طالبان فیلتر نکرد؛ فیسبوک و یوتیوب فیلتر کردند!


طالبان فیلتر نکرد؛ فیسبوک و یوتیوب فیلتر کردند!

بررسی‌ها حاکی از آن است که از زمان روی کار آمدن طالبان فیلترینگ گسترده‌ای بر روی پلتفرم‌های پیام رسان صورت نگرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سانسور اینترنت یا فیلتر اینترنتی و یا فیلترینگ، عبارت است از محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به وبگاه‌ها و خدمات اینترنتی که از دیدگاه متولیان فرهنگی و سیاسی هر کشور برای مصرف عموم مناسب نیست، اعمال فیلتر معمولا به وسیله ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی انجام می‌شود ولی تعیین سطح، مصادیق و سیاست‌های فیلترینگ با حکومت‌ها است. کشورهای بلاروس، میانمار، چین، کوبا، مصر، ایران، کره شمالی، عربستان، سوریه، تونس، ترکمنستان، ازبکستان، و ویتنام از بزرگ‌ترین فیلتر کنندگان اینترنت در جهان هستند.

در افغانستان اما زیر نظر حاکمیت طالبان فیلترینگ شدیدی بر روری شبکه‌های اجتماعی اعمال نشده‌آست؛ در سال 1391 بود که حکومت افغانستان برای اولین بار یوتیوب را فیلتر کرد اما این فیلترینگ مدت کوتاهی به طول انجامید و در 18 دی ماه آن سال این شبکه اجتماعی از حالت فیلترینگ خارج شد و تا به امروز و زیر نظر حاکمیت طالبان دسترسی به این شبکه اجتماعی کماکان آزاد است.

با این حال بنابر گزارش رویترز، یوتیوب اعلام کرده‌است که سیاست‌های آن اجازه فعالیت طالبان را در شبکه‌های اجتماعی نمی‌دهد و به نوبه‌ای یوتیوب فعالیت طالبان را در این شبکه اجتماعی ممنوع کرده‌است.

طالبان فیلتر نکرد؛ فیسبوک و یوتیوب فیلتر کردند!

از طرف دیگر در خصوص سایر اپلیکیشن‌های پیام رسان نیز، فیلترینگی از سوی طالبان صورت نگرفته‌است؛ به عنوان مثال بنابر گزارش یورونیوز استفاده مستمر طالبان از واتساپ حتی برای فیسبوک ( متا ) شرکت مادر این پیام رسان دردسرساز شده‌است و متا باید به ایالات متحده آمریکا در قبال فعالیت طالبان در این اپلیکیشن پیام رسان پاسخگو باشد، این اپلیکیشن پیام رسان در افغانستان فیلتر نیست.

طالبان فیلتر نکرد؛ فیسبوک و یوتیوب فیلتر کردند!

در سال 1396 گزارش‌هایی مبنی بر فیلترینگ واتساپ و تلگرام از سوی دولت افغانستان منتشر شد اما بنابر گزارش رویترز در همان سال‌ها، سخنگوی دولت افغانستان اعلام کرد که فیلترینگ بر روی شبکه‌های اجتماعی پیام رسان واتساپ و تلگرام اعمال نخواهد شد و از آن زمان تاکنون و با وجود روی کار آمدن طالبان تلگرام همچنان در افغانستان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1776106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم