حفیظه ارکان، رئیس تازه بانک مرکزی ترکیه کیست؟


حفیظه ارکان، رئیس تازه بانک مرکزی ترکیه کیست؟

"حفیظه غایه ارکان" اولین زنی است که پس از انتخاب مجدد "رجب طی اردوغان" رئیس جمهور ترکیه به عنوان رئیس بانک مرکزی آن کشور منصوب شده است.

فرارو- ارکان به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه منصوب شد نهادی که انتظار می‌رود نقشی کلیدی در تلاش برای تقویت اقتصاد بحران زده آن کشور ایفا کند. ارکان اولین زنی است که پس از منصوب شدن توسط اردوغان ریاست آن نهاد را برعهده می‌گیرد. این زن ۴۱ ساله در دنیای شرکت‌های ایالات متحده با سابقه فعالیت در خدمات مالی، بانکداری، سرمایه گذاری، مدیریت ریسک، فناوری و نوآوری دیجیتال سابقه داشته، اما اطلاعات کمی درباره او در کشور ترکیه وجود دارد.

به گزارش فرارو به نقل از الجزیره، ارکان در سال ۱۹۸۲ میلادی در استانبول از پدری مهندس و مادری که ریاضیات و فیزیک تدریس می‌کرد متولد شد. او در یکی از برترین مدارس دولتی ترکیه دبیرستان استانبول تحصیل کرد. او سپس در دانشگاه بغازیچی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرد و در سال ۲۰۰۶ میلادی از دانشگاه پرینستون آمریکا مدرک دکتری خود را در رشته تحقیقات عملیات و مهندسی مالی دریافت کرد. ارکان بعدا دوره برنامه‌های کسب و کار را به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در مدرسه بازرگانی هاروارد و دانشکده بازرگانی استنفورد تکمیل کرد.

حفیظه ارکان، رئیس تازه بانک مرکزی ترکیه کیست؟

حرفه شرکتی

ارکان در سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان شریک به بانک سرمایه گذاری جهانی گلدمن ساکس پیوست و تا سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان مدیر عامل منصوب شد. او در سال ۲۰۱۴ به فرست ریپابلیک بانک پیوست و در سال ۲۰۲۱ میلادی میدر عامل اجرایی شد. نشریات کرین نیویورک بیزینس و سان فرانسیسکو بیزینس تایمز او را در سال ۲۰۱۸ میلادی در فهرست چهل فرد زیر ۴۰ سال قرار دادند و اشاره کرده بودند که ارکان تنها زن زیر ۴۰ سال است که در یکی از ۱۰۰ بانک بزرگ ایالات متحده منصب رئیس یا مدیر عامل را از آن خود ساخته است.

ارکان در ژوئن ۲۰۲۲ میلادی به عنوان مدیر اجرایی "گِرِی استون" یک شرکت سرمایه گذاری و مالی مستغلات مستقر در نیویورک منصوب شد. اردوغان هفته گذشته "مهمت شیمشک" را به عنوان وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه معرفی کرد. این انتصاب نشان دهنده عقب نشینی اردوغان از سیاست‌های اقتصادی نامتعارف پیشین اوست از جمله باور به این نکته که افزایش نرخ بهره باعث افزایش تورم می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خصوصی های بازیگر آقای قاضی که نمی دانستید + عکس خانوادگی و بیوگرافی بهزاد خلج