامعه ایمانی مشعر در سالن همایش‌های یاوران مهدی(عج) برگزار شد.

در این رویداد محسن شنبه عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در صنعت نساجی باید به دنبال بهره‌وری هرچه بیش‌تر از نیروهای انسانی باشیم. باید به تولیدات داخلی اهمیت بیش‌تری داده شود، در مواردی فروشندگان مواد اولیه برای تعریف از کالایی آن را خارجی عنوان می‌کنند که این موضوع در کیفیت محصول تأثیری ندارد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر لزوم نوآوری در تولیدات، عنوان کرد: با توجه به اینکه پوشاک به طور روزانه مورد مصرف قرار می‌گیرد، باید به‌روز بوده و به دنبال نوآوری و ظرافت باشیم. نوآوری باید بر اساس اصول علمی باشد، ورود به عرصه صادرات از فعالیت در داخل راحت‌تر است درنتیجه باید با برنامه‌ریزی بلند مدت از همین امروز به فکر آینده و توسعه فعالیت باشیم. نساجی یک فعالیت جذاب و پرچالش است، یکی از مواد اولیه در این صنعت الیاف است که با توجه به اینکه حجم الیاف طبیعی دنیا جوابگوی نیازها نیست بیش‌تر از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود. در الیاف مصنوعی نیز پنبه بیش‌ترین استفاده را دارد، همچنین الیاف ویسکوز که ازجمله الیاف بازیافتی است نیز با توجه به استحکامی که دارد مورد استفاده‌های بسیاری قرار می‌گیرد. در مواردی برای کاهش هزینه تمام شده و کیفیت مطلوب‌تر از ترکیب الیافت‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پس از پنبه و ویسکوز، پلی استر الیاف مطلوب‌تر و مورد استفاده‌تر است، بیان کرد: تمام مواد اولیه درنهایت باید به پوشاک تبدیل شود و در این مسیر دچار تغییرات بسیاری می‌شود. تبدیل الیاف به نخ، نخ به پارچه، رنگ‌رزی و دوخت محصول این فرآیند را شامل می‌شوند، هرکدام از این مراحل به طور ویژه‌ای در کیفیت محصول نهایی مؤثر هستند. هرکدام از روش‌های ریسندگی خصوصیات ویژه‌ای به نخ می‌دهد، همچنین در تولید پارچه نیز روش‌های مختلفی ازجمله تاری پودی، حلقوی پودی و گرد بافت وجود دارد که هرکدام با ماشین‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

شنبه ادامه داد: برای کار کردن با این ماشین‌ها نیز نیازمند دانش‌های ویژه‌ای هستیم، درنتیجه تحقق اهداف بدون دانش موضوع مختلف امکان پذیر نیست. هرکدام از پارچه‌ها خواص خود را دارند، پارچه‌های تاری پودی از کشسانی بهتر و برای تولید پیراهن، کت و … و پارچه‌های حلقوی پودی بیش‌تر برای تولید لباس‌های زمستانی، ورزشی، تی‌شرت، جوراب و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه جنس الیاف و محصول دارای شیوه‌ها و ابزار مختلفی است، شیوه‌های نگهداری از آن نیز متفاوت است و اگر هرکدام از این شیوه‌ها به درستی رعایت شود، عمر محصول کاهش پیدا می‌کند. صنعت نساجی بسیار اشتغال‌زا و بهره‌ور است، در این صنعت باید بدانیم در چه مرحله‌ای می‌خواهیم فعالیت کنیم و دانش لازم در این عرصه را کسب کنیم.

چگونه با شهرداری‌ها قرارداد پسماند ببندیم

شهرام توانا عضو کمیته تدوین فهرست بهای پسماند کشور اظهار کرد: تولید پسماند در ایران تقریباً دو برابر و نیم دنیا است. در دنیا ۷۰ درصد پسماندها بازیافت خواهد شد ولی در ایران تنها ۲۵ درصد از این حجم بازیافت پسماند خواهد شد. با توجه به شرایط موجود از طریق وزارت کشور به دنبال این هستیم که ائمه جمعه به طور هفتگی نسبت به موضوع پسماند و بازیافت تذکراتی داشته باشند. پسماندها به پنج دسته پسماندهای عادی، ویژه کشاورزی، صنعتی و پزشکی تقسیم می‌شوند، برای پسماند باید مراحل مختلفی را طی کرد که مرحله نخست مدیریت جمع‌آوری است که به دو حالت تفکیک از مبدا و جمع‌آوری مکانیزه انجام می‌شود.

توانا با بیان اینکه پس از جمع‌آوری به ایستگاه‌های میانی انتقال پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: پس از مرحله انتقال به ایستگاه، مجدد به کارخانه پسماند یا محل دفن منتقل می‌شود. در این مرحله شاهد تقسیم به کود آلی، ضایعات خشک، شیرابه و ریجکت هستیم که شیرابه و ریجکت بلای جان انسان‌ها هستند. با توجه به اینکه در قانون مدیریت پسماند، فعالیت در این عرصه با شهرداری است برقراری ارتباط با شهرداری بسیار مهم است، در برخورد با شهرداری باید با برخی از مفاهیم پایه شامل مدیریت، بهره‌وری و کار تیمی آشنا باشید. مدیریت به معنای کار توسط دیگران با برنامه‌ریزی مناسب است، وظایف مدیریت شامل چهار بخش برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، رهبری و کنترل است.

توانا با اشاره به اینکه مدیریت ترکیب علم و هنر است، بیان کرد: به طور خلاصه سیستم موفقیت‌آمیز از روش مهندسی کار، فرهنگ‌سازی و آموزش کار و همچنین انجام کار قانونی استفاده می‌کند.امروز مشکل اصلی جامعه ما عدم بهره‌وری است، برای بهره‌وری نیازمند کارایی و اثربخشی هستیم که کارایی به معنای انجام درست یک کار و اثربخشی به معنای انجام درست یک کار درست است. برای عقد قرارداد با شهرداری باید برنامه‌ریزی استراتژیک بلد باشیم، مطالعه قانون بیست ساله توسعه، شناخت محیط، ارزیابی ظرفیت‌ها، تسلط بر مکاتبات اداری و … نیز باید در دستورکار باشد.

اجتماع هیأتی‌ها می‌تواند مشکلات اقتصادی جامعه را حل کند

در ادامه حجت الاسلام معلی اظهار کرد: ظرفیت هیأت‌ها در سطح کشور یک ظرفیت بی‌نظیر و استثنایی است. تجمع هیأتی‌ها حول محور اقتصاد یک اتفاق مطلوب است، با جرأت می‌توان اعلام کرد که هیچ جمع دیگری بجز هیأتی‌ها نمی‌توانند مشکلات تولید و اقتصاد کشور را رفع کنند.

مسئول دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه هیأت‌ها در حوزه تولید محصولات مختلف توانسته‌اند به دستاوردهای خوبی برسند، عنوان کرد: می‌توانیم این تولید کنندگان را به صورت شبکه‌ای به یکدیگر متصل کنیم تا حمایت‌های لازم از آن‌ها انجام شود.

لزوم توجه به پیوست رزم اقتصادی در هیأت‌ها

در ادامه سیداحمد عبودتیان اظهار کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی، هیأت و هیأتی‌ها به شیوه متفاوتی حضور پیدا کرده‌اند. برخی از هیأتی‌ها با رویکردهای ویژه‌ای در عرصه جنگ اقتصادی ورود کرده‌اند، اگرچه همچنان جای کار بسیاری باقی است ولی همین‌که پس از ۴۰ سال وارد این عرصه شدیم، اتفاق مطلوب و مبارکی است.

دستیار رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی دولت با بیان اینکه انقلاب اسلامی الگوهای ویژه‌ای در دنیا ایجاد کرده است، عنوان کرد: این الگوها در عرصه‌های مختلفی وجود داشته است ولی در عرصه اقتصادی می‌توان به تشکیل جهاد سازندگی، مواسات، اقتصاد صلواتی مانند اربعین حسینی و … اشاره کرد. امروز مهم‌ترین مشکل ما دولتی بودن اقتصاد جامعه است، مقام معظم رهبری تاکید دارند که اقتصاد باید مردمی‌سازی شود و از هیأت‌ها برای ورود به این عرصه دعوت کرده‌اند.

عبودتیان با بیان اینکه فعالیت اقتصادی هیأت‌ها در ادامه مسیر اقدامات انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: باید پیوست رزم اقتصادی در هیأت‌ها باشد و به این موضوع توجه شود.
وی با اشاره به اینکه هیأتی‌ها باید بدانند که به عرصه مهمی ورود کرده‌اند، یادآور شد: امروز در مقیاس جنگ اقتصادی، تعداد هیأتی‌هایی که به این عرصه ورود کرده‌اند کم هستند.
دستیار رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی دولت با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری برای در حل مشکلات به حضور مردم است، ابراز کرد: مسئله حلقه میانی یک الگوی ویژه ولی بدون پیچیدگی است. الگوی مکتب انقلاب اسلامی از دو عنصر سادگی و فراگیری برخوردار است، باید در عرصه حلقه‌های میانی اقدامات بیش‌تری انجام دهیم، تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

فروش، اصلی‌ترین بخش تولید است

امیر نادعلی مشاور و مدرس امور بازاریابی و فروش حرفه‌ای اظهار کرد: دنیای فروش دنیای گسترده‌ای است. فروش بخش اصلی و مهم کسب و کار است، در حوزه کسب و کار، کشور ایران یک کشور تولیدی است ولی به دلیل اینکه در بحث فروش مشکل داریم، تولیدکنندگان با شکست مواجه می‌شوند. دیزاین و بسته‌بندی محصول نیز اهمیت بسیاری دارد، باید قیمت و کیفیت در این موضوع مدنظر قرار بگیرد و بررسی شود که در بازار چند رقیب داریم و در این رقابت کجای کار هستیم.

وی با اشاره به اینکه خوب، دشمن عالی است، خاطرنشان کرد: در حوزه تولید هر زمانی که نتیجه بگیریم خوب هستیم، در پیشرفت متوقف خواهیم شد و هیچ زمانی به عالی نخواهیم رسید. در زمان‌هایی تبلیغات می‌تواند به نفع رقبا باشد، اگر تبلیغات زیاد باشد ولی در بازار محصول به صورت گسترده برای فروش وجود نداشته باشد، تبلیغات ما منجر به فروش محصولات رقبا خواهد شد. بزرگ‌ترین سرمایه هر شرکت و مجموعه‌ای منابع انسانی است، در مجموعه تولیدی باید تعارفات را کنار گذاشته و به دنبال بهره‌وری هرچه بیش‌تر باشیم.

چگونه از بازیافت کسب درآمد کنیم؟

امین ارجمند مدیرعامل کارخانه پلیمر مدرن اظهار کرد: برای بازار مواد پلیمری هیچ مرجعی وجود ندارد. سایت ایران ضایعات یک سایت شخصی است که بر اساس مبادلات شخصی قیمت را اعلام می‌کند، گرانول حاصل فرآیندی بر ضایعات پلاستیک است. تمام صنایعی که با پلاستیک کار می‌کنند، ضایعات دارند، این صنایع یکی از منابع مهم درآمدی هستند.

وی با اشاره به اینکه برای فروش باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کرد، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین بسترها در این عرصه، نمایشگاه‌ها است چراکه به‌روزترین اطلاعات در نمایشگاه‌ها ارائه می‌شود.خرید و فروش پتروشیمی در بازار آزاد ممنوع است، می‌توان پتروشیمی در بورس کالا خریداری کرده و آن‌ها را به نو مواد تبدیل کرد. حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک خط تولید گرانول ۵ میلیارد تومان است، اگر دستگاه سه شیفت کار نکند و از تهیه مواد اولیه برای دستگاه مطمئن نباشیم، قطعاً به سودآوری نخواهیم رسید.

مدیرعامل کارخانه پلیمر مدرن با بیان اینکه قیمت گرانول با قیمت جهانی نفت تغییر پیدا می‌کند، ابراز کرد: درنتیجه برای سودآوری بیش‌تر و جلوگیری از ضرر باید خرید و فروش همراه با تحلیل بازار نفت انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!