یارانه 37 هزار میلیارد تومانی سوخت در جیب شرکت‌های هواپیمایی


یارانه 37 هزار میلیارد تومانی سوخت در جیب شرکت‌های هواپیمایی

قیمت صادراتی سوخت هواپیما در بورس انرژی امسال حدود 57.6 سنت بر لیتر است که با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز دلار حواله معادل 40 هزار تومان، هر لیتر سوخت هواپیما معادل 23 هزار تومان ارزش دارد و بدین ترتیب شرکت‌های ما سالانه معادل 37 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت می‌گیرند.

به گزارش مشرق، هفته گذشته رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در اظهاراتی عجیب‌ برای توجیه ضرورت گران شدن قیمت بلیت هواپیما عنوان کرد: جذابیتی که صنعت هواپیمایی دارد برای مردم این است که خیلی سریع‌تر می‌رسند، الآن ما با این فشار آوردن به قیمت‌ها، فشار غیرقانونی به قیمت وارد می‌کنیم، خیلی از مردمی که تا الآن با ماشین و قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند آوردیم به سمت هواپیما یعنی تقاضای کاذب ایجاد کردیم

این تلاش شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت‌ پروازهای داخلی ‌در حالی است که اردیبهشت امسال ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی موافقت کرد و قیمت‌ها افزایش یافت اما شرکت‌های هواپیمایی به این ارقام قانع نیستند.

از سوی دیگر مسافران حمل و نقل هوایی نیز ضمن گلایه از کیفیت خدمات در هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی، نسبت به بالا بودن قیمت فعلی بلیت هواپیما نسبت به سایر کشورها، اعتراض دارند.

* یک ساعت صندلی پرواز در ایران گران‌تر از آمریکا

چندی پیش سید محسن دهنوی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در مقایسه‌ای، قیمت یک ساعت صندلی پرواز در ایران با احتساب سوخت یارانه‌ای، هزینه‌های ریالی و کیفیت پایین، را بیشتر از یک ساعت صندلی پرواز در آمریکا اعلام کرد.

* یارانه ۳۷ هزار میلیارد تومانی سوخت در جیب شرکت‌های هواپیمایی

اما نکته جالب توجه اینکه شرکت‌های هواپیمایی که خواهان افزایش قیمت بلیت هواپیما آن هم بیشتر از نرخ‌های جهانی هستند، برخلاف شرکت‌های خارجی که سوخت با نرخ واقعی خریداری می‌کنند، سالانه یارانه انرژی کلانی را دریافت می‌کنند.

* میزان مصرف روزانه سوخت هواپیما در ایران روزانه بین ۴ الی ۵ میلیون لیتر است

طبق آخرین گزارش آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی‌زا میزان مصرف روزانه سوخت هواپیما در ایران روزانه بین ۴ الی ۵ میلیون لیتر است (تصویر ۱).

یارانه 37 هزار میلیارد تومانی سوخت در جیب شرکت‌های هواپیمایی

تصویر ۱

طبق آمار بورس انرژی، قیمت صادراتی سوخت هواپیما در بورس انرژی در سال جاری حدود ۵۷.۶ سنت بر لیتر بوده است که با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز دلار حواله معادل ۴۰ هزار تومان، هر لیتر سوخت هواپیما معادل ۲۳ هزار تومان ارزش دارد (تصویر ۲).

یارانه 37 هزار میلیارد تومانی سوخت در جیب شرکت‌های هواپیمایی

تصویر ۲

در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری ۶۰۰ تومان است یعنی به ازای مصرف هر لیتر سوخت جت، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی حدود ۲۲ هزار ۴۰۰ تومان یارانه انرژی می‌گیرند که سالانه رقمی معادل ۳۷ هزار میلیارد تومان است.

حال سوال اساسی این است که حمایت ۳۷ هزار میلیارد تومانی دولت از این شرکت‌ها چه تاثیری بر رفاه مردم داشته است؟ و مهم‌تر اینکه شرکت‌های هواپیمایی داخلی، بابت پروازهای خارجی هم سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند یعنی ما به مسافر خارجی هم یارانه سوخت می دهیم؛ حال با این شرایط آیا ‌وقت آن نرسیده که دولت حمایت از این صنعت را به صورت هدفمندتر و هوشمندتر دنبال کند؟

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها