وحید آقاپور و امیر غفارمنش مردم را به چهار راه ولیعصر (عج) می‌کشانند؟


وحید آقاپور و امیر غفارمنش مردم را به چهار راه ولیعصر (عج) می‌کشانند؟

نمایش «بی صورت فلکی» از روز ۸ خرداد در سالن چهارسوی تئاترشهر روی صحنه رفته است. با کارگردان این نمایش کمدی گپ زده ایم.

شقایق عرفی‌نژاد: کمدی «بی صورت فلکی» در باره جراحی‌های زیبایی است. اما در عین حال به زمینه‌های اجتماعی و روانی این عمل‌ها هم نگاه دارد و مریم باقری، کارگردان نمایش، معتقد است اجرای این کمدی در شرایط اجتماعی امروز لازم است. در این کار وحید آقاپور که او را با مجموعه طنز ممیزی در صفحه اینستاگرامش می‌شناسیم و امیر غفارمنش بازی دارند. با مریم باقری در باره این اجرا صحبت کردیم:

افتتاحیه شلوغی با حضور رضا بابک و اکرم محمدی داشتید. از این افتتاحیه بگویید.

از طریق ارتباطی که دوستان با خانم محمدی و آقای بابک داشتند، توانستیم این دو هنرمند را به افتتاحیه کار دعوت کنیم. آقای بابک نظر مثبتی به کار داشت و باورش نمی‌شد ما توانسته‌ایم در زمان کوتاه کمتر از یک ماه کار را جمع کنیم و به اجرا برسانیم. خانم محمدی هم نقد‌هایی به کار داشت و ما هم سعی کردیم مواردی را که او گوشزد کرده بود، در نظر بگیریم. در کل نظر مثبتی داشت و مثل خود ما معتقد بود چنین کار‌هایی برای شرایط حاضر لازم است.

از انتخاب متن بگویید. کار کمدی در باره جراحی‌های زیبایی است. چه شد که در شرایط اجتماعی حاضر، سراغ این موضوع رفتید؟

من سال ۱۴۰۰ نمایشی به اسم «عمارت قجری» را در سالن سنگلج اجرا کردم. کار پرفروشی بود و مورد توجه قرار گرفت. دکتر مهران احسانیان که متخصص زیبایی است، این کار را دید و به من گفت دوست دارد در حوزه جراحی‌های زیبایی کار فرهنگی کند. دوست داشت این را جا بیندازد که این عمل‌های زیبایی باید فقط در شرایط ضروری انجام شوند و نباید به هر دلیل بی‌پایه‌ای روی صورتمان تغییر ایجاد کنیم. این کار باید به ضرورت و متناسب با آنچه نیاز صورت و بدنمان است، انجام شود. این ایده پایه متن شد. ولی صرفا به عمل‌های زیبایی نپرداختیم. چون این عمل‌ها یک سری پیشینه روحی و روانی و اجتماعی و اقتصادی دارد. سعی کردیم این مسائل را در کار مطرح کنیم. با نیاز اسماعیل‌پور که چهارمین همکاری مشترک ما در نوشتن متن است، در نهایت به این نمایشنامه رسیدیم. باز هم می‌گویم بی‌صورت فلکی، فقط به مسئله جراحی‌های زیبایی نمی‌پردازد و مسائل عمیق‌تری در آن مطرح می‌شود.

بازیگران چطور انتخاب شدند؟

سعی کردم آن‌ها را متناسب با نقش انتخاب کنم. قاعدتا در انتخاب بازیگر اتفاق‌هایی می‌افتد که غیرقابل پیش‌بینی است. افرادی را در نظر می‌گیریم، ولی یا در آن زمان درگیر کار دیگری هستند یا متن با سلیقه آن‌ها جور نیست و موفق نمی‌شویم آن‌ها را در کنار خودمان داشته باشیم. وحید آقاپور برای نقش قاضی اولین گزینه من بود که خوشحالم برای ایفای آن موافقت کرد. ما این کار را سال پیش تمرین می‌کردیم و قصد اجرا در سالن ملک را داشتیم که به دلیل اتقاقات سیاسی و اجتماعی که پیش آمد، موفق به اجرا نشدیم. در آن زمان وحید آقاپور سر پروژه دیگری بود و نمی‌توانست در این کار حضور داشته باشد. بازیگر دیگری را دعوت کردم که سر کار حاضر شد، اما قرارداد سریال داشت که باید می‌رفت. وقتی برای بار دوم تمرین‌ها را شروع کردیم، وحید آقاپور توانست در کنار ما باشد. امیر غفارمنش را هم برای نقش قاضی در نظر داشتم که خودش پیشنهاد داد نقش دکتر را بازی کند و در همه زمینه‌ها به کار کمک کرد. بقیه بازیگران را هم بنا بر تناسبی که با نقش داشتند، انتخاب کردم.

گفتید یک ماه وقت تمرین داشتید. شرایط چطور بود که باید در این زمان کوتاه کار را آماده می‌کردید؟

ما متن را بعد از فراخوانی که تئاترشهر در اسفند ماه منتشر کرد، به تئاترشهر دادیم و اواخر فروردین به ما گفتند که خرداد می‌توانیم اجرا داشته باشیم؛ بنابراین از اوایل اردیبهشت شروع به تمرین کردیم و ۸ خرداد هم اجرا شروع شد. این را هم بگویم که بعد از تئاترشهر قرار است در تماشاخانه ملک هم اجرا داشته باشیم.

به جز زمان کوتاه برای تمرین چه مشکلات دیگری داشتید؟

همین فشردگی تمرین کار را سخت می‌کند و کارگردان را تحت فشار می‌گذارد. همینطور بازیگران هم فشار زیادی را تحمل می‌کنند. چون باید در زمان کوتاه به درکی از نقش برسند و آن را حفظ کنند و آماده اجرا شوند. این باعث می‌شود علاوه بر فشار عصبی که متحمل می‌شوید کار هم در نهایت آن چیزی نشود که در نظر داشتید. البته این اتفاق برای کار ما نیفتاد و هم صاحبنظران و هم تماشاگران عادی کار را دوست داشته‌اند. ولی به هر حال فشردگی تمرین اصلا خوب نیست. فکر می‌کنم اگر یک بار دیگر مجبور شوم بیست روزه کاری را ببندم این کار را نمی‌کنم.

اجرای تماشاخانه ملک با تئاترشهر تفاوت خواهد داشت؟

نه، تفاوتی ندارد. فقط یکی دو نفر از بازیگران احتمالا به دلیل این که جای دیگر کار دارند، تغییر خواهند کرد.

استقبال از کار چطور بوده است؟

دیشب ششمین اجرای ما بود که از این شش شب فقط دو شب به دلیل بازی دربی و دیشب بعد از چند روز تعطیلی، تمام بلیت‌ها از قبل فروش نرفته بود. در شب‌های قبل سالن کاملا پر بود و استقبال خوبی از کار شده است.

فکر می‌کنید حضور بازیگری مثل وحید آقاپور که در اینستاگرام شخصیت محبوبی است و همینطور امیر غفارمنش در این استقبال موثر بوده است؟

حتما تأثیر داشته است. نمی‌تواند بی‌تأثیر باشد. خود کار هم به دلیل این که کمدی است، تماشاگر بیشتری جذب می‌کند. ولی به طور کلی با تجربه‌ای که از کار‌های قبلی دارم، احساس می‌کنم مردم از تئاتر دور شده‌اند.

فکر می‌کنید علتش چیست؟

باید کارشناسی شود. من کارشناس نیستم، ولی شاید شرایط اقتصادی باعث این اتفاق شده باشد. مردم از این نظر خوشحال و راضی نیستند و همین باعث می‌شود تئاتر برایشان در اولویت نباشد. همینطور شرایط اجتماعی طوری است که مردم کمتر سراغ فیلم و تئاتر می‌روند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا