سودسازی از مسیر بهره‏‏‌وری


سودسازی از مسیر بهره‏‏‌وری

دنیای‌اقتصاد : مدیرعامل پتروشیمی شازند اعلام کرد طبق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، سال ۱۴۰۲، سالی پر‌سود برای تمامی صاحبان سهام شرکت پتروشیمی شازند خواهد بود. افزایش سودآوری شازند از این جهت که قرار است از طریق رشد بهره‌‌‌وری و تکنولوژی‌‌‌‎های بومی صورت گیرد اهمیت می‌‌‌یابد.

سودسازی از مسیر بهره‏‏‌وری

جمعی از اهالی رسانه به دعوت گروه توسعه ملی (سهامدار اصلی) از پتروشیمی شازند بازدید کردند. این پتروشیمی به دلیل تولید برخی محصولات میانی از جایگاه ویژه‌ای در صنعت کشور برخوردار است. از همین رو روزنامه‌نگاران تخصصی این حوزه به منظور رصد و تحلیل روندهای اقتصادی کشور از چگونگی روند تولید هر یک از محصولات این شرکت بازدید سپس در یک نشست خبری با علیرضا خلیلی‌‌‌نیا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت‌وگو کردند.

خلیلی‌نیا در این نشست با اعلام اینکه شازند متنوع‌ترین تولیدکننده پلیمری و شیمیایی در سطح صنایع پتروشیمی کشور است و با تولید انواع گرید‌های پلیمری و شیمیایی پایه و میانی نیاز بیش از ۵۰۰۰ کارخانه پایین‌دستی در داخل و خارج کشور را تامین می‌کند، افزود: برخی از محصولات تولید شده در مجتمع پتروشیمی شازند مانند اتوکسیلات‌ها، جزو محصولات یونیک و منحصر به فرد در کشور است که کاربری ویژه‌ای در صنایع شوینده خانگی، دارویی و بهداشتی و آرایشی دارد که سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

مدیرعامل پتروشیمی شازند عنوان کرد: نگاه ویژه این شرکت به موضوع صادرات سبب شده است محصولات تولید شده این مجتمع عظیم صنعتی به اقصی نقاط دنیا صادر و در سال‌های متمادی به عنوان صادر‌کننده برتر استان و کشور معرفی شود، به همین جهت نقش پتروشیمی شازند در ارزآوری کشور بسیار قابل ملاحظه است. به گفته وی این شرکت در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داشته که تمام ارز حاصل از صادرات در اختیار صرافی بانک ملی به عنوان سهامدار عمده شرکت قرار گرفته است. خلیلی‌نیا یادآور شد ۶۰‌درصد از فروش محصولات شرکت پتروشیمی در بورس‌کالا عرضه و در بخش داخلی به فروش می‌رسد و مابقی آن به مقاصد صادراتی مختلف ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه به‌رغم تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی بخش عمده مشکلات جاری در کشور با خودباوری و تکیه بر توانمندی‌های داخلی رفع شده و خواهد شد، گفت: در این راستا شرکت پتروشیمی شازند همگام با سیاست‌‌‌ها، برنامه‌‌‌ها و اهداف گروه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در مسیر افزایش تولید، صادرات و نیز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی گام برخواهد داشت و مفتخرم اعلام کنم در حال حاضر شرکت پتروشیمی شازند با مجموعه اقدامات و دستاوردهای کم‌نظیر و ارزنده خود به عنوان یک شرکت ریشه‌دار قوی در دانش، تجربه و تخصص در مقام یک شرکت دانش‌بنیان تاثیر‌گذار شناخته می‌شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالش پیش روی شرکت، موضوع تامین خوراک است. مضاف اینکه قریب به ۷۵‌درصد از هزینه‌های شرکت پتروشیمی شازند مربوط به هزینه‌های تامین خوراک می‌شود. این شرکت از معدود شرکت‌های پتروشیمی در سطح کشور است که خوراک آن مایع است و بر اساس طراحی اولیه باید خوراک موردنیاز مجتمع پتروشیمی شازند از طریق پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) شازند و اصفهان تامین شود. با این حال در سال‌های گذشته یکی از اولویت‌های اصلی و اساسی کشور، تولید و تامین بنزین از طریق پالایشگاه‌ها بوده است، از این‌رو در پاره‌ای از مواقع تامین به موقع خوراک مجتمع پتروشیمی شازند از طریق پالایشگاه‌های متولی تامین خوراک با مشکل مواجه می‌شد و همین موضوع سبب خسارات در خطوط انتقال تجهیزات و کاهش تولیدات شرکت شد.

خلیلی‌‌‌نیا با بیان اینکه این مجتمع روزانه حدود ۳‌هزار تن خوراک مایع مصرف می‌کند، افزود: به همین دلیل در راستای جلوگیری از وقفه در روند تولیدات مجتمع، همکاران دست‌اندرکار این موضوع، زمینه تامین خوراک از طریق شرکت‌های مینی ریفاینری را هم فراهم کردند که البته تامین خوراک از این شرکت‌ها، علاوه بر افزایش ۷ تا ۸ درصدی در هزینه‌های شرکت، سبب افزایش خطرات حمل‌ونقل و بار ترافیکی جاده‌های کشور نیز می‌شود. شایان ذکر است اولویت تامین خوراک از شرکت پالایشگاهی کشور، تامین نفتای سبک است که عمده خرید پتروشیمی شازند در این بخش، به صورت کاملا نقدی انجام می‌پذیرد.

وی همچنین گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر و مذاکرات دو و چند‌جانبه کاری با مسوولان، در حال حاضر ذخیره خوراک موردنیاز در مجتمع به حدود ۵۰‌هزار تن رسیده است که این میزان از ذخیره‌سازی در طول عمر کاری این شرکت کم‌نظیر است. همچنین طبق مذاکرات به‌عمل آمده با مدیرعامل شرکت پالایشگاه اصفهان، این شرکت آمادگی خود را برای تامین روزانه ۲‌هزار تن خوراک موردنیاز مجتمع پتروشیمی شازند اعلام کرده است که ضمن تشکر بابت همکاری‌های دوجانبه، قطعا نتیجه این امر منجر به پایداری در تامین و ذخیره‌سازی خوراک می‌شود. قابل ذکر است قرارداد یکساله تامین خوراک با پالایشگاه اصفهان نیز منعقد شده است.

مدیرعامل شازند درباره نرخ خوراک این مجتمع نیز توضیح داد: در سال گذشته نرخ خوراک موردنیاز مجتمع پتروشیمی شازند به طور میانگین بین ۱۸۰‌هزار تا ۲۴۰‌هزار ریال در هر کیلوگرم بوده است، اما از اسفند ماه ۱۴۰۱ تاکنون با برنامه‌ریزی‌های منسجم و کارشناسی‌شده در این حوزه، این شرکت خوراک موردنیاز خود را با نرخ ۱۵۰‌هزار تا ۱۷۰‌هزار ریال در هر کیلوگرم تامین می‌کند.

وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده در میزان تولید و سودآوری شرکت در سال ۱۴۰۱، خوشبختانه سود بهمن و اسفند ماه سال گذشته حدود دو برابر و به میزان ۴‌هزار میلیارد ریال افزایش یافت و فرصت مغتنمی است که این نوید را به تمامی سهامداران محترم شرکت بدهم که طبق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده و با نوآوری و عملیاتی کردن برنامه‌های مدون شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سال ۱۴۰۲، سالی پر‌سود برای تمامی صاحبان سهام شرکت پتروشیمی شازند خواهد بود.

خلیلی‌‌‌نیا یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های موجود در مسیر تولید و فعالیت‌های شرکت را تامین قطعات انحصاری و نیز کاتالیست‌های مهم و موردنیاز مجتمع دانست و اعلام کرد: در تامین کاتالیست‌های موردنیاز خوشبختانه همکاری‌های خوبی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال پیگیری است و می‌توان به ساخت کاتالیست روپک واحد ۲EH اشاره کرد که این کاتالیست توسط متخصصان توانمند شرکت پتروشیمی شازند و با همکاری پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری بومی‌سازی شده است. همچنین در خصوص داخلی‌سازی قطعات اقدامات بسیار خوب و ماندگاری در این عرصه به منصه ظهور رسیده است و در سال‌های گذشته تاکنون بالغ بر ۴۵۰۰ قطعه مهم کاملا انحصاری توسط همکاران در این مجموعه تولید شده و حتی در یک نمایشگاه از طریق رسانه استانی رونمایی شده است و اخیرا نیز یکی از جدیدترین و مهم‌ترین دستاوردهای اخیر پتروشیمی شازند، دستیابی به توانمندی داخلی‌سازی توربو اکسپندر واحد الفین است که قیمت مشابه خارجی آن بالغ بر ۸ میلیون دلار بوده است و این مهم با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور و با سرمایه‌گذاری ۴۰۰‌هزار دلاری با موفقیت ساخته شد که تا قبل از آن، فناوری ساخت این تجهیز بسیار منحصر به فرد، تنها در اختیار چهار کشور اروپایی و آمریکایی بود که خوشبختانه با اقدام اخیر پتروشیمی شازند، ایران در جمع پنج کشور تولیدکننده توربو اکسپندر در سطح جهان قرار گرفته است و در این راستا ما آمادگی کامل خود را برای همکاری و انتقال دانش فنی به سایر شرکت‌های پتروشیمی کشور اعلام می‌کنیم. لازم به ذکر است اقدام مهم دیگر این مجموعه تولید بومی و داخلی‌سازی تجهیز بسیار مهم اکسترودر واحد LLDPE مجتمع پتروشیمی شازند است که هم اکنون در مراحل نهایی است و با یاری خداوند متعال با اجرای کامل آن در آینده نزدیک با داخلی‌سازی این قطعه، هزینه ۱۰ میلیون دلاری آن به ۵۰۰‌هزار دلار کاهش یافته و تولید و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در ادامه توضیح داد: شرکت پتروشیمی شازند در فعالیت‌های کاری و نیز برنامه‌ریزی‌های تولیدی خود شعار مهار تورم و رشد تولید را در اولویت اقدامات خود قرار داده است. در سال گذشته شرکت پتروشیمی شازند رکورد تولید ۱۰۱ درصدی را به ثبت رساند و با تلاش جمعی همه همکاران تلاشگر و جهادی این شرکت، ثبت رکورد ۱۰۴ درصدی تولید در سال‌جاری هدف‌گذاری شده است. همچنین علاوه بر برنامه‌ریزی جهت افزایش ظرفیت تولیدی مجتمع و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، برنامه‌های جامعی در خصوص تکمیل زنجیره تولید و اجرای پروژه‌های سودآوری پیش‌بینی و تعریف شده است که انتظار می‌رود با اجرای کامل آنها، شاهد کسب موفقیت‌های چشمگیر و ارزنده‌تری در شرکت معظم پتروشیمی شازند باشیم. خلیلی‌‌‌نیا افزود: یکی از عوامل موفقیت در فعالیت‌های کاری هر سازمان، ریسک‌پذیری است. شرکت پتروشیمی شازند با ریسک‌پذیری و تکیه بر توانمندی‌های متخصصان و پژوهشگران خبره خود به‌ویژه در بخش R D توانسته است موفقیت‌های ماندگاری کسب کند که در این راستا، بیش از ۶۰ پروژه دانش‌محور در کمیته‌های تخصصی تعریف شده است که این مهم نشان از اهمیت این شرکت به اجرای پروژه‌های علمی و مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان است. یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های مهم شرکت پتروشیمی شازند، تبدیل این شرکت به یک مجموعه پتروپالایش است. تحقق این مهم منجر به پایداری در تامین خوراک موردنیاز مجتمع و استمرار تولید خواهد شد. بنابراین یکی از طرح‌ها و پروژه‌های مورد نظر در این زمینه، تاسیس یک شرکت مینی ریفاینری است که این موضوع در حال بررسی‌های دقیق کارشناسی قرار دارد.

وی در ادامه گفت: شرکت پتروشیمی شازند به عنوان یک صنعت سبز در سطح صنایع استان مرکزی و صنعت پتروشیمی کشور شناخته می‌شود. خوشبختانه طی چند سال اخیر اقدامات گسترده و بسیار مهمی در حوزه حفاظت محیط‌زیست خصوصا کنترل و پایش مستمر آب، خاک و هوا توسط تنها کمیته تخصصی محیط‌زیست و اداره HSE و سایر ادارات مرتبط این شرکت اجرا شده است و در حال حاضر ۱۷ برنامه و پروژه مدون دیگر نیز در این خصوص در دست اقدام است. ضمنا میزان فضای سبز ایجاد‌شده توسط شرکت پتروشیمی شازند در سطح مجتمع و شهر مهاجران حدود ۲۵۵ هکتار یعنی بالاتر از سرانه سازمان حفاظت محیط‌زیست است و تمامی فعالیت‌های زیست محیطی، بر اساس دستور‌العمل‌ها و رعایت شاخص‌ها و استانداردهای این سازمان تحت پایش و کنترل سازمان‌های حاکمیتی است. همچنین سیستم تصفیه پساب صنعتی این شرکت همچنین کوره جامد‌سوز این مجتمع دو ویژگی دیگر در بخش کنترل پساب صنعتی و پسماند است. وی گفت: پروژه دریافت پساب از شهرهای منطقه از جمله اراک و شهر مهاجران نیز به منظور تصفیه و کاهش بهره‌برداری از منابع آبی زیر‌زمینی در دست پیگیری است و در این راستا، مذاکرات لازم با مسوولان امر در وزارت نیرو انجام پذیرفته است و این امر کمک ویژه‌ای به کاهش مصرف آب در مجتمع خواهد کرد.

وی همچنین یکی از مزیت‌های بسیار حائز اهمیت در فرآیند تولیدات مجتمع پتروشیمی شازند را تامین آب، برق، بخار، اکسیژن و نیتروژن یا یوتیلیتی‌های موردنیاز از سوی خود این مجموعه دانست.

خلیلی‌‌‌نیا در ادامه یکی دیگر از پروژه‌های بسیار مهم شرکت پتروشیمی شازند را تغییر کاربری و احیای واحد بوتاکلر دانست و اعلام کرد: این واحد طی سالیان گذشته بنا به دلایلی از مدار سرویس خارج شده است که در صورت تغییر کاربری ضمن افزایش سودآوری شرکت، تولید پنج محصول جدید نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

وی یکی از برنامه‌های شرکت پتروشیمی شازند را در قالب پیشگامی در تحقق مسوولیت‌های اجتماعی دانست و گفت: در این راستا تاسیس یک باشگاه فرهنگی و ورزشی در دستور کار است که خوشبختانه در این راستا پیشنهادهای مسوولان شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به‌ویژه جناب آقای دکتر مدرس‌خیابانی خصوصا همکاری و مساعدت‌های بسیار خوب دو شرکت، موجب شده ما به دنبال اخذ مجوزهای لازم از سوی مراجع ذی‌صلاح باشیم و ان‌شاء‌الله در صورت تایید و اخذ مجوزهای مربوطه، یک باشگاه فوتبال به منظور حضور در لیگ یک یا دو تاسیس خواهیم کرد. البته باید به این موضوع مهم اشاره کرد که از دیگر رشته‌های ورزشی که در منطقه امکان رقابت و حضور در سطح مسابقات کشوری داشته باشند، پس از بررسی و اخذ مجوز حمایت‌هایی خواهیم کرد و قطعا تاسیس این باشگاه فرهنگی و ورزشی آثار بسیار مثبتی برای مردم منطقه خواهد داشت.

مدیرعامل شازند همچنین گفت: در ارتباط با منابع انسانی و در راستای حفظ ‌شأن و کرامت همکاران تلاشگر شرکت هم در این مدت چند ماه اقدامات و برنامه‌های مختلف و چشمگیری پیگیری یا در دست اقدام است که موجبات رضایتمندی شغلی را فراهم کرده و یکی از سیاست‌های اصلی شرکت بر این اصل استوار است که هزینه برای پرسنل، سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که در این راستا در سال گذشته حدود ۲‌هزار نفر از شاغلان شرکت به منظور یکپارچگی سازمانی تبدیل وضعیت شدند و شرکت پتروشیمی شازند برنامه‌ها و اهداف بسیار خوبی در راستای ایجاد نشاط سازمانی و رفاه اجتماعی همکاران نیز در برنامه‌های کاری خود پیش‌بینی کرده است. مدیرعامل مجتمع پتروشیمی شازند در ادامه توضیحاتی درباره قیمت سهام این شرکت ارائه داد. وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی جهت واگذاری سهام شرکت پتروشیمی شازند از سوی گروه توسعه ملی به نمایندگی از بانک ملی ایران و به عنوان سهامدار عمده شرکت، قیمت‌گذاری صورت‌گرفته برای این شرکت با توجه به ظرفیت‌های بالقوه موجود، عدد بسیار کوچکی است و در واقع ارزش‌گذاری این شرکت دو تا سه برابر رقم اعلام‌شده است.

وی یادآور شد: در ارتباط با افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی شازند، تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع بر عهده ارکان مجمع و سهامداران شرکت است.

خلیلی‌نیا در ادامه درباره موضوع وضع مالیات بر صادرات محصولات پتروشیمی نیز گفت: خوشبختانه با تجدید نظر از سوی متولیان امر، نرخ مالیات بر صادرات از ۵‌درصد به نیم‌درصد کاهش یافته است که امیدواریم با اجرایی کردن این مهم از بروز برخی از مشکلات بر سر راه صادرات نظیر کاهش توان رقابتی و کاهش سود حاصل‌شده جلوگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم