ثبت چهار هزار مسمومیت غذایی در کشور


ثبت چهار هزار مسمومیت غذایی در کشور

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت در سال گذشته ۴ هزار مسمومیت غذایی ثبت شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این‌که مسمومیت‌های ناشی از مصرف غذای ناسالم در کشور طی سال گذشته حدود ۴ هزار مورد گزارش شده است، گفت: سالانه ۴۲۰ هزار مرگ در جهان بر اثر مصرف غذاهای ناسالم رخ می‌دهد.

مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی حسین فرشیدی در همایش روز جهانی ایمنی غذایی را می‌خوانید:

مسمومیت‌های ناشی از مصرف غذای ناسالم در کشور طی سال گذشته حدود 4 هزار مورد گزارش شده که 3700 مورد از آب و غذا بوده که بیش از 2 هزار مورد آن ناشی از مصرف غذای ناسالم بوده است.

هم‌اکنون 275 دفتر خدمات سلامت در کشور فعال هستند که می‌توانند به افزایش خوداظهاری‌های مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی کمک کنند، سال گذشته 90 هزار تن روغن خوراکی وارداتی در جهت تضمین سلامت مردم برگشت خورد و وارد بازار نشد.

در تعطیلات نوروز امسال بیش از یک میلیون مورد بازرسی از مراکز تهیه، تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی انجام شد. 767 هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد از عرصه مصرف خارج و 3700 مرکز متخلف هم پلمب شدند.

غذای ناسالم می‌تواند موجب 200 نوع بیماری از اسهال تا انواع سرطان‌ها شود. سالانه 420 هزار مرگ در جهان ناشی از مصرف همین غذاهاست که متاسفانه 40 درصد این مرگ‌ها در کودکان زیر 5 سال رخ می‌دهد.

در کشورهای کم‌درآمد یا دارای درآمد متوسط، سالانه بیش از 110 میلیارد دلار هزینه مراقبت‌های بهداشتی ناشی از غذاهای نامطلوب می‌شود.
بعد از تصویب نهایی سند دانش‌بنیانِ امنیت غذایی که مراحل نهایی خود را می‌گذراند، بسیاری از چالش‌های موجود در عرصه غذا مرتفع می‌شود.

غذا یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر اکثر تنش‌های جهانی در امروز و فرداست، اگر بهره‌وری افزایش یابد تولید فعلی مواد غذایی در ایران برای جمعیتی بیش از جمعیت کنونی کشور نیز کافی است اما در کنار تامین غذا امنیت غذا نیز بسیار مهم است.

غذا یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در سلامت بوده و با تمام بیماری‌ها کم و بیش ارتباط دارد. در صورت اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی که باید از سنین پایین در کودکان آغاز شود، می‌توان پرفشاری خون را به عنوان مادر بسیاری از بیماری‌ها کنترل کرد.

کنترل دیابت، چاقی و سرطان‌ها مستلزم اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی است، متاسفانه با گسترش شهرنشینی ذائقه‌ها و الگوهای غذایی در جهت منفی تغییر یافته است.

الگوی غذایی فعلی ما مبتنی بر افزایش مصرف فست‌فودها در پیاده‌روها، خیابان‌ها و حین رانندگی، با فرهنگ دیرینه کشورمان که تکیه بر مصرف غذای آشپزخانه‌ای در منازل بوده است، سازگاری ندارد.

دسترسی روزافزون کودکان به پفک و امثال آن در مدارس و مغازه‌ها ناشی از همین تغییر الگوی مصرف است که باید علاج شود.

سواد سلامت در رابطه با تنوع تغذیه باید تغییر و در کنار آن فعالیت بدنی نیز باید افزایش پیدا کند. لذا وظیفه مراقبان سلامت در این طرح بسیار سنگین است.
اگر متوسط مصرف نمک در کشور 25 درصد کاهش یابد آثار آن در کاهش بیماری‌های شاخص و دارای مرگ و میر بالا، بسیار چشمگیر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور