نهضت پیشرفت عرصه‌ای برای نقش‌آفرینی بانوان در مسیر جهاد تبیین


نهضت پیشرفت عرصه‌ای برای نقش‌آفرینی بانوان در مسیر جهاد تبیین

سعیدی نژاد گفت: پلتفرم‌هایی مانند مدرسه تبیین، تربیت‌یار، حرف‌آورد و …، پلتفرم‌هایی هستند که قدرت توسعه شبکه کنشگری، هویت‌بخشی به کنشگران و محتوا دادن به کنشگران را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در نشست با اعضای ستاد نهضت پیشرفت بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان هرمزگان که به صورت برخط و با حضور حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان هرمزگان برگزار شد با اشاره به طرح حرف‌آورد عنوان کرد: حرف‌آورد مسیری برای گسترش شبکه کنشگر تبلیغی به شمار می‌آید و باید مبتنی بر زیست‌بوم عملیات و اقدام آن طراحی شود. ارائه راهبردهای دیگر هم برای توسعه شبکه تبیین مردمی، بسیار مورد نیاز و ضروری است، در واقع باید مبتنی بر اقتضائات محلی و استانی یک جنس رویکرد طراحی راهبردی و عملیاتی داشته باشید و نشان دهید چگونه افرادی که تاکنون شأن تبلیغی برای خود قائل نبوده‌اند وارد عرصه تبلیغ شده‌اند. به عنوان مثال طرح خاندان‌یاری یا محله‌یاری، یک مدل کار توسعه شبکه تبلیغ مردمی بانوان در عرصه جهاد تبیین حضوری است و آن‌چه در خانه مادری پیگیری شد از این جنس اقدامات بود. در زمینه حرف‌آورد هدف ما از اول این بوده که افرادی که تجربه زیادی در حوزه تبلیغ ندارند را وارد این عرصه کنیم و کیفیت آثار ملاک نیست. درواقع این افراد در شروع کار شاید فعالیت و خروجی مهمی شکل نمی‌دهند، به مرور با برگزاری دوره‌های توانمندسازی پلکان حرف‌آورد، خروجی‌های بسیار خوبی حاصل شده است و رشد قابل ملاحظه‌ای را در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: شبکه مبلغات را باید وارد عمل کنیم. در حوزه مبلغات نیز موضوع همین است که مبلغ باید مربی تبلیغ باشد؛ یعنی شبکه مبلغات باید به کار گرفته شوند و این افراد باید آموزش ببینند و مهارت یاد بگیرند برای اینکه وارد عرصه تبلیغ شوند. در نهایت باید خود را برای شبکه‌ای از مردم که وارد عرصه تبلیغ شده‌اند متعهد بدانیم.

وی با اشاره به طرح ویکی حکایت به عنوان یکی از طرح‌های نهضت پیشرفت بانوان اظهار کرد: این طرح به عنوان بانک محتوایی برای تبلیغ مردمی کاربرد دارد، البته به فکر توسعه آن هستیم. در حال حاضر حجم بالایی از حکایت‌ها با همکاری استان‌ها در سایت مربوطه بارگذاری شده، حتی شبکه‌ای از ارزیابان در استان‌ها آموزش داده شده‌اند که محتواها را ارزیابی کنند.

سعیدی‌نژاد گفت: امید است امسال با توجه به اولویت‌هایی که سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه بانوان دارد، یک تبلور جدی در نهضت پیشرفت بانوان داشته باشیم. خوشبختانه در خیلی از استان‌ها تجربیات میدانی موفقی در طرح‌های مختلف حاصل شده است. نگاه ما در حرف آورد و طرح‌های مختلف، یک طرح عملیاتی نیست، اینها رویکردهای راهبردی هستند که به دنبال شکل دهی راهبردهای مهم و اثرگذار در زیست بوم فرهنگی و تبلیغی هستند. متناظر با زیست بوم استان اقدامات مؤثر را از استان طلب می‌کنیم و به استان کمک می‌کنیم که بتوانند عملیات‌هایی را در مسیر تحقق راهبرد در سطح استان پیش ببرند و در ادامه انتظار می‌رود در مسیر راهبردها بقیه دستگاه‌ها و ظرفیت‌های استانی فعال شوند؛ یعنی حتی اگر احساس کردید عده‌ای کاری شبیه شما انجام می‌دهند باید خوشحال شوید، این همان اتفاقی است که ما دنبال آن هستیم. وی با تأکید بر جدی گرفتن قضیه تفریح بانوان عنوان کرد: از طرفی مقوله گروه رفاقتی و کلونی دختران همسال با عنوان مخاطبی که به رفاقتشان هویت بخشی می‌کنیم و هم به صورت گروهی برای آنها برنامه ریزی می‌کنیم باید به عنوان یک اتفاق مهم دنبال شود و در فضاهای فرهنگی باید از سوی فعالان فرهنگی جدی گرفته شود و این اتفاقات توسط اعضای ستاد نهضت پیشرفت بانوان باید گفتمان شود و عملیات‌های متعدد فرهنگی متناسب با این رویکردها تعریف شود.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: نهضت پیشرفت بانوان خودش را اولاً یک لایه عملیاتی نمی‌بیند و باید خود را در سطح گفتمان مشترک جبهه فرهنگی بانوان انقلاب اسلامی معرفی کند و به عنوان الگویی مترقی و نرم‌افزار محتوایی مترقی برای جمع کردن جبهه بانوان انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کند، این اتفاق دوری نیست.

وی تصریح کرد: رویکردی که در الگوی سوم زن مسلمان داریم و تعریف ما از بانویی که اثرگذاری اجتماعی دارد، بانویی است که این شخص صرفاً شغلی را در بیرون از خانه ندارد، او اولاً نقش اصلی خود را خانه و خانواده می بیند. درواقع حضور زن را در خانه و خانواده و محیط پیرامونی اینقدر کارآمد کردیم که بزرگترین اثرگذاری اجتماعی را از کانون خانواده شکل دهیم. این مدل عمومیت بخشی است که مبتنی بر الگوی سوم است و امروز در جامعه ما می‌تواند تسری پیدا کند و این حرف مهم و مترقی ماست که هم از نظر تئوری به نظریه‌پردازی پرداختیم و هم عرصه‌ای برای نقش‌پذیری بانوان فراهم کرده‌ایم و پلتفرم‌هایی مانند مدرسه تبیین و یا تربیت‌یار و حرف‌آورد، پلتفرم‌هایی هستند که قدرت توسعه شبکه کنشگری و هویت‌بخشی به کنشگران و محتوادادن به کنشگران را دارد. آنچه مسلم است در لایه نرم‌افزار حرف‌های مهمی داریم که می‌تواند شبکه جدید بانوان را در سطح کنشگری وارد میدان کند.

ضرورت ورود مردم به عرصه مسئولیت‌پذیری

در ادامه حجت‌الاسلام حقانی با تاکید بر اینکه تشکیل ستاد نهضت پیشرفت بانوان اتفاقی است که باید در سطح استان و شهرستان‌ها رقم بخورد، گفت: آنچه مهم است، بحث شبکه‌سازی است، باید شبکه خوبی داشته باشیم و شهرستان‌ها کار را جدی فرض کنند و ستاد نهضت پیشرفت بانوان را راه‌اندازی کنند.

وی اظهار کرد: حلقه وصل جامعه تبلیغی باید زودتر شکل بگیرد و بتوانیم این جامعه را به بانوان مبلغ وصل کنیم. این اتصال می‌تواند رساندن پیام از مبدأ به مقصد را سریع‌تر کند. همچنین باید مردم را وارد عرصه مسئولیت‌پذیری کنیم. هر آنچه باعث می‌شود شبکه‌سازی به تأخیر بیافتد باعث ضعف است و نباید خیلی درگیر عناوین و ساختار باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان افزود: هر شهرستان با توجه به اقتضائات خود کار را پیش می‌برد. ستاد نهضت پیشرفت بانوان دور همی بانوان است که قرار است دور همی‌های متفاوت به بهانه‌های مختلف شکل دهد. حالا گاهی با عنوان رفیقانه گاهی با عنوان ایران ۱۴۴۰ و گاهی حرف‌آورد دنبال می‌شود. ولی اصل اتفاق دورهمی در هر شهرستان و استان باید رقم بخورد. بحث دیگر حمایت و انگیزه‌بخشی است که از سوی ستاد باید صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تلاش‌های خوبی صورت گرفته، اما باید مصداقی برای سنجش داشته باشیم که بتوانیم در پایان سال خودمان را ارزیابی کنیم. باید برای شبهاتی که وجود دارد، پاسخ داشته باشیم. بانوان می‌توانند در فضای امیدآفرینی اتفاقات خوبی را رقم بزنند. استان هرمزگان، استان با ظرفیتی است، بانوان فعال بسیاری دارد، اما این فعالیت‌ها دیده نمی‌شوند و باید اقدامات آن‌ها را رسانه‌ای کرد.

در ادامه هوشمند، کارشناس امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری بر اساس شرح وظایف استانی و برنامه‌های ابلاغی مرکز، اقداماتی را در دستور کار خود قرار دادیم. از جمله فعالیت‌ها که انجام شده، اجرای طرح رفیقانه بوده که بحث دختران پیشرو را شامل می‌شود و در کنار آن بحث ستاد نهضت پیشرفت بانوان را دنبال می‌کنیم که در این حوزه بانوان همراه با مبلغات وارد عرصه تبلیغ می‌شوند که بتوانند با موضوع جهاد تبیین نقش‌آفرینی کنند.

وی اظهار کرد: بحث توانمندسازی حرف‌آوردی‌ها را در قالب دوره‌های پلکانی حرف آورد داشتیم که در فضای مجازی و حقیقی انجام شد. به موضوع تقویت هویت مادری در محلات نگاه ویژه‌ای شده، علاوه بر این سعی کردیم در عرصه بانوان اهل سنت برنامه‌هایی داشته باشیم و گعده‌های تمدن‌سازی در این زمینه برگزار شده است.

کارشناس امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان با بیان اینکه یک برنامه‌ریزی جامع در زمینه اجرای طرح‌ها صورت گرفته اما باید نیروها با تمرکز بیشتر وارد عمل شوند، عنوان کرد: در زمینه شورای بانوان فرهیخته و طرح ایران ۱۴۴۰ نمایندگانی داریم که اخیراً به جمع ما پیوسته‌اند تا بتوانیم کار را با هدف توسعه پیشرفت بانوان پیش ببریم. همه این اقدامات مستلزم این است که حمایت‌های خوبی از سوی مرکز صورت پذیرد.

وی گفت: در ۱۱ شهرستان استان هرمزگان، ستاد نهضت پیشرفت بانوان راه‌اندازی شده و در دو شهرستان هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. جلسات و نشست‌های مختلف به صورت ماهانه با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان هرمزگان با مسئولان ستاد نهضت پیشرفت بانوان در شهرستان‌ها به صورت برخط برگزار می‌شود.

در ادامه درگیری، رابط حرف آورد ستاد نهضت پیشرفت بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: در زمینه این طرح با مبلغات در سطح منطقه در ارتباط هستیم و قرار است اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. بیشترین تمرکز ما اکنون در بحث گوهرشاد است.

وی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۷۰۰ اثر در زمینه حرف‌آورد ارسال شده است. با توجه به اینکه آثار باید ارزش محتوایی داشته باشد، بنابراین سعی کردیم حرف‌آورد را بنابر زیست‌بوم استان طراحی کنیم مثلاً پویش مقلوبه را به صورت حضوری برگزار کردیم که بسیار از سوی بانوان مورد استقبال قرار گرفت. در مورد رفیقانه نیز سعی می‌کنیم فضای بازی و شادی را مخصوصاً در سواحل ایجاد کنیم و به صورت حضوری برنامه‌ها را با محوریت حیای اجتماعی اجرا می‌کنیم. از دیگر برنامه‌ها الگوسازی و کتابخوانی و تجلیل از خانواده شهداست.

درگیری تصریح کرد: دوره پلکانی حرف‌آورد را برای استان پیش‌بینی کرده‌ایم در سال جدید برگزاری گعده‌های تمدن‌ساز را در دستور کار خود قرار داده‌ایم طرح راهبردی تعالی خانواده، طرح دختران پیشرو که از جنس رفیقانه است، طرح نشاط با نگاه به عفت و حیای عمومی از دیگر برنامه‌های ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان هرمزگان به شمار می‌آید. نشست فعالان و مبلغات و حمایت از ستاد را در نظر داریم و طبق برنامه‌های ابلاغی مرکز و شرح وظایفی که استان از طرف استانداری و فرمانداری برای ما تعیین می‌کند بر اساس زمانبندی و اهداف مشخص شده پیش می‌رویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ایرانی نامزد قدیمی‌ترین جایزه سینمایی اروپا شد