نشر سنتی در سراشیبی


نشر سنتی در سراشیبی

دنیای اقتصاد : فناوری‌های جدید و شیوه‌های نوین مطالعه روزبه‌روز جا را برای کتاب‌های چاپی تنگ‌تر می‌کنند. هرچند هنوز کاغذ و مرکب چاپ بر بازار جهانی نشر تسلط دارند، اما آمار نشان می‌دهد این وضعیت در حال طی کردن روند نزولی است و به جای آن کتاب‌های الکترونیکی و صوتی به‌آرامی درحال افزایش هستند.

نشر سنتی در سراشیبی

بخش عمده‌ای از این تغییرات را می‌توان از تغییر شیوه زندگی و دسترسی آسان‌تر به بوک‌ریدرها و گوشی‌های هوشمند دانست. روند این تغییرات بیش از آن است که پیش از این انتظار می‌رفت، زیرا آمار نشان می‌دهد در ۶ سال گذشته، متوسط درآمد جهانی کتاب چاپی سالانه ۶۷/ ۱درصد کاهش یافته است. طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۷ همچنان این آمار پایین‌تر از سطح سال ۲۰۱۷ خواهد بود که ۵۰/ ۷۱میلیارد دلار بود. به جای آن کتاب‌های الکترونیکی از سال ۲۰۱۷ به‌طور متوسط سالانه ۵۲/ ۳درصد رشد جهانی داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۲/ ۱۳میلیارد دلار درآمد داشته باشند.

با نگاهی به آینده، پیش‌بینی می‌شود کتاب‌های الکترونیکی سریع‌تر از کتاب‌های چاپی رشد کنند و درآمد آنها به ۲۹/ ۱۵میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ برسد. تا سال ۲۰۲۷، پیش‌بینی می‌شود کتاب‌های الکترونیکی بیش از ۲۷/ ۱۷درصد از فروش جهانی کتاب را تشکیل دهند. کتاب‌های صوتی نیز درسال ۲۰۲۱، ۷۳/ ۵درصد از کل فروش کتاب در سراسر جهان را به خود اختصاص داده‌اند. سهم فروش کتاب‌های چاپی در فروش جهانی ۷/ ۷۸درصد است؛ درحالی‌که کتاب‌های الکترونیکی ۷۵/ ۱۵درصد هستند. اما پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۷، کتاب‌های صوتی بیش از ۹/ ۶درصد از فروش جهانی کتاب را به خود اختصاص دهند و این سهم در طول ۷ سال ۲۷درصد افزایش یابد.

پیش‌بینی‌ها

براساس برخی برآوردها، هم‌اکنون بیش از ۲/ ۲میلیارد کتاب در سال فروخته می‌شود که ایالات متحده آمریکا، انگلیس و چین به‌تنهایی بیش از ۷۲درصد از این رقم را به فروش می‌رسانند. تا سال ۲۰۲۳، درآمد فروش جهانی کتاب ۰۷/ ۷۸میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۵۳/ ۲درصدی داشته است. فروش جهانی کتاب در سال ۲۰۲۲ با ۱۱/ ۱۰درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱، ۱۴/ ۷۶میلیارد دلار بود. حتی نسبت به سال ۲۰۲۰ که متاثر از کرونا بود، این کمترین درآمد کتاب تجارت جهانی در طول ۵ سال گذشته بوده است. در طول این همه‌گیری، فروش جهانی کتاب با ۶۴/ ۷درصد کاهش، نخستین‌بار حداقل در سه سال گذشته، به زیر ۸۰میلیارد دلار رسید.

از سال ۲۰۱۷، فروش جهانی کتاب به‌طور متوسط رشد سالانه ۹۶/ ۰-درصد داشت که از ۸۳/ ۸۲میلیارد دلار به ۰۷/ ۷۸میلیارد دلار در طول ۶ سال رسیده است. فروش جهانی کتاب در سال ۲۰۲۷ با میانگین رشد سالانه ۴۸/ ۱درصد به ۷۰/ ۸۲میلیارد دلار خواهد رسید. براساس این پیش‌بینی‌ها، فروش جهانی کتاب در سال ۲۰۲۷ کمتر از سطح سال ۲۰۱۷، یعنی ۱۳۰میلیون دلار خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید