تولید گوشی ایرانی در راه است؟


تولید گوشی ایرانی در راه است؟

از زمان ورود نخستین تلفن همراه به ایران تاکنون تولید گوشی داخلی، یکی از دغدغه‌های مسئولان در این حوزه بوده است؛ در این راستا، وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرده است امسال و بر اساس برنامه یک میلیون گوشی اقتصادی زیر ۱۰۰ دلار تولید می‌شود و در این زمینه با وزارت صمت درحال همکاری هستیم.

تولید گوشی ایرانی در راه است؟

به گزارش ایران اکونومیست، طی سال‌های گذشته، بحث تولید گوشی‌ داخلی به شکل‌های مختلف مطرح بود و هرچند وقت یکبار دوباره مطرح شده و مورد توجه قرار می‌گیرد؛ از جمله اینکه نیمه‌ دوم سال ۱۳۹۸ موضوع تولید گوشی‌های جدید ایرانی، به یکی از مباحث حوزه فناوری اطلاعات تبدیل شد، آن هم تولید یک گوشی که ایرادهای مدل‌های قبلی را برطرف کرده باشد و بتواند با نسخه‌های خارجی رقابت کند؛ به همین دلیل، طرح حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم موبایل تولید داخل کلید خورد.

البته برخی معتقدند تولید گوشی همراه در شرایط فعلی در توان تولیدکنندگان داخلی نیست و فعلا توانایی و دانش فنی برای فروش گوشی وجود ندارد و بهتر است ابتدا لوازم جانبی تلفن همراه را تولید ‌کرده و در مراحل بعدی به تولید گوشی برسد.

اما تولید ۴۰۰ هزار گوشی از جمله اقداماتی بود که طی سال‌های گذشته درباره آن اخباری اعلام شده بود، به گونه ای که آذری‌جهرمی - وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن به عنوان هدف گذاری برای سال ۱۳۹۹ نام برده است. طبق گفته وی، شرکتی با نام GLX پیش از این هم در زمینه گوشی فعال بود؛ شرکت مادیران هم برای ایجاد خط تولید و نمونه‌های اولیه گزارش داده است و گروهی هم در مجموعه صاایران شروع به تولید گوشی کردند، بنابراین اینها سه مجموعه‌ای هستند که فعالانه در این زمینه کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

مسیر پر پیچ و خم تولید گوشی داخلی از گذشته تا امروز

در همین رابطه به تازگی عیسی زارع پور-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا با اشاره به همکاری این وزارتخانه و وزارت صمت برای تولید گوشی های داخلی تصریح کرده است: در این زمینه برنامه ای تدوین شده و امسال چند بازیگر جدید به حوزه تولید گوشی‌های همراه داخل وارد می شوند و تولید گوشی همراه داخلی امسال جلوه دیگری پیدا خواهند کرد.

وی افزود: امسال بر اساس برنامه یک میلیون گوشی اقتصادی زیر ۱۰۰ دلار تولید می شود و در این زمینه با وزارت صمت در حال همکاری هستیم.

وزیر ارتباطات همچنین گفت که بر اساس مصوبه دولت، وزارت صمت مکلف شده روی تجهیزاتی که غیر از گوشی همراه، سیستم عامل دارند از سیستم عامل مورد تایید وزارت ارتباطات استفاده شود.

براساس گفته‌های برخی کارشناسان، توانایی فنی تولید گوشی در کشور وجود دارد اما رسیدن به هدف تولید گوشی، برمی‌گردد به قوانینی که گذاشته می‌شود؛ باید تمهیداتی مانند معافیت مالیاتی، بیمه‌ای و حقوق و عوارض گمرکی و تامین ارز نیما برای تولیدکننده هم در نظر گرفته ‌شود و با حمایت‌های این‌چنینی، تولید داخلی محقق شود. یا تنها باید در بخش تحقیق و گسترش نسبت به کاربردی‌تر کردن نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها اقدام کرد، برای مثال سه کشور هند، ویتنام و اندونزی و چندین کشور آمریکای جنوبی مثل برزیل با ایجاد خطوط مونتاژ تلفن همراه، اشتغال‌زایی فراوانی ایجاد کرده‌اند و در کنار تجربه این سال‌ها و با توجه به هزینه پایین نیروی انسانی، اکنون به یکی از بزرگترین قطب‌های تولید تلفن همراه با برندهای پرمصرف بدل شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موبایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج