آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش


جوش زیر پوستی جدی ترین نوع جوش می باشد که در عمق پوست ایجاد می شود. معمولا این جوش در افرادی که پوست چربی دارند، شایع تر است. اگر به دنبال روشی برای تخلیه جوش زیر پوستی هستید، با این مطلب همراه ما باشید.

یکی از مشکلات پوستی شایع میان افراد جوش و آکنه به ویژه جوش های زیر پوستی هستند. این نوع جوش در تمام افراد دیده می شود ولی در کسانی که پوست چربی دارند، بیشتر دیده می شود. در این مطلب قصد داریم پیرامون روش های تخلیه جوش زیر پوستی صحبت کنیم.

روش های تخلیه جوش زیر پوستی

جوش های زیر پوستی یا آکنه های کیستیک، یکی از جدی ترین انواع جوش می باشند که در عمق پوست ایجاد می شوند. این جوش ها در تمام افراد مشاهده می شود ولی در افراد با پوست چرب شایع تر است. به طور کلی یکی از مشکلات پوستی که همه در زندگی با آن روبرو می شوند، جوش ها هستند.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

چه یک جوش کوچک و خفیف نظیر جوش سر سیاه یا جوش های سر سفید و چه جوش چرکی ملتهب که مقاومت در برابر تخلیه نکردن آن کار سختی بوده و بارها وسوسه می شویم که جوش ایجاد شده را به طریقی از بین ببریم. در حالی که برای تخلیه جوش ها به ویژه جوش تحت پوستی باید اصولی پیش روید تا به پوست آسیب وارد نشود.

تخلیه جوش سر سیاه عموما مشکلی نداشته زیرا این نوع جوش، سر باز است. برای تخلیه جوش های صورت می توان در منزل این کار را انجام دارد ولی جوش های عمیق پوستی مانند کیست یا ندول را نباید تخلیه کنید زیرا خطر بروز عفونت بیشتری را به دنبال دارد.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

وقتی منافذ پوست با چربی اضافه و سلول های مرده مسدود می شوند، جوش ها روی صورت ایجاد می شوند. در مواردی با ورود باکتری به منافذ پوستی سبب التهاب، عفونت و بزرگ شدن جوش ها می شود. مدت زمان بهبود هر جوش با توجه به اندازه آن متغیر است.

به طور مثال جوش های تحت پوستی بزرگ به علت مقاوم بودن در مقابل خالی شدن، به زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند تا کاملا محو شوند. در ادامه مطلب قصد داریم به روش های تخلیه جوش های زیر پوستی بپردازیم.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

جوش زیر پوستی

این نوع جوش ها جزو جوش های مقاوم و سرسخت بوده که با دست کشیدن روی پوست مشخص می شوند. علت اصلی بروز جوش های زیر پوستی، وجود سبوم یا چربی اضافه روی پوست است که به شکل غدد دردناک نمایان می شوند. هر اندازه یک جوش کوچک تر و به سطح پوست نزدیک تر باشد، به طور معمول زودتر بهبود می یابد.

ولی خالی کردن جوش زیر پوستی بزرگ به علت این که در عمق تشکیل شده به راحتی امکان پذیر نبوده و به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد. در ضمن انواع جوش زیر پوستی بزرگ شامل جوش سر سیاه و جوش سر سفید می باشند. وقتی جوش به سطح پوست برسد و قابل تخلیه باشد به عنوان جوش سر سیاه شناخته می شود.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

و جوش سر سفید جوش هایی هستند که هنوز به سطح پوست نرسیده و سر باز نکرده اند. در بین انواع جوش صورت، تخلیه جوش سر سیاه بیشتر توصیه می شود زیرا تخلیه آن آسیبی به پوست وارد نمی کند. برای تخلیه جوش های سر سفید نیز که معمولا روی قشر پوست نمایان می شوند، نیاز به فشردن زیاد نبوده و به راحتی تخلیه می شوند.

برای خالی کردن جوش سر سیاه این کار را سریعا بعد از دوش یا حمام انجام بدهید. بخار و گرما سبب باز شدن منافذ پوستی و نرم شدن جوش های سر سیاه می شود. همچنین خروج آن ها از منافذ پوست راحت تر می شود. ضمنا قبل از هر کاری ابتدا دست ها را با آب و صابون شستشو دهید. می توان از ابزارهای مانیکور نیز برای تخلیه این نوع جوش ها استفاده کرد.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

تخلیه جوش سر سفید دردسر خاصی به همراه ندارد زیرا این نوع جوش معمولا سطحی است و به سادگی خالی می شود. برای شروع ابتدا دست ها را با آب و صابون شسته بعد کمپرس گرم را چند دقیقه روی پوست قرار داده تا نرم شود. بعد از برداشتن کمپرس گرم از نوک انگشتان به جای ناخن برای تخلیه جوش استفاده کنید.

بعد از تخلیه کامل جوش ها سطح پوست را تمیز و از یک شوینده ملایم برای شستن پوست کمک بگیرید. معمولا جوش سر سفید اگر سطحی باشد به راحتی خالی می شود. ولی اگر در اثر فشار شما تخلیه نشد بهتر است این کار را با فشار زیاد انجام ندهید.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

به طور کلی اجازه دهید جوش های زیر پوستی کاملا شکل بگیرند بعد به خالی کردن آن ها اقدام کنید. جوش های چرکی که عمیق ترین جوش ها محسوب می شوند را به هیچ وجه دست نزده و برای تخلیه آن ها تلاشی نداشته باشید زیرا ممکن است با فشار اشتباه برای تخلیه آن به پوست آسیب جدی وارد کنید.

درمان جوش زیر پوستی

یکی از دغدغه های افراد که دچار چنین مشکل پوستی شده اند، خالی کردن جوش های زیر پوستی است. درمان این نوع جوش ها در صورتی است که در سایز کوچک بوده و در نزدیک ترین لایه پوستی باشند. قابل ذکر است یک اشتباه بزرگ بیشتر افراد در درمان خانگی تخلیه این نوع جوش ها، فشار دادن آن ها می باشد.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

در حالی که این کار سبب ایجاد لک و ماندگاری جای جوش روی صورت و پوست خواهد بود. خطر دیگری که فشردن جوش زیر پوستی به همراه دارد، پخش ترکیبات چربی، باکتری، و سلول های مرده زیر پوست است. این کار سبب گسترش جوش در عمیق ترین لایه و التهاب پوست می شود.

نکته مهمی که باید در درمان جوش همواره رعایت کرد، حفظ تعادل در استفاده از داروهای شیمایی و خانگی می باشد. زیرا با زیاد روی در این امر پوست به تدریج خشک و تحریک می شود. از این رو بهترین کار حفظ تعادل در استفاده از دارو و صبر و حوصله است تا نتیجه مطلوب کسب شود.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

دقت کنید برای خالی کردن جوش زیر پوستی بزرگ هرگز از مواردی مانند لیمو، سیر له شده، خمیر دندان و ترکیب عسل و دارچین استفاده نشود. همچنین مواردی که از نظر علمی تایید نشده سبب وخیم تر شدن وضعیت جوش ها می شوند. ولی به طور کلی با روش هایی که در ادامه اشاره می شود و با کمی صبر و حوصله می توانید بدون بروز مشکلی جوش های زیر پوستی را از بین ببرید.

استفاده از کمپرس آب گرم

می توان به کمک کمپرس آب گرم، جوش را تحریک تا سریعتر بهبود یابد. تماس با آب گرم موجب باز شدن منافذ پوستی شده و این موضوع سبب بالا آمدن جوش به نزدیک ترین لایه پوست می گردد. هنگامی که جوش به سطح پوست نزدیک شد می توانید به راحتی و اندکی فشار این جوش ها را تخلیه کنید.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

برای این کار پارچه تمیزی را انتخاب و آن را در آب بسیار گرم قرار بدهید. سپس آن را روی محل جوش قرار داده تا به صورت طبیعی سبب خالی شدن جوش زیر پوستی گردد. این کار را حداقل روزی چند مرتبه و به مدت ۲۰ دقیقه اجرا کنید. البته کمپرس آب گرم بر جوش های سر سیاه به علت سرسختی زیاد و چسبندگی به هسته جوش تاثیر خاصی ندارد.

استفاده از محصولات دارای اسید سالیسیلیک

یکی از ترکیبات شیمایی موثر در بهبود جوش زیر پوستی؛ استفاده از محصولات دارای اسید سالیسیلیک می باشد که به شکل چسب های کوچک در داروخانه ها وجود دارد. این چسب ها با قرار گرفتن روی جوش از تورم و چربی آن می کاهند. ترکیب موثر با تمیز کردن سطح و عمق پوست از سلول های مرده موجب باز شدن منافذ بسته پوست نیز می شود. این چسب ها محدودیت زمانی نداشته ولی نباید استفاده از آن ۲۴ ساعت طول بکشد.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی

خوشبختانه امروزه داروهای زیادی برای درمان جوش ارائه می شود و می توان با انتخاب هوشمندانه ای از شر انواع جوش خلاص شد. در کنار استفاده از داروهای موضعی جوش دقت کنید که با آنتی بیوتیک ها تداخل نداشته باشد. از جمله آنتی بیوتیک های موضعی موثر بر درمان جوش عبارت است از:

  • رتینوئید: این ماده به همراه باز کردن منافذ پوست، چربی اطراف آن را می کاهد. این محصول به شکل ژل و کرم وجود است. ضمنا رتینوئید سرعت تعویض سلول های جدید با قدیمی پوست را افزایش می دهد.
  • سولفور: به همراه کاهش باکتری های تولید کننده جوش، منافذ بسته پوست نیز باز می شود.
  • بنزوئیل پروکساید: این ماده با خاصت ضد عفونی کنندگی موجب کاهش باکتری های تولید کننده جوش در سطح پوست می گردد. و به صورت کرم و ژل موجود است.
  • آلفا هیدروکسی اسید: سبب لایه برداری موثر پوست می شود.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

استفاده از روغن چای

روغن درخت چای به علت خواص ضد باکتریایی در تخلیه خانگی جوش های تحت پوستی تاثیر زیادی دارد. برای کسب نتیجه بهتر از این روغن بهتر است سه ماه استفاده شود. به این صورت که در طول روز دو بار بر روی محل جوش روغن درخت چای استفاده شود.

استفاده از محصولات ضد جوش و باکتری برای شستشوی پوست

به همراه استفاده از داروها و روش های خانگی به شستشوی کافی پوست در طول شبانه روز می توان از بروز جوش زیر پوستی پیشگیری کرد. برای این کار می توان از محصولات بهداشتی حاوی مواد ضد جوش و ضد باکتری برای شستشوی صورت استفاده کرد. با این کار شرایط رشد و بروز جوش در پوست تا حد ممکن کاهش می یابد.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

پیشگیری از جوش زیر پوستی

بهترین روش پیشگیری از بروز جوش زیر پوستی، مراقبت از پوست و رعایت نکات بهداشتی است. هر چند جوش زیر پوستی به دلیل ضعف در رعایت بهداشت ایجاد نمی شود ولی آلودگی پوست یا چربی باقی مانده روی پوست می تواند بروز آن را تشدید نماید.

رعایت نکات زیر می تواند در پیشگیری از ایجاد جوش زیر پوستی موثر باشد:

  • شستن صورت دو بار در روز به ویژه بعد از ورزش

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

  • استحمام مرتب در روزهای گرم
  • موقع شستن صورت به جای استفاده از لیف زبر، با حرکات دایره ای انگشتان دست صورت را بشویید.
  • در صورت بروز جوش آن را لمس یا تحریک نکنید. فشردن جوش ریسک باقی ماندن آثار آن را افزایش داده و زمان التیام را طولانی می کند.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب و دیگر محافظ های پوست در مقابل آفتاب

به طور کلی درمان جوش زیر پوستی نسبت به دیگر انواع آکنه چالش برانگیزتر است از این رو هر چند درمان خانگی ممکن است این عارضه را بهبود دهند ولی درمان قطعی جوش زیر پوستی در اکثر موارد تنها با کمک پزشک امکان پذیر می باشد. در صورتی که روش های خانگی پاسخگو نبودند بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه شود.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

نکات مهم جهت تخلیه جوش صورت

اکنون که با روش های تخلیه انواع جوش تحت پوستی آشنا شدید، لازم است تا با نکات مهمی برای انجام آن آشنا شوید تا به پوست آسیب وارد نشود.

  • تا زمانی که جوش به مرحله پاکسازی و تخلیه نرسیده از دستکاری و تخلیه آن خودداری کنید.
  • تخلیه جوش در زمان نامناسب نه تنها تاثیری ندارد بلکه سبب التهاب اطراف جوش و حتی بزرگتر شدن آکنه می شود.
  • تخلیه جوش به آرامی صورت گیرد و به هیچ وجه فشار زیادی به پوست وارد نشود به طوری که رد انگشتان روی پوست دیده شود.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

  • هرگز ار وسایل تیز و برنده برای تخلیه جوش صورت استفاده نشود.
  • دستکاری جوش های عمیق ممکن است سبب التهاب و باقی ماندن جای جوش برای مدت طولانی شود.
  • تخلیه جوش حتما با دست تمیز یا وسایل استریل صورت گیرد.
  • از کمپرس آب گرم تنها برای جوش سر سفید و جوش های زیر پوستی استفاده شود.
  • بعد از تخلیه جوش، حتما صورت را با آب و صابون شستشو بدهید.

سخن پایانی

اگر جوش های پوستی به روش های اشاره شده در این مطلب تخلیه نشدند، بهتر است از دستکاری بیشتر خودداری نمایید. زیرا ممکن است سبب قرمزی، بزرگتر شدن آکنه، التهاب و بسته شدن منافذ پوستی گردد. در حالت کلی تخلیه جوش عارضه ای به دنبال ندارد ولی اگر این کار به شکل درست و اصولی انجام نشود ممکن است سبب عفونت پوستی گردد.

آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش های درمان و جلوگیری از جوش

به طور مثال فشار بیش از حد یا خراش جوش می تواند سبب تحریک پوست اطراف جوش و در نهایت التهاب و بد شکل شدن آن ناحیه پوستی گردد. در پایان پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با روش برطرف کردن جای جوش صورت و درمان جوش های دوران بلوغ روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان