مخالفت «نظام پرستاری» با احیای دوره بهیاری/ درخواست تشکیل ستاد کرونا جهت جذب پرستاران طرحی


مخالفت «نظام پرستاری» با احیای دوره بهیاری/ درخواست تشکیل ستاد کرونا جهت جذب پرستاران طرحی

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ضمن اعلام مخالفت این سازمان با احیای دوره بهیاری، گفت: هر تغییری که بخواهد ایجاد شود لازم است معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری و مجموعه‌های علمی با یکدیگر تصمیم بگیرند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ضمن اعلام مخالفت این سازمان با احیای دوره بهیاری، گفت: هر تغییری که بخواهد ایجاد شود لازم است معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری و مجموعه‌های علمی با یکدیگر تصمیم بگیرند.

به گزارش صبح اقتصاد، محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری در اجلاس مدیران پرستاری و رؤسای دانشکده‌های پرستاری و مامایی کشور، اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری دارای قانون است، گذشته از اینکه همه در مجموعه نظام و انقلاب و کشور، اعتقاد داریم که باید به عنوان فدایی عمل کنیم و در دولت نیز به عنوان افرادی که موفقیت دولت را می‌خواهند عمل کنیم، در وزارتخانه‌ها هم قطعا حرکت باید در همین عقربه‌ای باشد که کلیت نظام و دولت انجام می‌دهد و در نهایت به سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها می‌رسد و سازمان نظام پرستاری نیز وظایف و مصوباتی دارد.

وی افزود: در سازمان نظام پرستاری برخی مباحث وجود دارد. یکی بحث مقررات انسانی و اخلاق حرفه‌ای است؛ برای مثال در بحث انتظامات و نظامات حرفه‌ای ما هیأت‌های انتظامی را داریم؛ در بحث اخلاق حرفه‌ای نیز این موارد وجود دارد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، ادامه داد: در سال ۹۹ که مقام معظم رهبری در بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری ورود کردند، کدهای اخلاقی را نوشتیم و منشور اخلاقی را تدوین کردیم و بنا شد که دو واحد بحث اخلاق حرفه‌ای در دانشکده‌ها تدریس شود.

وی افزود: در زمینه استانداردهای حرفه‌ای، استانداردهای خدمتی را داریم که در این زمینه کتاب استانداردهای خدمتی و بسته‌های خدمتی تدوین شده که بحث نیروی انسانی هم یکی از آن‌ها است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که وجود دارد، بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است؛ ای کاش آقای وزیر بهداشت و مسئولین دیگری به جز معاونت پرستاری هم در این اجلاس حضور داشتند، ما هفته گذشته با رئیس‌جمهوری این موضوع را مطرح کردیم و رئیس‌جمهور در جریان هستند و دستگاه‌های نظارتی نیز در جریان این موضوع قرار دارند؛ اینها نه زیاده‌خواهی و نه تعرض به کسی است، ما تمامی فعالیت‌ها را گرامی می‌داریم، اما نقص وجود دارد که باید برطرف شود، نه اینکه صورت مسئله پاک و یا خدایی ناکرده برای آن جایگزین غلطی معرفی شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، گفت: ما در برابر تاریخ و خدای خودمان و حرفه‌ خودمان باید پاسخگو باشیم. تعرفه‌ خدمات پرستاری در بخش‌های بالینی به شکل یک بسته خدمتی ارائه می‌شود. در بخش‌های ستاره‌دار به صورت گلوبال است؛ البته در بخش‌های بالینی فقط برای خدمات تکرارشونده بسته خدمتی است.

وی افزود: کسی که فقط در بخش بالین و بستری کار کند، به صورت بسته خدمتی این تعرفه را دریافت می‌کند، اما اگر به صورت خدمت غیر روتین باشد، باید «فی‌فور سرویس» محاسبه شود؛ برای بخش‌های ستاره‌دار مثل بخش‌های آنژیوگرافی و دیالیز خدمت گلوبال و فرمول آن نیز کاملاً مشخص است.

وی تصریح کرد: برای بخش‌های سرپایی و هوم‌کر نیز «فی‌فور سرویس» است، اما لازمه این‎ها ثبت خدمات در سیستم «اچ آی اس» بیمارستان‌ها است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه یکی دیگر از الزامات تعرفه‌گذاری این است که نرم‌افزارها ارتقا پیدا کند، تصریح کرد: اگر «اچ آی اس» مشکل دارد، قاصدک دیگری به نام کارآمد و ناکارآمد به آن اضافه نکنیم. ثبت خدمات یعنی ۸۲۰ میلیون «K» خدمت که با تمام جزئیاتش اعلام شده، اما برخی از افراد، خارج از حرفه پرستاری اقداماتی انجام می‌دهند که اصل تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا نشود.

او با تأکید بر اینکه برآورد ما این است که سالانه ۸۲۰ میلیون «K» خدمت توسط ۲۰۰ هزار پرستار به مردم در سال ارائه می‌شود، گفت: این در حالی است که متأسفانه پرداخت‌ها به صورت علی‌الحساب انجام می‌شود، در صورتی که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوبات مجلس، دستورات مقام معظم رهبری، مصوبات شورای عالی بیمه و دولت را دارد و ۵ تا ۶ دستورالعمل برای اجرای آن ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تعرفه‌های خدمات پرستاری وارد نظام سلامت می‌شود. اگر هر دستگاهی کم کاری کند، پرستاران باید در موضع حق‌خواهی باشند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه موضوع بعدی بحث استخدام نیروهاست؛ یادآور شد: الآن در شرایط بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه قرار داریم اما وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری را در جلسات بررسی و ارائه پیشنهادات در این برنامه دعوت نکرده است.

وی با بیان اینکه در لایحه برنامه هفتم توسعه از موضوع پرستاری چیزی وجود ندارد، اظهار کرد: البته پیشنهاداتی در این لایحه مطرح کرده‌ایم که در جلسات با معاونت پرستاری مورد استقبال قرار گرفته است. انتظار همه ما این است که جلوی تعرض به قانون ارتقای بهره‌وری گرفته شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، تأکید کرد: برای استخدام در سال‌های ۹۸ و ۹۹، حدود ۵۲ هزار و ۲۰۰ نفر سقف استخدام بود و الآن هم ۲۵ هزار نفر است که البته همه آن برای پرستاری نیست و بخشی از آن به بیمارستان‌های تازه تأسیس اختصاص دارد که انتظار می‌رود در سالجاری نیز استخدام‌ها افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه بحث دیگر، بحث احیای دوره کاردانی بهیاری و کمک بهیاری است، گفت: سازمان نظام پرستاری با این طرح مخالف است و هر تغییری که بخواهد ایجاد شود، باید معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری و مجموعه‌های علمی دور هم بنشینند و تصمیم بگیرند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، وی در پایان، خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، بحث پرستاران طرحی و تمدید طرحی در ایام کرونا است که دولت وقت وعده داده بود این پرستاران استخدام می‌شوند؛ رئیس‌جمهور نیز در روز پرستار فرموده است که من کماکان روی قولم هستم و بنا است که وزارت بهداشت کارگروهی را تشکیل دهد تا این موضوع را بررسی کند و نیروهای طرحی ایام کرونا مشغول به کار شوند، درخواست ما نیز این است که ستاد کرونا در این زمینه تشکیل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو