رغبت مکرون برای گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور کشورمان


رغبت مکرون برای گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور کشورمان

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)فرانسه که از نظر وضعیت داخلی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، سعی دارد در ماجرای برجام نقش آفرینی کند، توافقی که آمریکا از آن خارج شد و اروپا نیز پشت سر ایالات متحده به تعهدات خود عمل نکرد. سیاست...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)فرانسه که از نظر وضعیت داخلی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، سعی دارد در ماجرای برجام نقش آفرینی کند، توافقی که آمریکا از آن خارج شد و اروپا نیز پشت سر ایالات متحده به تعهدات خود عمل نکرد.

سیاست جمهوری اسلامی ایران پس از خارج شدن آمریکا از برجام،‌ همواره در چارچوب گفت‌وگو و دستیابی به نتیجه‌ای بوده است که پیش از این برای دستیابی به برجام تلاش شده بود، هرچند توافق هسته‌ای دارای ضعف‌های زیادی است و باید اگر قرار بر توافق دوباره بر سر آن است، ‌بازنگری اساسی بر روی آن شود تا اتفاقی که برای آن افتاد تکرار نشود.

رئیس جمهور فرانسه که در زمان‌های گوناگون گفت‌وگوهای تلفنی با رئیس جمهور کشورمان داشته است، رکورددار این گفت‌وگوهاست. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با گفت‌وگویی که دیروز با رئیس جمهور کشورمان داشت، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، هفتمین بار است که با رئیسی گفت‌گوی تلفنی انجام می‌دهد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در این‌باره نوشت: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

رغبت مکرون برای گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور کشورمان، نشان می‌دهد که فرانسه نقش رابط سران تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و آمریکا را درباره مذاکرات هسته‌ای برعهده دارد.

محور گفت‌وگوهای او با رئیسی نیز بر مدار مذاکرات هسته‌ای، برجام و لغو تحریم‌ها و در پایان نیز روابط دوجانبه می‌چرخد، روابطی که قطعاً بستگی به آمریکا و نوع سیاستی دارد که این کشور در قبال ایران اتخاذ کرده و می‌کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیروز نیز با سید ابراهیم رئیسی تماس گرفت و گفت‌وگویی ۹۰ دقیقه‌ای داشت. به گفته معاون سیاسی رئیس جمهور، مکرون در این گفت‌وگی تلفنی تاکید کرده که به دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است. جمشیدی افزود: دو رئیس جمهور درباره پیشبرد روابط بخصوص مذاکرات رفع تحریم و تحولات منطقه‌ای رایزنی و درباره نحوه ادامه تعامل نیز توافق کردند.

مکرون در بیشتر گفت‌وگوهای تلفنی خود سعی کرده تا فرانسه را در اذهان عمومی، کشوری خیرخواه نمایش دهد در حالی که سیاست‌های آن در همراهی با ایالات متحده در جریان خروج از برجام تبعیت محض از کاخ سفید بوده است، این سیاست چه در زمان ترامپ و چه در زمان بایدن با قوت ادامه دارد.

با توجه به سیاست خارجی منطقه‌ای ایران که پس از ۷ سال باعث شد تا روابط تهران و ریاض بار دیگر از سر گرفته شود، نگاه جمهوری اسلامی ایران به همسایگان و البته پیوستن کامل به سازمان شانگهای و بریکس، موفقیت‌های سیاست خارجی دولت را نشان می‌دهد که همین امر باعث گشته تا غرب خود را از این جهت ناموفق بپندارد و در این میان، با نقش آفرینی فرانسه سعی دارد تا این عقب ماندگی را جبران کند.

هر چند از ۹۰ دقیقه گفت‌وگوی رؤسای جمهور دو کشور مطالب زیادی منتشر نشده، اما درباره پیشبرد روابط به خصوص مذاکرات رفع تحریم و تحولات منطقه‌ای رایزنی و درباره نحوه ادامه تعامل نیز توافق کردند.

منبع:سیاست روز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل