نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود


نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

ترامپ تصور می‌کرد، تحریم‌ها، ایران را به زانو در خواهد آورد اما او فراتر از اینکه ما را به نقطه اوج ایران هسته‌ای رساند (منظور پیشرفت عظیم برنامه هسته‌ای ایران است)؛ برند آمریکایی را خدشه‌دار کرد. او آمریکا را به کشوری تبدیل کرد که قابل اعتماد نیست و نمی‌تواند به تعهداتش عمل کند

فرارو- نیوزویک در گزارشی مدعی شد، بزرگ‌ترین اشتباه محاسباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا خروج از برجام بود. این تصمیم حتی می‌تواند بزرگ‌ترین گناه تمام دوران ۴ ساله ریاست جمهوری او نیز باشد.

به گزارش فرارو، هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک تاکید کرد: دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود آمریکایی‌ها و جهان از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در امان بمانند. از جمله تفرقه‌افکنی‌های مداوم، نادانی، تلاش وی برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ و همدستی او در رخداد‌های حمله به کنگره ۶ ژانویه.

این رسانه آمریکا در ادامه نوشت: اما بزرگ‌ترین اشتباه محاسباتی ترامپ در مورد ایران و خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود. پس از خروج آمریکا از برجام با تصمیم احمقانه ترامپ، حالا بیش از هر زمان دیگری به شکست ایران غیراتمی نزدیک شده‌ایم.

نیوزویک مدعی شد: در سال ۲۰۱۸، رئیس جمهور وقت ترامپ تصمیم گرفت ایالات متحده را از برنامه جامع اقدام مشترک که سه سال قبل بین ایران و ایالات متحده، چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان منعقد شده بود، خارج کند. این یک معامله ایده آل نبود، اما این توافق به این معنی بود که ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.

این هفته‌نامه افزود: ترامپ در آن زمان استدلال کرد که تحریم‌ها، ایران را به زانو در خواهد آورد، اما او فراتر از اینکه ما را به نقطه اوج ایران هسته‌ای رساند (منظور پیشرفت عظیم برنامه هسته‌ای ایران است)؛ برند آمریکایی را خدشه‌دار کرد. او آمریکا را به کشوری تبدیل کرد که قابل اعتماد نیست و نمی‌تواند به تعهداتش عمل کند. هزینه آسیب به وجهه آمریکا در جهان نیز غیرقابل محاسبه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی